Probleem met videokaart in Windows 7.

Status
Niet open voor verdere reacties.

josrut

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2010
Berichten
11
Sinds begin december heb ik een dual boot computer Windows XP en W 7.
Beiden werkten voortreffelijk, totdat ik constateerde dat W7 mijn videokaart (een onboard videokaart) wel erg traag vond. Ik ben naar Paradigit gestapt (mijn computer is een Paradigit computer) en daar werd een videokaart geplaatst die tot gevolg had dat de processor continu 100 % bezig was en dus was de computer niet vooruit te branden.

Vervolgens werd een Nvidia Geforce 210 geplaatst die daar bij Paradigit goed bleek te werken.
Thuisgekomen echter bleef W7 regelmatig "hangen", er was niets mee te beginnen en de enige oplossing was: resetten.
Ook kon ik er op een gegeven moment op rekenen dat, wanneer ik een Livemail bericht wilde gaan uitprinten, het scherm zwart werd, weer tot leven kwam met een "ballonnetje" waarin stond: "Beeldschermstuurprogramma werkt niet meer en is hersteld".

Het betrouwbaarheidsoverzicht gaf aan dat sowieso het systeem rond de "1" zat met een hele reeks van opmerkingen als: "Videohardware fout" en "Windows niet op de juiste manier afgesloten". Dit laatste sloeg dan op het resetten van het systeem omdat alles vast zat.

Vanmorgen ben ik weer naar Paradigit geweest, waar aan de hand van het betrouwbaarheidsoverzicht geconstateerd werd dat de videokaart kapot was, ondanks dat die in Windows XP perfect steeds gewerkt had.
Een nieuwe videokaart werd geÏnstalleerd, maar die leverde weer een zeer trage W7 op met een 100% bezige processor. Met een volgende videokaart wilde de computer niet opstarten en met de 3e videokaart, een Nvidia Geforce 220 ging het daar na installatie weer OK.

Thuisgekomen echter kreeg ik weer precies hetzelfde probleem als met de Geforce 210, dus ik geloof niet meer dat de videokaart kapot is, maar wat het dan wèl is, dat weet ik niet en ben langzamerhand ten einde raad.
In W7 heb ik de meest recente W7 driver voor deze videokaart geïnstalleerd.
Windows XP werkt ook met deze video kaart voortreffelijk.

Kan iemand mij helpen?
Groeten, Josrut
 
Hoeveel geheugen heb je?? starten er niet teveel dingen op?? dat kan de oorzaak zijn
 
Wat je je af moet vragen is wat er bij jou thuis anders is dan bij Paradigit. Dat zijn slechts 3 dingen:

1. - de monitor
2. - de voedingskabel en..............
3. - de videokabel.

Vervang de videokabel eens.
 
Vervang de videokabel eens.

gast0225, is dat logisch? Onder XP loopt alles perfect maar alleen onder Win7 gaat het mis. Als de vidoekabel kapot is dan zou het onder XP toch ook een probleem moeten zijn?
 
Hm, een jaar of wat geleden gebeurde het mij maandelijks, de laatste paar jaar veel minder en dit jaar is het de eerste keer:

ik heb een stukje tekst in een vraag over het hoofd gezien, althans wél gelezen, maar 'kennelijk' niet goed tot mij door laten dringen.

PH-RGV, klopt dus wat je schrijft, het is niet logisch dat het onder XP wél goed loopt.
Dit werpt (iig voor mij, weer een geheel ander licht over de kwestie) ik moet eens even terug naar mijn eigen denk-tekentafel.
 
Josrut,

ik heb je vraag opnieuw doorgelezen en dit keer hopelijk wél goed. Ik kom tot de volgende mogelijke oplossingen (vragen).

Heb jij na het maken van de dualboat voor beide Windows versies de moederborddrivers voor het moederbord geïnstalleerd? Dit is redelijk cruciaal!
Ben jij ook volledig update met alle beschikbare Windowsupdates?
Zit er een onboardvideochip in je pc en heb je die op disabled gezet?

Download hier de wizard2010 en vertel wat je allemaal ziet als je het icoontje links boven aanklikt.

Als het antwoord ja, zou luiden, dan is er nog een tweede (mogelijke) oplossing voor je probleem:

ga naar apparaatbeheer in W7 en déinstalleer met een rechtermuisknop de videokaart. Start daarna opnieuw 7 op en laat Windows zijn werk doen.

Enige dat bijzonder vreemd is, dat het geheel bij PD wél goed werkt. Enige mogelijke verklaring die nog overblijft is de werking van je monitor. Bestaan er drivers voor je monitor / wat zegt het buroblad over een geïnstalleerde monitor, alles oké, of...............?
 
Laatst bewerkt:
Antwoord aan gast0225 videokaart in W7

Josrut,

ik heb je vraag opnieuw doorgelezen en dit keer hopelijk wél goed. Ik kom tot de volgende mogelijke oplossingen (vragen).

Heb jij na het maken van de dualboat voor beide Windows versies de moederborddrivers voor het moederbord geïnstalleerd? Dit is redelijk cruciaal!
Ben jij ook volledig update met alle beschikbare Windowsupdates?
Zit er een onboardvideochip in je pc en heb je die op disabled gezet?

Download hier de wizard2010 en vertel wat je allemaal ziet als je het icoontje links boven aanklikt.

Als het antwoord ja, zou luiden, dan is er nog een tweede (mogelijke) oplossing voor je probleem:

ga naar apparaatbeheer in W7 en déinstalleer met een rechtermuisknop de videokaart. Start daarna opnieuw 7 op en laat Windows zijn werk doen.

Enige dat bijzonder vreemd is, dat het geheel bij PD wél goed werkt. Enige mogelijke verklaring die nog overblijft is de werking van je monitor. Bestaan er drivers voor je monitor / wat zegt het buroblad over een geïnstalleerde monitor, alles oké, of...............?
 
Videokaart werkt niet goed in W7


gast0225, bedankt voor je reacties.
Dat W7 bij PD wel werkte, was vanwege de korte tijd dat ik aan de balie stond. Thuis werkte alles eerst goed, daarna ging en gaat het mis.
De videokabel heb ik ook vernieuwd en ik heb een zwaardere voeding laten installeren.
De wizard 2010 heb ik uitgeprint en ga hem bestuderen.

Ik had ook al eerder de driversoftware van de videokaart verwijderd en opnieuw W7 opgestart, maar dat hielp niet.
Ook het opnieuw installeren van W7 gaf geen oplossing.

Hoe ik de onboard videokaart moet afzetten, weet ik niet, maar ik heb altijd gedacht dat het plaatsen van een externe kaart de onboard zou moeten uitschakelen.

Ik hoop vandaag nog iets aan mijn probleem te kunnen doen, want ik krijg vandaag een kleinkind te logeren, maar ik zal in ieder geval proberen de resultaten van wizard 2010 naar jou te sturen.

Groeten, josrut
 
Wat de eventuele onboard videokaart en het automatisch uitschakelen betreft: dat zou kunnen (dat het vanzelf gaat) maar lang niet bij alle moederborden. Als je de Wizard bekijkt weet je in één oogopslag of je onboardkaart de beelden verzorgt dan wel of de losse kaart dat doet. (Dat kun je overigens ook in apparaatbeheer zien)

Onboard uitschakelen doe je in het bios.
 
Laatst bewerkt:
Wat de eventuele onboard videokaart en het automatsch uitschakelen betreft: dat zou kunnen (dat het vanzelf gaat) maar lang niet bij alle moederborden. Als je de Wizard bekijkt weet je in één oogopslag of je onboardkaart de beelden verzorgt dan wel of de losse kaart dat doet. (Dat kun je overigens ook in apparaatbeheer zien)

Onboard uitschakelen doe je in het bios.
 
probleem met videokaart in W7

gast0225, hieronder het systeemoverzicht waaruit blijkt dat de Nvidia de gebruikte videokaart is.
De lage performance index is te wijten aan de relatief langzame processor, maar die is voor mij snel genoeg.
Een driverprogramma die ik op de computer heb "losgelaten" zegt dat een van de onderdelen die niet up-to-date zijn, de ATI Desktop component 614.10.5131 is. Wat dat ding doet, weet ik niet.
Jij?
Groeten, Josrut

<<< Systeemoverzicht >>>
> Moederbord : Niet nader omschreven RS480M2-IL
> Chipset : ATI RS480
> Processor : AMD Athlon 64 3000+ @ 1800 MHz
> Fysiek Geheugen : 3584 MB
> Videokaart : NVIDIA GeForce GT 220
> Harde Schijf : WDC (160 GB)
> Harde Schijf : FUJITSU (320 GB)
> DVD-Rom Station : HL-DT-ST DVD-ROM GDR8163B ATA Device
> DVD-Rom Station : _NEC DVD_RW ND-3520A ATA Device
> Monitor Type : Idek Iiyama PLE1900 - 19 inches
> Netwerkkaart : RTL8139/810x Fast Ethernet Adapter
> Besturingssysteem : Windows 7 Ultimate Professional 6.01.7600
> DirectX : Versie 11.00
> Windows Performance Index : 3.5
 
Je hebt kennelijk ooit een ATI kaart in het systeem gehad?
Kijk eens in programma's en onderdelen of daar nog wat staat van ATI.
Zo ja verwijder dat dan eens. Maak vooraf even een systeemherstelpunt.
 
Je hebt overigens de vraag die ik gisteren om 13.12 uur stelde (moederborddrivers / chipsetdrivers), NIET beantwoord.
 
Probleem met videokaart in W7

gast0225, sorry dat ik niet zo snel kan reageren!
Ik heb mijn kleinzoontje te logeren en die neemt mijn werkkamer in beslag om te kunnen slapen en is dus ook mijn computer geblokkeerd.

Ik heb in de BIOS gekeken en daar vind ik bij de Advanced Chipset features de volgende punten die met video te maken hebben:
Video display devices:
Auto:eek:n (waarom er nu zo´n smiley wordt afgedrukt weet ik niet, maar ik bedoel gewoon dat ie aan staat!)
CRT only
CID only
DFP only
TV only
CRT force, other Auto
TV force, other Auto
CRT force, TV force

Internal Video mode
staat op UMA, maar kan ook disabled worden.

Het zegt mij weinig, maar ik kan eventueel wel iets uit- of aanzetten.

Jouw andere opmerking van het installeren van de moederborddrivers tijdens of na het installeren van W7 snap ik niet.
Ik heb het in ieder geval niet gedaan toen ik W7 installeerde.

Het is trouwens iedere keer weer mis, de computer hangt voortdurend en ik doe deze correspondentie maar in XP, want dat staat zo stevig als een huis.

Ik hoor van jou?
Groeten, Josrut
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat dáár je probleem dan mogelijk wel zal zitten (moederbord / chipsetdrivers)

Als je een pc koopt dan zit daar altijd een schijfje bij van het moedernord met daarop de zogenaamde moederborddrivers ook wel chipsetdrivers genoemd.

Als je Windows dan ooit herinstalleert dan is het allereerste wat je ná Windows installeert, dat CD'tje met moederborddrivers.

Heb je dat CD'tje niet meer dan moet je even met behulp van de Wizard kijken naar merk en type moederbord. Plaats die hier en wij helpen je met zoeken naar de juiste drivers. Afhankelijk van jouw handigheid met het internet kun je die binnen enkele minuten ook zelf vinden. Enige dat je hoeft te doen is naar de website van het moederbord te gaan, het juiste moederbord te selecteren en vervolgens de drivers downloaden.
 
Probleem met videokaart in W7

gast0225, het moederbord is: MS-7093 (v1.X) M-ATX.
De chipset is: RS480/RX480

Groeten, Josrut
 
Of de bovenste, of de onderste, dat kan ik helaas hiervandaan niet zien.

Klik

Klik daarna op 'driver' en kies de bovenste, selecteer tenslotte je Windowsversie en download 'm.
 
Videokaart werkt niet goed in W7

gast0225, bedankt voor jouw advies. Ik heb alles precies uitgevoerd zoals jij hebt gezegd, maar........ ook na het installeren van de chipset driver kreeg ik hetzelfde probleem en ben ik momenteel een backup van mijn systeem aan het maken met de onboard video kaart, want met de NVIDIA kaart is dit onmogelijk.

Een collega van mij, die onze correspondentie op de voet heeft gevolgd, adviseerde mij om morgen weer naar Paradigit te gaan en om een nieuwe kaart te vragen, maar niet van NVIDIA.
Hij had navraag gedaan o.a. in Amerika en daar worden meer problemen als deze gemeld met NVIDIA videokaarten.
Ik hoop morgen met een videokaart van een ander merk terug te komen. Ik houd je op de hoogte, tenminste als je daar prijs op stelt!!
Tot zover bedankt voor je opmerkingen en adviezen.
Groeten, josrut
 
Probleem met videokaart in W7

gast0225, het volgende heeft zich vanmorgen bij Paradigit voorgedaan:
Ik heb de NVIDIA GT 220 daar achtergelaten.
Ik ben dus weer bij af met mijn onboard videokaart.
Men heeft daar getracht door het dowloaden van de chipset RS480M2 de onboard videokaart sneller te maken. Dit lukte dus NIET! De videokaart bleef gewoon heten "Standard VGA grafische adapter", terwijl daarna ook hetzelfde werd gedaan met XP (ik heb dus een dual boot systeem) met als resultaat dat er daar nu een MSI Radeon Xpress 200 adapter ge"installeerd is.
Het lijkt er dus op dat in W7 het downloaden van de RS480M2 wèl gelukt is (dat kan ik ook zien), maar dat de installatie om de een of andere reden niet gelukt is, terwijl het net lijkt of het wèl gelukt is, vanwege de slotopmerking: "Installatie voltooid, druk op voltooien".

Bij Paradigit denken ze aan een fout in het moederbord voor W7.

Kan jij hier nog iets mee?

Groeten, Josrut
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan