probleem met SB Audigy 2

• Onderwerp starter Onderwerp starter PVDS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PVDS

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2005
Hallo!

In mijn pc (p4, XP pro) zitten 2 geluidskaarten. 1 moederbord geïntegreerde (soundmax?)en een een Audigy 2 van Soundblaster. Juist die laatste heb ik nodig maar hij wordt niet gezien door het systeem als ik bij hardware manager kijk. Ik hoop dat het een softwareprobleem is maar misschien is mijn moederbord wel stuk. Ik heb dit probleem ook al eerder met modem gehad (in een andere pci socket)... Weten jullie raad???

De Audigy install cd gaf ook aan dat de kaart niet aanwezig was. RAARRR

En zet daarna in BIOS, onder PnP/PCI, ESCD even op Enabled

Andere slot heb ik reeds geprobeerd en dat in die bios ga ik meteen even proberen nu. Geen flauw idee wat PnP betekend maar daar kom ik vast wel achter...thanks alvast!

daar ben ik weer: Kon in de Bios niet zoiets als ESCD vinden. Dit waren de settings in PCIPnP (Plug n Play, HA!):

Plug and Play O/S [no]
PCI Latency timer [64]
Allocate IRQ to PCI VGA [yes]
Palette Snooping [disabled]
CI IDE Busmaster [enabled]

IRQ 3,4,5,7,9,10,11,14,15 - available
DMA chanel 0,1,3,5,6,7 available

Reserved memory size [disabled]

Maar goed, dit waren dus ook de standaard settings.

Help!!!!!!!!!!!!

Wat voor OS heb je, dat in je in je BIOS bij de vraag PnP OS NO hebt staan... zet dat eerst maar eens op JA... dan geschieden er misschien wonderen.......

[als je enige vorm van win 98, 2000 of XP hebt, is dat PnP]

Helaas geen wonderen... PnP O/S aangezet (ik heb XP op een P4) maar nog steeds niks. No was trouwens: let the bios set all devices ofzoiets... maar wat is dat ESCD dan?

Ik kan dat wel even zeggen maar deze site vertelt het heel duidelijk.....

Extended System Configuration Data (ESCD)

If the BIOS were to assign resources to each PnP device on every boot, two problems would result. First, it would take time to do something that it has already done before, each boot, for no purpose. After all, most people change their system hardware relatively infrequently. Second and more importantly, it is possible that the BIOS might not always make the same decision when deciding how to allocate resources, and you might find them changing even when the hardware remains unchanged.

ESCD is designed to overcome these problems. The ESCD area is a special part of your BIOS's CMOS memory, where BIOS settings are held. This area of memory is used to hold configuration information for the hardware in your system. At boot time the BIOS checks this area of memory and if no changes have occurred since the last bootup, it knows it doesn't need to configure anything and skips that portion of the boot process.

ESCD is also used as a communications link between the BIOS and the operating system. Both use the ESCD area to read the current status of the hardware and to record changes. Windows 95 reads the ESCD to see if hardware has been changed and react accordingly. Windows 95 also allows users to override Plug and Play resource assignments by manually changing resources in the Device Manager. This information is recorded in the ESCD area so the BIOS knows about the change at the next boot and doesn't try to change the assignment back again.

Het komt er dus op neer dat als je ESCD even enabled je bios de kans geeft om even alle wijzigingen te registreren en deze dan bij het opstarten door te vertellen aan Windows... dat dan vervolgens met de blije kreet "nieuwe hardware gevonden" komt....

Nu gebruikt dat bios van jouw wel heel popi kreten, misschien vind je er iets bij dat op ESCD lijkt......

Ok, we moeten hier verder gaan met mijn andere vraag:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=232786

Iemand heeft besloten dat die vraag hetzelfde is als de vraag hierboven en de actieve thread te sluiten en te verwijzen naar deze...

De vraag ligt niet eens in het verlengde, die onduidelijkheid wilde ik juist voorkomen dus a.u.b. kijk even naar die andere thread.

Het wordt erg ingewikkeld zo, sorry voor het ongemak. Maar ik ben nog steeds op zoek naar antwoord hoe het eerder genoemde kan en verholpen kan worden...

Laatst bewerkt:
volgens mij ben je boos,waarom wij zijn ook maar vrijwilligers die andere leden proberen te helpen!
Samen gevat.
EEn Modem waar je op dat bord problemen mee had.
EEn Creative die ook niet werd herkent.
Er is je aan gerijkt instellingen te veranderen.

Dit alles op een rijdje te hebben gezet ,en een p4 bord waar je misschien nog garantie op hebt.

Is volgens mij een Brak Moederbord Helaas

Nee ben niet boos, vond het alleen verkeerd geïnterpreteerd en nutteloos maar genoeg hierover. Uiteraard waardeer ik zeer wat jullie doen want dankzij deze boards worden echt heel veel mensen geholpen. Ik snap ook dat jullie regels nodig hebben om de boel smooth te laten verlopen.

Over de PC:

Het probleem met de geluidskaart komt veel vaker voor, bestaat op meerdere discussion boards en zelfs creative zelf maakt er melding van...echter niemand komt met de oplossing, iedereen draair er omheen of komt met workarounds. Het zal niet het moederbord zijn want verder werkt alles prima op deze pc

Groeten,
Peter

Geplaatst door PVDS
Nee ben niet boos, vond het alleen verkeerd geïnterpreteerd en nutteloos maar genoeg hierover. Uiteraard waardeer ik zeer wat jullie doen want dankzij deze boards worden echt heel veel mensen geholpen. Ik snap ook dat jullie regels nodig hebben om de boel smooth te laten verlopen.

Over de PC:

Het probleem met de geluidskaart komt veel vaker voor, bestaat op meerdere discussion boards en zelfs creative zelf maakt er melding van...echter niemand komt met de oplossing, iedereen draair er omheen of komt met workarounds. Het zal niet het moederbord zijn want verder werkt alles prima op deze pc

Groeten,
Peter

Zoals je hier al aan geeft klopt.
Altenatief ik weet niet hoelang je de kaart al hebt? omruilen voor en ander ,je hebt er een probleem mee ,dus vervangen of door hetzelde Type of ander

De kaart heb ik al langer dan de garantie daarop dus dat vind ik geen optie, vind ik sowieso altijd pas de laatste optie. Het lijkt ook niet echt op een hardwareprobleem, dus 'moederbord is stuk' of 'geluidskaart is stuk' is veel te simpel.

Laatst bewerkt:
De kaart in kwestie heb ikzelf ook gehad op een MSI bord (vraag niet welke dat weet ik niet meer)en daar draide hij ook niet op!.
Nu zit de kaart bij mijn zoon er op,een ASUS P4U80-X en draait zonder problemen.
Mocht me echt nog iets te binnen schieten of een eventuele oplossing ,laat ik het zeker weten!

Groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan