Probleem met sjablonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcw

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2009
Berichten
6
Beste forumleden

ik heb in word een sjabloon aangemaakt (*.dot file) Word 2000 premium
Dit sjabloon is gekoppeld aan een excel gegevensbron (db database).


Probleem:

Ik open word, nieuw document op basis van het sjabloon ga vervolgens naar afdruk samenvoegen. Ik voeg het nieuwe document samen met één record uit de db.
Ik sla dit document op onder een andere naam en sluit word in zijn geheel af.
zover zo goed.
Ik open mijn net opgeslagen doc en dit duurt even want tegelijk opent word op de achtergrond het sjabloon en daarmee ook mijn excelbronbestand.
Nu weet ik dat voor een aantal toepassingen dit handig kan zijn maar in mijn geval niet
want de samengevoegde documenten zijn unieke documenten die niet meer automatisch aangepast mogen worden.

Wat ik graag wil is dat mijn nieuwe document bij het opslaan zichzelf automatisch loskoppelt van het toegepaste sjabloon.
Dit zal wel via de vba editor kunnen maar daar ben ik totaal niet in thuis.
Als dat dus de enige manier is willen jullie dan zo vriendelijk zijn om stap voor stap te beschrijven wat ik moet doen.

Bij voorbaat hartelijk dank
Pcwimie
 
Kijk eens bij menubalk/bewerken/koppelingen..../koppeling verbreken.
 
Kijk eens bij menubalk/bewerken/koppelingen..../koppeling verbreken.

bij menu bewerken staat koppelingen in het lichtgrijs en is dus niet te gebruiken.
Dit is overigens een handmatige actie die ik bij elk nieuw document zou moeten herhalen.
Ik ben op zoek naar iets wat automatisch werkt bij elke keer dat ik een nieuw document op basis van het sjabloon open
 
In vind je informatie niet consistent:

dat ik een nieuw document op basis van het sjabloon open

Wat ik graag wil is dat mijn nieuwe document bij het opslaan zichzelf automatisch loskoppelt van het toegepaste sjabloon.
 
In vind je informatie niet consistent:

Beste Snb,

Ik heb in de bijlatgen een brief *.dot file en mijn gegevensbron (DB) Excel bijgevoegd. Zodat je misschien kunt en wil kijken wat ik bedoel.

Ik dubbelklik mijn sjabloon en"word" opent een nieuw doc. document 1 deze kan ik samenvoegen met mijn DB via de knop samenvoegen na de samenvoeging sla ik het document 1 op onder bijv. wim test. Nu sluit ik "word" af.


Nu open ik mijn document wim test en op de achtergrond word mijn sjabloon ook geopend, als je op je bureaublad kijkt zie je een extra pictogram (doorzichtig) van je sjabloon verschijnen. Doordat je sjabloon geopend wordt opent ook je excel DB en dat wil ik juist voorkomen want op het moment dat ik de DB open heb kan niemand anders er in werken (gegevens toevoegen en zo) en mijn DB als gedeelde map wil ik egenlijk niet omdat je dan met meerdere mensen tegelijk gegevens zou kunnen toevoegen met het gevaar dat persoon 1 de Db eerder opslaat dan persoon 2 en dat een van de twee dan gegevens kwijt is op het moment dat hij de Db opslaat.



Ik hoop dat je me verder kunt helpen alvast bedankt voor de genomen moeite
 

Bijlagen

  • Map1.xls
    13,5 KB · Weergaven: 17
  • Doc. B.dot
    28 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
deze kan ik samenvoegen met mijn DB via de knop samenvoegen na de samenvoeging sla ik het document 1 op onder bijv. wim test.
Dan is het zaak om het bestand wim_test.doc pas op te slaan als de koppeling met het sjabloon is verbroken:

Menubalk/extra/sjablonen en invoegtoepassingen/ offerte.dot vervangen door normal.

Of in VBA:
Code:
activedocument.attachedtemplate=Normaltemplate

Of door alle velden te ontkoppelen
Code:
activedocument.fields.unlink
Dan worden de velden niet meer geaktualiseerd, maar wordt nog wel steeds Excel geopend met gegevens waarvan geen gebruik meer wordt gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Of in VBA:
Code:
activedocument.attachedtemplate=Normaltemplate

Waarschijnlijk is het bovenstaande de oplossing alleen ik ben niet bekend met VBA, zou je de moeite willen nemen om stap voor stap te beschrijven wat ik moet doen.

moet bijvoorbeeld deze code in het sjabloon of in het nieuwe document?
 
Ik hoop nog steeds dat iemand mij verder kan helpen met mijn probleem. Ik heb ondertussen van alles zelf nog geprobeert maar het lukt helaas niet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan