• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met tijd op dezelfde datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

BarryVdW

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2018
Beste,

Bij de permanentie van mijn vrouw is er een verschil tussen vroege (vanaf 6u tot 8u30) en late (vanaf 17u30 tot 23u) in de week, ze krijgen hier een ander bedrag voor.
In de excel in bijlage is het probleem aangeduid in het geel.
In het tabblad "invulblad" vullen ze hun gegevens in, in het tabblad "berekening" gebeurt eigenlijk alles.
De uitkomst moet eigenlijk 7 vroege en 5 late zijn, daar waar nu 6,6666 en 4,3333 staat.
Het probleem is dat op 14 maart er een vroege en late zijn gebeurd, moest dit verdeeld zijn over 2 dagen, bv de vroege op 14 maart en de late op 15 maart, was het probleem er niet.
Hoe komt het dat hij deze berekening over 2 cellen doet en hoe is dit op te lossen?

Met vriendelijke groeten,
Barry

Bijlagen

Laatst bewerkt:
zou de formules nog eens zeer grondig bekijken
Want u aantal late weekdagen is totaal niet juist want als ik dit doe
=SOMPRODUCT(--(WEEKDAG(Invulblad!E2:E500;2)<6)) geeft mij 18 dagen en ik hou totaal geen rekening met de uren
uw formule is veel te lang en houd volgens mij ook geen rekening met de late uren of wel

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk, had de formule moeten vereenvoudigen om hier te plaatsen.
Was eigenlijk een optelling van 5x dezelfde formule, enkel een andere weekdag.
De eigenlijke formule is voor een donderdag:

=SOM(ALS(Invulblad!E2:E500<>"";ALS(WEEKDAG(Invulblad!E2:E500)=5;1*(Invulblad!F2:F500<(9/24))/AANTAL.ALS(Invulblad!E2:E500;Invulblad!E2:E500))))

=SOM(ALS(Invulblad!E2:E500<>"";ALS(WEEKDAG(Invulblad!E2:E500)=5;1*(Invulblad!F2:F500>=(17,5/24))/AANTAL.ALS(Invulblad!E2:E500;Invulblad!E2:E500))))

De 1ste formule telt het aantal lijnen die voldoen aan een donderdag met een tijdstip kleiner dan 9u en deelt dit door zijn eigen aantal.
De 2de formule doet hetzelfde maar met een tijdstip later of gelijk dan 17u30.
De 2 formules staan in 2 aparte cellen.
De formules doen apart hun werk, maar wanneer er op dezelfde datum een vroege en late gebeuren, berekent hij op de een of andere manier beide cellen en bekom je decimaal getal, terwijl het een geheel getal moet zijn.
In dit geval 2 vroege en 1 late
De bijlage van in het eerste bericht is ook aangepast met de enkelvoudige formule.

Barry

Snap zelf het delen niet inde formule
Kijk even hoe ik het zou aanpakken
maar uw aantal late dagen is ook niet correct want tel ik het aantal week dagen dan kom ik aan 18 zonder rekening te houden met de uren

Mijn aanpassingen staan op het blad bereken in kolom G begint met 18 in het rood
Maar leg ook juist eens correct uit hoe we met de uren rekening moeten houden

Want volgens mij zet je zelf 2 x het zelfde Aantal late weekdagen: Aantal avond weekdagen moet volgens mij het zelfde zijn kwa aantal

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Rijen 3 tem 5 die je berekent hebt, gaan over het aantal lijnen (contracten). Per lijn worden ze 10 minuten betaald, dus bij 6 lijnen 1 uur. Hier word vroege en late hetzelfde betaald. Dus geen onderverdeling.

Het probleem gaat over rijen 7 en 8. Hier word het aantal weekdagen geteld, rekening houdend met de vroege (6:00 tot 8:30) en de late shift (17:30 tot 23:00).
Bijvoorbeeld als er op:

donderdag 7 maart 2 contracten gemaakt worden in de vroege shift
donderdag 14 maart 2 contracten gemaakt worden in de vroege shift
vrijdag 15 maart 3 contracten gemaakt worden in de vroege shift
maandag 18 maart 1 contract gemaakt word in de late shift

Heb je als uitkomst voor:
Rij 3 aantal rijen weekdagen: 8
Rij 7 aantal vroege weekdagen: 3
Rij 8 aantal late weekdagen: 1

Hopelijk verduidelijkt bovenstaande wat?
Maar wanneer er die donderdag 7 of 14 maart of vrijdag 15 maart ook een late shift gebeurd of die maandag 18 maart een vroege shift gebeurd, is er een probleem met de berekening, zoals je kan zien in cellen B7 en B8 doordat er op donderdag 14 maart zo'n vroege en late shift gebeurd is (rijen 37 tem 39 van het invulblad).

Heb de benaming van rij 3 aangepast naar aantal rijen weekdagen, is misschien duidelijker?
In ieder geval zijn uw formules een pak eenvoudiger dan die ik er in heb gestoken.

Barry

Bijlagen

geraak er ook even niet uit met die uren
maar heb het gepost hier met als titel Foute berekening met tijd en weekdagen

De uitleg wordt steeds onduidelijker wat wil je nu precies?

Voor het aantal vroege diensten op een werkdag
Code:
=SUMPRODUCT((Invulblad!$F$2:$F$107<TIMEVALUE("8:30:00"))*(Invulblad!$F$2:$F$107<>"")*(WEEKDAY(Invulblad!$E$2:$E$107;2)<6))
De uitkomst = 7
Voor het aantal late diensten op een werkdag
Code:
=SUMPRODUCT((Invulblad!$F$2:$F$107>TIMEVALUE("17:30:00"))*(WEEKDAY(Invulblad!$E$2:$E$107;2)<6))
De uitkomst = 11? Dit is heel wat anders dan wat jij als uitkomst verwacht.

@ vena Waarom engelse versie gebruikt hier niet veel personen

@ts
maar het is ons niet echt duidelijk wat je wilt bekomen
hogelijk kun je hier wat mee
Krijgen wel 10 dagen voor de late

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Probeer het nog te verduidelijken.

De uitkomst moet eigenlijk de unieke dagen zijn rekening houdend met de tijd, zoals hieronder heb je 5 unieke dagen.
Wanneer je dan rekening houd met de tijd heb je 5 vroege en 1 late.

maandag 11 maart 2019 7:25
maandag 11 maart 2019 8:08
donderdag 14 maart 2019 7:00
donderdag 14 maart 2019 8:10
donderdag 14 maart 2019 18:15
maandag 18 maart 2019 6:10
woensdag 27 maart 2019 6:55
donderdag 28 maart 2019 7:20

In de bijlage van het vorige bijgevoegde bestand zou ik op 5 vroege en 4 late komen, enkel rekening houdend met het invulblad, ik heb in mijn eerste post 7 en 5 genoemd, omdat er ook permanenties zijn zonder oproep en deze dient met in de donkergele zelf in te geven, deze worden dan hierbij geteld, maar moet nu geen rekening mee gehouden worden.

Denk persoonlijk dat ik nu met de "unieke weekdagen" duidelijk ben geweest?
Mijn gebruikte formules geeft een probleem wanneer er op 1 unieke dag een vroege en late gebeuren.

Barry

Wordt het leven niet een stuk eenvoudiger als je alles binnen een tabel oplost en vervolgens een draaitabel gebruikt voor verdere berekeningen?

Bijlagen

ik vind die oplossing van VenA best ok,

maar hier toch nog een oplossing met vba zie grijze cellen:
ps 2 maart is toegevoegd aan je vakantie dagen ( om te testen ) ik hoop dat dit de juiste uitkomsten zijn (met alleen de unieke dagen geteld)

Bijlagen

ik vind die oplossing van VenA best ok,

maar hier toch nog een oplossing met vba zie grijze cellen:
ps 2 maart is toegevoegd aan je vakantie dagen ( om te testen ) ik hoop dat dit de juiste uitkomsten zijn (met alleen de unieke dagen geteld)

De uitkomst klopt inderdaad. Bedankt voor de moeite.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan