probleem met usb boot acers aspire e1-510 laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

maartennaarden

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2014
ik heb een nieuwe acer aspire laptop type e1-510

ik heb in de bios de usb hdd boot als 1e gezet

maar op de een of andere manier boot ie niet vanaf de usb stick

ook als ik heb boot menu via f12 gebruik kan ik daar alleen maar netwerk boot selecteren en geen usb boot

het ligt niet aan de usb stick die is goed want ik heb hem al op meerdere laptops geinstalleert...

weet ff niet zo snel wat ik fout doet

Dat komt omdat de usb stick niet bootable is.
Booten vanaf een usb drive is iets totaal anders dan je stick met windows gebruiken.
Je moet dus je stick bootable maken.

ja de stick is welzeker bootable die heb ik al een tijdje geleden gemaakt

heb hem al via usb geinstalleert op een acer aspire one en een hp laptop

Wat wil je opstarten van USB-stick? Als dit een besturingssysteem is, zal de USB-stick GPT/UEFI compatible moeten zijn. Anders boot de laptop er inderdaad niet van. Om een USB-stick met een ISO te beschrijven en deze bootbaar te maken voor UEFI pc's kun je Rufus gebruiken: klikkerdeklik! Handig tooltje:thumb:. Kies dan uit het 'Partitie-indeling en type computer' drop-down menu voor 'GPT partitie-indeling voor UEFI computers'.

Laatst bewerkt:
windows 7 staat erop.....

ik heb met deze stick al 2 latops kunnen instaleren vanaf de stick

dus dan moet de stick toch goed zijn ?

Zal er mee te maken hebben dat die acer een UEFI bios heeft (zie verhaal van Bassie9).
Op de website van Acer is voor jouw acer een bios te downloaden die ook Enable BIOS Legacy mode als optie mogelijk maakt. Wacht even op bevestiging van anderen, maar mogelijk is hiermee bedoeld dat je het Secure boot gedrag in de bios daarna kunt uitschakelen.
Alternatief zou je zonder bios update kunnen kijken in de bios of die secure boot is uit te schakelen, waarna (hopelijk) de stick wel te starten is.

Overigens zou ik eerst eens kijken of de optie van Bassie9 je verder helpt, en nee, "dus dan moet de stick toch goed zijn" is te kort door de bocht, gegeven de nieuwe (UEFI) biossen etc. We geven de tips/informatie niet voor niets; ik ga ervan uit dat je die stick op 'oudere' computer/laptops hebt gebruikt, niet op (heel) recente.

Tijs.

ik heb de stick op een acer aspire one mini laptop gebruikt die was volgens mij een jaar of 2 oud schat ik

en op een basis hp laptop die was ook zo beetje 2 jaar oud

heb inderdaad wel iets in de bios zien staan van sercure boot en die heb ik al uitgeschakeld maar nog doet ie het niet

kan ik deze stick anders opnieuw booteble maken ? wil hem niet helemaal wissen want de hele installatie alles staat er al op en heb ook geen iso meeer

heb net zoals bassie zei een nieuwe booteble stick gemaakt via het rufus tooltje

en nog doet ie het niet......... dan moet er toch iets verkeerd in de bios staan kan toch bijna niet anders .....?

Lijkt mij er helemaal vanaf te hangen hoe je de stick gemaakt hebt.
Ik neem aan dat je gekozen had voor "MBR partition scheme for BIOS or UEFI computer", dat je hebt aangegeven dat de stick opstartbaar moet zijn (wat heb je daar gekozen in Rufus voor gekozen, trouwens?) én in de BIOS de Secure Boot had afgezet???

Tijs.

heb inderdaad de secure boot in de bios uitgeschakeld

en heb nix veranderd kwa instelling in rufus alles standaard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan