Probleem met volume omlaag op de afstandbediening.

Status
Niet open voor verdere reacties.

crash

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2001
Ik heb hier een Yamaha DSP-A1000 met een RCX Yamaha Remote Control Transmitter. Nu het probleem is dat de knop voor de volume omlaag te krijgen niet goed werkt. Ik moet met twee duimen de knop in duwen en dan hopen dat ie omlaag gaat. Ik heb de afstandbediening al eens volledig schoon gemaakt van binnen.(gereinigd met apothekers alcohol(70%)) Alle ander funktie toetsen werken moeiteloos.

Is er nog een manier om de "omlaag" volume funktie knop goed werkend te krijgen? Het is erg vervelend als je een film gekeken hebt op een hoog volume gehalte:p en je moet opstaan om de volume weer lager te zetten.:confused:

Ik had die transmitter wel even kunnen opzoeken, maar zo gaat het makkelijker, jij weet dit toch.
Vraag : zijn het "tiptoetsen" , of "mebraantoetsen"?

Bij mebraan, zou het wel eens kunnen dat het matrix gedeelte van je transmitter een scheurtje vertoont. dan krijg je dit fenommeen natuurlijk. Bij tiptoetsen, kan het zijn dat je sturings ic niet meer ok is, dit zijn echter minuscule ic'tjes. Dus ik vrees voor een nieuwe.

Ik heb het ooit 1 keer klaar gekregen een matrix van een keyb te herstellen, Maar de kans is volgens mij 1%

Tot daar mijn gedachtengang

Geplaatst door vanzwam

Vraag : zijn het "tiptoetsen" , of "mebraantoetsen"?
kun je mischien het verschil uitleggen?
Tiptoetsen een knopje op de printplaat?
Membraamtoetsen zit "ge-etst"(hoe je het ook schrijft) in de printplaat zelf?

Ik zal proberen te beschijven, hoe het op de printplaat eruit ziet.

Onder de betreffende toets lopen lijnen, door de toets in te drukken wordt er contact gemaakt tussen de lijnen. Uit m'n hoofd, want het is even geleden dat ik de afstandbediening uit elkaar heb gehad, dacht een vorm van een cirkel met daartussen zigzag lijnen, dit liep niet in elkaar door. Eventueel kan ik de afstandbediening uit lekaar halen en een foto maken.
De toetsen opzich zitten aan elkaar op een "rubbere" mat met bij elke toets een "contactpunt".

Ik heb op het internet al gezocht naar een nieuwe, maar ik kom dan alleen in Amerika uit en die wordt niet naar europa gestuurd.:(

Laatst bewerkt:
Ok ik snap het al. Haal nog even je afstands bediening uit elkaar. Onderaan, die "rubbere" mat ga je zwarte, grijze, kan eigenlijk alle kleuren hebben, een contactpunt zien +/ 3mm. Op de bovenkant van die mat, waar je toetsen op moet komen, zie een een bultje.Druk daar even op en kijk of het contactpunt goed naar beneden schuift. Is dat zo, maak deze contacten ook schoon. Je matrix print heb je al schoongemaakt, heb ik begrepen. Nu volgende. Laat je mat even aan de zijkant, sluit de printplaat aan op de benodigde pluggen. Nu met je vinger( voorzichtig dat je geen andere contacten raakt) even een touch maken op de plaats van je power down. Lukt dit niet, dan is er een onderbreking in de matrix.

Principe: Op je printplaat, vind je dus alle contactpunten. Druk je nu, via je "koolstof puntjes" op die toets, dan ga je een soort "kortsluiting" maken tussen die 2 punten. Dit activeert een poort,en zodoende ook een aktie. Dit zijn dus de zogenaamde tiptoetsen.

Dat natuurlijk in het kort uitgelegd.

Ik heb geprobeerd wat je aangaf, maar hij reageerde helemaal niet op m'n vingers. Ik heb nu de contacten op de printplaat en de "rubbermat" contacten nog eens schoon gemaakt en met een beetje grafiet de probleem contact behandeld. Nu reageerd de knop met iets minder druk. 1 duim in plaats van 2.:p
Het is nog verre van optimaal, daar de andere toetsen een hele lichte druk nodig hebben om te reageren.
Het betreft de volgende afstand bediening.
(zie afbeelding)
53_1_b.JPG

Het gaat om de knop die het meest rechtsonder op de afbeelding staat.

Hmm.. nu weten we tenminste dat de diagnose juist was. Nu weet ik niet of dit nog bestaat. X aantal jaar geleden bestond er een soort lijm, waarin grafiet deeltjes in verwerkt waren. Zodoende, kon je het op afgesleten alsnog een laagje van een 1/2mm er op zetten. Dat was natuurlijk maar een tijdelijke oplossing, maar ja, beter dan niets. Maar ik denk dat er nog een soort grafiet spray bestaat, dan zou je kunnen proberen er een laag of 2 à 3 op te spuiten. Even vragen bij een electronia, doe het zelf bedrijf, navragen.

Hmm, zal eens informeren bij een goede electronica zaak hier in het stadje. Ik heb het nu met een goede potlood gedaan en het schijnt toch iets geholpen te hebben.

Mischien moet ik eens opzoek gaan naar een importeur van Yamaha en kijken of er nog een afstand bediening te verkrijgen is.

Geplaatst door crash
Hmm, zal eens informeren bij een goede electronica zaak hier in het stadje. Ik heb het nu met een goede potlood gedaan en het schijnt toch iets geholpen te hebben.

Dat zal wel geholpen hebben, maar de laag is niet dik genoeg, en zal al snel terug verdwijnen, Maar 1 ding, je kent nu de oorzaak, meer kan ik spijtig niet doen.

Geplaatst door vanzwam
Dat zal wel geholpen hebben, maar de laag is niet dik genoeg, en zal al snel terug verdwijnen, Maar 1 ding, je kent nu de oorzaak, meer kan ik spijtig niet doen.
Bedankt voor de hulp.:)

Geen dank, maar ik ga maandag toch nog even informeren bij een goede kennis. Die heeft hier in de stad een "doe het zelf" electronica zaakje. Het is ongelofelijk, maar iets dat je nergens anders kan vinden, vind je daar wel. Hij zal die sprays en lijmen ook wel kennen + eventuele leveranciers. Dan kan je daar bij je plaatse handelaar deze misschien bestellen.

Ik heb zojuist een telefoontje gehad van die man. Heb het dan ook gevraagd. Dus grafitspray bestaat dus nog en is dus DE oplossing. Dus dit van het merk Contact Chemie en heet graphitspray 33. Een bus van 200ml kost bij hem 16€.

Nu heb ik, in Nederland, een site gevonden, waar je dit product kan bestellen. Dus bekijk even en dan kan je nog beslissen. Spuit wel enkel en alleen op het contact onderaan de rubber mat.

http://eshop.euras.com/part_detail....pe=7301055450&price=14,34&partstr=&thispage=1

Succes :thumb:

Ik krijg een error bij die link, maar met het merk en naam kom ik waarschijnlijk wel verder.

Nogmaals bedankt.:)

Nog even een aanvulling. Als je die spray gaat gebruiken, neem een blad papier en met een perforator, maak je daar een gaatje. Zodoende heb je een malletje, dan spuit je niet op het rubber matje, zo werk je zuiver.

Bedankt voor de tip. Als ik tijd heb zal ik eens gaan informeren bij de electronica zaak hier.

PS Audio-contactspray helpt niet?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan