• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met tijd mee tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExcelMaster

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2008
Hallo ik heb het volgende probleem. Als ik in Excel in de kolom een
Code:
=AANTAL.ALS(F$20:F$157;1)
laat opzoeken. Wordt in de rijen waar tijd staat [uu]:mm de waarde 24:00 uur meegeteld als 1, ziet dit waarschijnlijk als 1 dag.
ik heb ook nog 3,4,6, in dergelijke formule. Hoe kan ik de tijd mee tellen eruit krijgen?

Groetjes Theo:o

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik je geod begrijp wil je het aantal keer dat uur 1 voorkomt optellen? In dat geval zou ik een dummykolom naast je kolom met tijden zetten, met in die dummykolom de formule =UUR(). Op de waarde die hier uitkomt kun je vervolgens wel werken met AANTAL.ALS

Als ik je geod begrijp wil je het aantal keer dat uur 1 voorkomt optellen? In dat geval zou ik een dummykolom naast je kolom met tijden zetten, met in die dummykolom de formule =UUR(). Op de waarde die hier uitkomt kun je vervolgens wel werken met AANTAL.ALS

Zie afbeelding:
Ik wil alleen in de cellen waar een 1 getypt is optellen. In de cellen waar tijd staat horen daar niet bij.

Bijlagen

• naamloos.JPG
    naamloos.JPG
    22,7 KB · Weergaven: 54
dat wordt lastig. het getal 1 staat gelijk aan 24 uur, alleen is de opmaak verschillend. Met functies kun je geen rekening houden met opmaak.

Aantal.als

Code:
=AANTAL.ALS(M$20:M$157;"<"&1)
Ziet dan geen enkele 1 meer, jammer

Laatst bewerkt door een moderator:
Met
Code:
=SOMPRODUCT((ISGETAL(F$20:F$157))*(F$20:F$157))
en de celeigenschappen van de tijd op tekst, krijg je het goede resultaat. Uiteraard weet ik niet hoe vaak er een tijd voorkomt in die range en of je elders nog met die tijd moet rekenen.

Lastig iets

Met
Code:
=SOMPRODUCT((ISGETAL(F$20:F$157))*(F$20:F$157))
en de celeigenschappen van de tijd op tekst, krijg je het goede resultaat. Uiteraard weet ik niet hoe vaak er een tijd voorkomt in die range en of je elders nog met die tijd moet rekenen.

Krijg als uitkomst negen, geheel vreemd. Daarbij als de cel op tekst staat wordt 24:00 als 1 weergegeven dat wil ik niet.

Groetjes Theo:rolleyes:

Daarbij als de cel op tekst staat wordt 24:00 als 1 weergegeven
Klopt, vergeten te melden :o: de tekst moet worden gewijzigd in 24:00 en die wordt dan zichtbaar.
Krijg als uitkomst negen
Nu niet meer:
Code:
=SOMPRODUCT((ISGETAL(F$20:F$157))*(F$20:F$157=1))

Klopt, vergeten te melden :o: de tekst moet worden gewijzigd in 24:00 en die wordt dan zichtbaar.
Nu niet meer:
Code:
=SOMPRODUCT((ISGETAL(F$20:F$157))*(F$20:F$157=1))

Hoi Rob,
Het werkt niet, nog steeds 9 als uitkomst.Ik kan de tijd ook niet gaan veranderen omdat deze horizontaal bij elkaar wordt opgeteld. Dan komt deze fuctie weer te vervallen. Ik heb nu met voorwaardelijke opmaak ingesteld dat als er 24:00 ingevuld wordt of een veelvoud hiervan de opvulkleur rood wordt. Niet de oplossing, maar zie ik meteen de fout.

Opgelost tijdcellen gescheiden van cellen zonder opmaak

Hoi Rob,
Het werkt niet, nog steeds 9 als uitkomst.Ik kan de tijd ook niet gaan veranderen omdat deze horizontaal bij elkaar wordt opgeteld. Dan komt deze fuctie weer te vervallen. Ik heb nu met voorwaardelijke opmaak ingesteld dat als er 24:00 ingevuld wordt of een veelvoud hiervan de opvulkleur rood wordt. Niet de oplossing, maar zie ik meteen de fout.

=AANTAL.ALS(M$20:M$157;1)-(AANTAL.ALS(M$20:M$157;"**:**"))

Op deze manier geven de jokertekens de tijd weer, dit is een getal wat ik niet wilde hebben dit haal dus er weer af. Blijven de eentjes (1) over.:cool:
Gelukkig mag deel2 van mijn naam blijven staan!

Groetjes Theo

Ik heb het even getest, maar bij mij werkt dat niet hoor:confused:

Staat er nergens naast de kolom waar het om gaat een uniek iets bij alle tijden?
Als dit het geval is zou je deze kolom kunnen gebruiken bij het tellen van de 1-en in kolom M.

Ik heb het even getest, maar bij mij werkt dat niet hoor:confused:

Staat er nergens naast de kolom waar het om gaat een uniek iets bij alle tijden?
Als dit het geval is zou je deze kolom kunnen gebruiken bij het tellen van de 1-en in kolom M.

Het betreft wel een eigen gemaakt aangepaste tijdnotatie, waarmee ik makkelijk kan rekenen.
Deze is zoals bovengenoemd [uu]:mm. Probeer het nu nog eens.

Gr Theo

Het betreft wel een eigen gemaakt aangepaste tijdnotatie, waarmee ik makkelijk kan rekenen.
Deze is zoals bovengenoemd [uu]:mm. Probeer het nu nog eens.

Gr Theo

Ik kom er ook nog even op terug, op advies van een van de voorgangers stond de celeigenschap nog op tekst, dan werkt het wel, niet bij [uu]:mm. Sorry ook ik heb er dan niks aan. ga nog even verder denken. Komt goed.

Groetjes Theo

Het moet met VBA (makro)

Hier ben ik nog niet zo goed in.

Maar ongeveer zo

Sub theo()
Function CountByColor(InputRange As Range, ColorRange As Range) As Long
Dim cl As Range, TempCount As Long, ColorIndex As Integer
ColorIndex = ColorRange.Cells(1, 1).Interior.ColorIndex
TempCount = 255
For Each cl In InputRange.Cells
If cl.Interior.ColorIndex = ColorIndex Then
TempCount = TempCount
End If
Next cl
Set cl = Nothing
CountByColor = TempCount
End Function

End Function

Dit werkt nog niet, en ik weet ook nog niet hoe dit in de celverwijzing krijg?
Iemand?
Als ik 24:00 uur type wordt de achtergrond rood

Groetjes Theo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan