Probleem met tjaa, wat... schijf-cd-rom-ide-kabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skendel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jan 2006
Berichten
3
2 Gratis computers gekregen, leuk om te puzzelen.. maar ik kom er niet uit.

P III 500 MHz. 256 mb geheugen met XP erop.
vanuit daar gaan borduren.

1 harde schijf (C\) met XP +/- 13 MB waarvan opgedeeld in 9 en 4 MB.

1 geformateerde harde schijf (E\) met wat bestanden erop. (+/- 10 mb groot)

1cd rom speler.

De problemen:
1 Mijn C schijf wil geen master worden, alleen slave. werkt wel als slave en computer start dus gewoon op.
2 mijn cd rom wil alleen maar master zijn zelfs alleen op de sec ide
3 mijn E schijf kan niet aan dezelfde ide als C omdat ik dan foutmelding krijg ( ik denk omdat ik opstart vanaf C en C geen master is.) Ook kan hij niet samen met mijn cdrom op 1 ide kabel omdat dan maar 1 van de twee het doet.
4 Mijn bios herkent meestal de verschillende combinaties wel, maar windows wil dan of niet opstarten of laat de E-schijf niet zien of de cdrom speler.

Wie weet raad? Ik vermoed bios instellingen, maar alles staat op auto, de jumpers heb ik wel 100 keer veranderd en dit haalt ook niets uit. Ik heb dus of een computer met cd rom speler (c op ide1 als slave, cdrom op ide2 als master) of een computer met wat meer harde schijf (c op de ide1 als slave, E als master op ide2)

Ik snap het niet, het maakt ook niet uit of ik de middelste of buitenste aansluiting gebruik van de ide kabel.

:evil: help mij...
 
ten eerste heb je een verkeerd beeld op de harde schijven een c schijf is helemaal geen harde schijf. dit is alleen een partitie op de harde schijf.
Windows bepaald zelf wat c of d of e word genoemd. Dus grote kans dat hij bij de ene configuratie c en de andere configuratie e word genoemd.
Ik zou gewoon windows opnieuw installeren meschien zit er gewoon een fout in windows zelf en heeft het bij gevolg niets te maken met de harde schijven.
PS ik heb nog nooit een windows gezien die op een harde schijf van 10 mb kan geinstalleerd worden.
 
De jumpers veranderd tussen master en slave bedoel je... maar heb je ze ook op het derde contactje gehad [cable select]? Want als je een bretel er tussen hebt zitten die de master/slave rol bepaald, kun je dit soort ongenoegen krijgen als je jumpers ergens anders staan.......
 
gewoon goed op de harde schijf zijn etiket kijken zou ik zeggen, bij veel harde schijven moet je twee jumpers zetten en daar zijn natuurlijk nogal wat combinaties mogelijk :)
 
controleer jumper settings en laats je pri master, pri slave, sec master en sec slave nog eens opnieuw scannen door de bios, het ken zijn dat hij dat nog niet automatsih doet...
Maar een partietie van 10 MB? in thearie mogenlijk, maar denk niet dat je op 13 MB veel XP krijgt, verwar je nu mb nu niet met GB ?:confused:
Maar een vraagje tussendoor aan ErpCity
die kabel select, wat is dat eigenlijk? maak veel PC`s hoor, maar ik kom altijd rond met master en slave..
 
Ik leer dus nog elke dag...
idd, mb = gb en cable select werkt ook niet.

Probleem is dat in de bios alles wel wordt herkend, maar in windows alleen maar de xp schijf (ide1 slave) en maar één van de twee 1 harde schijf of 2 cd rom. (ide2 slave en master)

Alleen degene die op master staat van ide2 herkent hij in windows (ook al ide kabels vervangen, werkt ook niet)

hopelijk zo wat meer duidelijkheid, ik kom er nog steeds niet uit

p.s. is het niet raar dat de schijf waar xp op draait alleen maar in de slave stand opstart?(in bios staat alles op auto!)

alvast bedankt voor de hulp
 
ErpCity zei:
De jumpers veranderd tussen master en slave bedoel je... maar heb je ze ook op het derde contactje gehad [cable select]? Want als je een bretel er tussen hebt zitten die de master/slave rol bepaald, kun je dit soort ongenoegen krijgen als je jumpers ergens anders staan.......

bretel???
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan