• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met uitkomsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

pep123

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 sep 2019
Beste heer/mevrouw,

Op mijn werk ben ik mede-verantwoordelijk voor het opstellen van de werkschema's. Deze stellen we op via Excel. Een onderdeel van dit schema is het weergeven van het totaal aantal gewerkte uren van een werknemer op weekbasis. Wat betreft de diensten zijn er 3 mogelijkheden:

Dienst 1: 9 uur, waarvan 1 uur pauze. Dus bijvoorbeeld 09:00 (A1) tot 18:00 (A2). Nettowerktijd 8 uur.
Dienst 2: Korter dan 9 uur, maar langer dan 4 uur, waarvan 0.5 uur pauze. Dus bijvoorbeeld van 09:00 (B1) tot 15:00 (B2). Nettowerktijd 5.5 uur in dit voorbeeld.
Dienst 3: 4 uur of korter, waarvan 0 uur pauze. Dus bijvoorbeeld 09:00 tot 13:00. Nettowerktijd 4 uur.
De nettowerktijd doen we nu handmatig berekenen. Ik weet dat dit via een formule in Excel te berekenen moet zijn, alleen kom ik er niet helemaal uit.

Voor dienst 1 lukt het mij om deze te berekenen volgens de formule: =ALS.VOORWAARDEN(SOM(A2-A1)=9;8).

Voor dienst 3 hoef ik geen voorwaarde toe te passen en kan ik gewoon de SOM nemen.

Bij dienst 2 kom ik er niet uit. Ik probeer nu: =ALS.VOORWAARDEN(SOM(B2-B1)>4&<9;SOM(B2-B1)-0,5). Ik denk zelf dat het in de notatie van >4&<9 fout gaat. Maar ik weet het niet zeker.

Weet u wat de oplossing is voor dit probleem?

Bij voorbaat dank.

De formules kloppen in elk geval niet.

Plaats s.v.p. een representatief voorbeeldbestandje (Excel) met wat je hebt en wat je wilt, en paar verwachte uitkomsten erbij.

Ik zal het enigszins proberen te simplificeren. Ik zou graag een formule willen opstellen die deze 3 voorwaarden kan bepalen.

Indien een dienst 8 uur duurt heeft de werknemer recht op 1 uur pauze. Dus dan voer ik als werktijden 9-18 in, maar de werknemer werkt netto 8 uur.
Indien een dienst korter dan 8 uur duurt, maar langer dan 4 uur heeft de werknemer recht op 0,5 uur pauze. Hierbij voer ik als werktijden 9-15, maar de werknemer werkt netto 5,5 uur.
Indien een dienst 4 uur of korter duurt, heeft de werknemer geen recht op pauze. Hierbij is de nettowerktijd gelijk aan het aantal geroosterde uren.

Onder het kopje "Totaal gewerkt" pak ik de eindtijd - begintijd. Mocht ik een willekeurige begin- en eindtijd invoeren dan dient de pauze (indien werknemer hier recht op heeft) hierop gecorrigeerd te worden.

Voorbeeld forum.png

Laatst bewerkt:
Plaatjes horen in een photoshop forum.. je bent vandaag lid geworden van een Excel-forum (welkom alsnog). Voortaan dus graag een Excel-bestand plaatsen.

Voor kolom J zou zoiets kunnen:
Code:
J5: =I5-H5-KIEZEN(VERGELIJKEN(24*(I5-H5);{0;4;8};1);0;0,5;1)/24

of

=I5-H5-ALS(I5-H5>=8/24;1;ALS(I5-H5>=4/24;0,5;0))/24

Laatst bewerkt:
Welkom.
Heb je dit gelezen?
Het kan toeval zijn maar dit type vraag komt de laatste tijd wel erg veel voor. Lijkt mij een huiswerkopdracht. Ook het verhaal van de pauzes vind ik zeer karakteristiek. "Ik zou graag een formule willen opstellen die deze 3 voorwaarden kan bepalen." Dat komt mij ook zeer bekend voor. Ik vind het verhaal van die pauzes een volstrekte onzinnige werkwijze en kan mij niet voorstellen dat er bedrijven zijn die dit hanteren. Vroeger begon je om 7:30 tot 12:30 dronk in die tijd een kop koffie, eten van 12:30 tot 13:00 uur en van 13:00 tot 16:00 (heel vroeger wel thee, later niet meer). Totaal werktijd betaald is 8:00 uur en niemand zat daar moeilijk over te doen. Maar goed, tegenwoordig moeten we overal een probleem van maken!

Dank emields en AlexCEL voor jullie hulp. Mijn probleem is dankzij jullie opgelost! Fijn weekend toegewenst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan