• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Killy

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 okt 2004
Hallo, ik heb het volgende probleem met vert.zoeken: op blad 1 vul ik een productnummer in op B5, hier moet dan een prijs achterkomen op C5. De gegevens worden opgehaald van blad 2 of van een andere werkmap. Echter als ik bijv.712 invul komt er de prijs achter die refereert aan 711.Dus hij zoekt naar 712 maar geeft de prijs van de rij er boven.Formule is : =vert.zoeken($B$5;prijslijst!$A$2:$C$5000;2)
Groetjes.

ontbrekende stukje in je puzzel

Hey Killy,

Ik zie je probleem al
je formule mist een stukje
namelijk de benadering
dit moet zijn : onwaar
dus zo:
=VERT.ZOEKEN($B$5;prijslijst!$A$2:$C$5000;2;ONWAAR)

waarom ? als je de benadering weglaat of Waar maakt
zoekt ie niet naar het exacte nummer of zoek waarde maar ongeveer

bij onwaar zoekt ie exact naar wat je hebt ingevoerd

(zie trouwens ook de help functie bij de functie Vert.Zoeken )

als het goed is werkt ie zo wel
:thumb:

Thanx, but no thankx. Het werkt niet met onwaar, geeft dan een #n/b fout aan.En met waar geeft hij de bovenliggende prijs aan.Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd. Heb het nu draaiend met een klein trucje, kolom van prijzen gewoon een rij naar boven geplaatst.Dit is geen goede manier daar de prijzen bij de productnummers niet de juiste zijn en je zo de mist in kan gaan.Kan het zijn dat de productnummers als eigenschap tekst hebben en de prijzen in getal zijn?

Beste Killy,

=VERT.ZOEKEN($B$5;prijslijst!$A$2:$C$5000;2;ONWAAR)

Mijn formule klopt wel alleen gaat er denk ik iets anders mis in jou blad ,

En denk dat je net je probleem aan me hebt verteld

Namelijk dat de product nummers als tekst staan.
en ik denk dat B5 waar jij je product in hebt staan niet op tekst staat

In jou voorbeeld type je het te zoeken product nummer in B5

Doe het volgende ga naar B5 rechtermuis celeigenschappen
en zet deze op Tekst ipv standaard of getal .

let wel zorg er ook voor dat in het blad prijslijst kolom A
ook op tekst staat
als er 1 product nummer niet als tekst staat zal ie niet werken.

als het goed is werkt ie nu wel.

opvang van de foutmelding

=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN($B$5;prijslijst!$A$2:$C$5000;2;ONWAAR));"niet gevonden";=VERT.ZOEKEN($B$5;prijslijst!$A$2:$C$5000;2;ONWAAR))

Aha, ik heb het gevonden!Mijn productnummers zijn als tekst weg gezet, echter zit er in mijn prijslijst een groen driehoekje in de linkerbovenhoek van de productnummers. Als ik hier op klik kan ik ze converteren naar getal.Dit heb ik gedaan en nu werkt het wel.Krijg er dan gelijk een volgend probleem door, als mijn product 002398 is maakt hij er 2398 van.Maar goed dat is ook wel weer op te lossen. Bedankt voor de medewerking.

zoals ik zij

werk daarom anders om

zet je produkt nummers wel om naar TEKST

En pas je cel waar je zoekt ( B5 )aan ipv anders om zo kan je wel gewoon 002398 intype

dus B5 en de anden cellen waar je de product nummers intypt om de prijs er bij te zoeken om zetten naar tekst .

dan zijn beide gelijk en klaar in Killy.

Als je produktnummer ALTIJD een getal van 6 cijfers met eventuele voorloop-nullen, dan kun je de celeigenschappen van de cellen waar je de produktnummers invoert instellen als aangepast en dan in het venstertje 000000 invullen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan