Probleem met videoformaat in Adobe Premiere Pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

zjank

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 apr 2009
Berichten
3
Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik wil van oude filmpjes de leukste fragmenten eruithalen en er één video van maken met behulp van Adobe Premiere Pro, maar de filmpjes zijn in Adobe Premiere Pro horizontaal in elkaar gedrukt; mensen lijker dunner, onze zitbank lijkt op filmpjes veel minder breed, etc.

Het zijn filmpjes van ca. 14 jaar oud, in .MOD-formaat; ze zijn ooit opgenomen met een Panasonic handcamera. De kwaliteit is natuurlijk niet zo goed als filmpjes van vandaag de dag, dat realiseer ik me.

De image size is 720 x 576 en de pixel aspect ratio is 1,0940 (zie screenprint_1). Ik zou denken, dat is beeldverhouding 4:3, maar als ik deze filmpjes afspeel met bijv. het programma VLC media player, zien de filmpjes er alleen normaal uit als ze worden afgespeeld in formaat 16:9.

In Adobe Premiere Pro vul ik bij Sequence alles in zoals het volgens mij moet (zie screenprint_2), maar dan zien alle filmpjes er dus in elkaar gedrukt uit. Ik heb ook andere instellingen geprobeerd bij Pixel Aspect Ratio bijvoorbeeld, maar het helpt allemaal niets.

Wat doe ik fout? Ik ben een totale newbie als het gaat om Adobe Premiere Pro.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

Bijlagen

  • screenprint_1.jpg
    screenprint_1.jpg
    17,3 KB · Weergaven: 15
  • screenprint_2.jpg
    screenprint_2.jpg
    54,5 KB · Weergaven: 14
Het probleem zit 'm erin dat de pixels van de videocamera rechthoekig waren, en de pixels van je monitor vierkant. Deze Pixel Aspect Ratio of PAR kun je in Premiere aanpassen.
In onderstaande link staat hoe, scroll naar ongeveer 3/4e op die pagina, en bekijk de informatie bij 'Correct aspect ratio misinterpretations'
Ik denk dat jij je PAR moet aanpassen naar 1.46 voor een Widescreen beeld.

https://helpx.adobe.com/premiere-pro/using/aspect-ratios.html
 
Bedankt voor je reactie, maar ik had die pagina ook al gelezen voordat ik mijn vraag postte en heb alle mogelijke PAR-instellingen al geprobeerd, het helpt allemaal niet. Maar evengoed bedankt voor het meedenken!
 
Ik gebruik zelf op dit moment geen Premiere -maar Resolve- maar het probleem lijkt me duidelijk, en de oplossing kan niet ver weg zijn.

Ik zie in je 1e schermafbeelding dat de huidige PAR 1,0940 is. In je 2e zie ik een menu waar je die Pixel Aspect Ratio kunt aanpassen.
Kun je daar niet kiezen voor 'D1/DV PAL Widescreen 16:9 (1,4597)'?
Ik lees op de helpx.adobe- pagina dat het herinterpreteren van de PAR niet werkt met clips die al in de tijdlijn staan, alleen in het project panel.
Misschien zit daar het probleem..
 
Ik heb inmiddels het programma Filmora te gaan gebruiken, dat is een ander video-editprogramma dat mijn .mod-bestanden wel meteen goed afspeelt.
Dat betekent dat mijn vraag hier niet meer beantwoord hoeft te worden. Nogmaals bedankt voor je reacties, vandahl!
 
Zet je 'm dan nog even op opgelost?

.MOD formaat zegt me niets - APP gebruiker hier overigens.

Verder is Filmora in de verste verte niet met Adobe Premìere Pro te vergelijken, maar ik begrijp dat het doet wat je op dit moment wilt dat het doet en niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan