Probleem met PC (geen idee waar het aan ligt)

Status
Niet open voor verdere reacties.

lafra002

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2004
Ik heb een groot probleem, ik heb een Sony Vaio PC gekocht in juni. Na een paar maanden kwam het herhaaldelijk voor dat mn pc zomaar 'bevroor', lampjes van toetsenbord gingen uit, beeldscherm reageerde niet meer, niets meer. Met als gevolg dat ik mn pc met een aggressieve druk op de on/off knop moest herstarten. Dit gebeurde alleen maar 1 keer per dag, daarna niet meer, maar de volgende ochtend, gebeurde het weer (ongeveer na een kwartiertje), na veel gedoe heb ik besloten een system-restore te doen, zelfs alles met nullen overschreven, eventuele virussen (zou ik niet moeten hebben met Norton Antivirus 2004) zouden dan verwijderd worden. Na de system-restore heb ik niets geinstalleerd, zelfs geen hardware, en hij bevroor weer! Ik heb al diverse malen met Sony gebeld, maar die zeggen alleen maar, ja we komen m wel ophalen, (met als risico dat ik 65 euro moet betalen als ze niets vinden).

Weet iemand hier iets op, het blijkt dat het niet aan de software ligt, waar dan wel aan, ik heb geen idee...

J. Lafranca

Het kan liggen aan een te hete processor, die bij te hoge temperaturen 'bevriest' (niet de beste analogie, maar het zit dan vast).

Andere hardware problemen kunnen het ook zijn of combinaties van hardware die problemen geven, maar dat is erg speculatief. Heb je een lijst van de hardware die in je pc zit?

Lijst

Ja ik heb een lijst van de inhoud van mn pc. Alleen heb ik een Sony Vaio PCV=RS122, en de inhouds lijst die ik erbij kreeg was van een RS144, het verschilt eigenlijk niets behalve capiciteit hard driver, processor en Ram.

Windows XP Service Pack 1
Intel Pentium 4 Processor 2.4 Ghz
80 Gb Harddrive (7200 rpm)
128 MB PC2100 *DDR266) Sdram
max ram 1Gb
L2 cache memory 512Kb (on die)
NVIDIA GEFORCE 4 Ti4200 met 64 Mb DDR SDRAM
voor de rest nog wat spul op die pci poorten

Power supply 185W, 220-240V
Power Management: Engergy Star compliant ACPI
Operating temp: 5-35 C

Ow, en trouwens, volgens mij heb je gelijk wat betreft de hitte, mn pc staat namelijk vlak naast mn bureau, (aan de rechterkant), op mn pc zit aan de linkeronderkant een soort ventilatierichel, toen ik mn pc door omstandigheden een keer per toeval ong. 10 cm meer naar rechts had verplaats, van mn bureau af dus, toen is ie 3 dagen niet bevroren, ik schoof m terug, en prompt bevroor ie weer de volgende dag. Is het misschien een oplossing als ik mn pc in een ietwat ruimere omgeving zet? hij staat namelijk ook vrij dicht tegen de muur en aan de rechterkant staat mn printerkast...

Alvast bedankt

Re: Lijst

Geplaatst door lafra002
128 MB PC2100 *DDR266) Sdram
max ram 1Gb
Power supply 185W, 220-240V
Je hebt of Sdram of DDR ram, dit zijn verschillende geheugen soorten.
Ik denk dat je (veel) te weinig vermogen aan stroom hebt.

Je videokaart vraagt al ongeveer ±30watt een DDR-ram vraagt ongeveer ±10 watt.
Ik weet niet of je een Hyper threading Pentium hebt(fsb 533/800mhz) die vraagt ±80 tot 90 watt.
Zonder Hyper threading ±65 tot 75 watt.
Een hardeschijf ±25 watt.
Cd/DVD-rom ±20 watt.
Moederbord, toestenbord, muis, floppydrive,CPU fan bij elkaar ±36watt.
Stel je hebt nog 2 PCI-kaarten ±10watt.

Oke, ik snap wat je bedoeld maar er staat bij Ram toch echt letterlijk het volgende, ik weet trouwens dat DDr en SDRAM vershillende soorten zijn;

128 Mb PC2100 (DDR266) SDRAM, ik neem aan dat het dan SDRAM is,

ik heb geen Hyper Threading, dat weet ik zeker, en dan nog iets, ik heb dus een Sony PC, allemaal voorgetest en in elkaar gezet, het mag dus niet mogen dat ik te weinig vermogen heb, er wordt genoeg uit het lichtnet gehaald. Ik heb m wel gezet op een verlengsnoer met zo'n rooie knop, op dat verlengsnoer staat:

1. Mn printer/scanner (in 1)
2. Mn PC zelf
3. Mn beeldscherm
4. Mn boxen

Moet toch niet uitmaken. Ik denk toch dat ik even probeer mn pc compleet ergens anders te zetten en te kijken of ik er nog last van heb.

Aan die 220 volt zal het niet liggen, maar waarschijnlijk wel aan het vermogen van je voeding.
Deze is maar 185watt.
Ik vind dit vrij weinig voor een Pentium 4 systeem.
Ik heb zelf een 300watt en heb waarschijnlijk ook te weinig vermogen.
Dit komt omdat ik nog al veel in de pc kast heb zitten.:o
Ik merk dit goed bij zware games.
Ze slaan gewoon op een gegeven moment vast.
Dus ben ik het een en ander gaan uitzoeken.:)

128 Mb PC2100 (DDR266) SDRAM
Is volgens mij gewoon DDR-ram.

Ok, isj goed, maar ik heb het nooit bij games, gewoon, als ik beetje aan het browsen ben, dan is het al zover, of als mn screensaver aanstaat gebeurt het ook, het verhaal van de overhitte processor lijkt me waarschijnlijker.

Kan je de temperatuur aflezen van je CPU?
Gescand op Spyware en andere beestjes?

temperatuur kan ik alleen aflezen in bios is ongeveer 39 graden, spy-ware en andere dingen kunnen het niet zijn.

Die temperatuur is goed, daar ligt het denk ik niet aan.

Is er iets in Taakbeheer wat veel CPU gebruik vraagt?

Gezien je ervaringen is het het proberen waard de pc meer lucht te geven. Heb je een case-fan? Plaats die anders ook in de kast.

Neuh, er is niets in taakbeheer wat veel vraagt, ja explorer.exe maar dat is normaal, en trouwens daar van mag je pc niet bevriezen, ik heb mn pc wat (veel) meer lucht gegeven, eens kijken of ie t nu nog waagt te bevriezen :p

In ieder geval bedankt voor de reacties, heeft me meer opgeleverd dan die reacties van die gasten bij Sony...

Als ik nog problemen ondervindt laat ik het wel even hier weten.

Geplaatst door crash
Aan die 220 volt zal het niet liggen, maar waarschijnlijk wel aan het vermogen van je voeding.
Deze is maar 185watt.
Ik vind dit vrij weinig voor een Pentium 4 systeem.

Ik denk juist niet dat het aan de voeding ligt. De specificaties die 'merk' pc's opgeven is eigenlijk altijd het continue vermogen, dat kan dus inhouden 185 W continue en b.v. 370 W piekvermogen (in geval een klasse A voeding) De fabrikanten van 'losse' voedingen (kasten) geven bijna altijd het piekvermogen op waardoor je inderdaad weer voor verassingen komt te staan als het continue vermogen weer te laag is.

lafra002 schrijft zelf al, als de kast meer lucht krijgt het systeem wel blijft lopen. Ik denk dat je inderdaad daar de oplossing moet zoeken.
Dat de pc er in het begin geen last van had kan heel goed liggen aan, dat er in een paar maanden zich behoorlijk wat stof in de kast/koelblokken heeft opgehoopt. Misschien de kast openmaken en al het stof er voorzichtig uithalen.

Nou, ik heb idd er geen last meer van ondervonden, er zat idd wat stof aan die ventilatoren (er zitten er 3 in mn pc!!)...

Een cpu-fan, case-fan en ventilator in de voeding moet genoeg zijn. Je kan nog bekijken of je de luchtstroom beter onder controle kan krijgen, zodat deze langs de videokaart en de processor stroomt.

Een casefan aan de achterzijde trekt de warme lucht van processor weg en zet een luchtstroom in gang vanaf de onderzijde aan de voorkant. De lucht stroomt dan diagonaal door je kast. Gaten die de luchtstroom kunnen hinderen kan je afplakken aan de binnenzijde met brede tape (deze is ook makkelijk te verwijderen).

De ventilator van de voeding is voornamelijk voor de voeding en draagt weinig bij aan de koeling van de kast, tenzij je dit forceert door dit de enige opening naar buiten te laten zijn. Een instroomopening is dan nog wel nodig (zo koel ik mijn amd duron, een casefan maakt zo'n herrie..).

Een en ander hangt sterk af van je kast. Elke kast is anders en heeft op andere plaatsen openingen zitten.

Ik heb er vandaag en gisteren weer geen last van gehad, dus ik mag aannemen dat mn probleem verholpen is. Hartelijk Dank!! :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan