Probleem met vullen tabel via formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

balboys1

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2009
Hoi ik heb een vraag,

Ik heb in een formulier een veld staan dat automatisch wordt
gevuld door middel van Query een keuzelijst vult dan een veld.
Nu heb ik een ander tabel met een veld toelichting en wil ik graag zien dat wat automatisch in het veld in de formulier wordt ingevuld in dat veld toelichting komt
maar ik heb geen idee weet er niets van. ben al 5 dagen op zoek naar oplossing.

Er zijn een paar problemen met je db. Om te beginnen, de tabel [Uzk Beoordeling]. Daarin heb je een veld [Na] staan met een verkeerd gegevenstype (Dubbele precisie) waardoor de tabel niet is te koppelen aan de tabel [Score Na]. Dat veld moet Lange integer zijn. Sowieso heb je de tabellen niet gekoppeld (kon ook niet) dus dat moet je ook doen.
Daarnaast gebruik je op het formulier een overbodige query. De query an sich is overbodig, want die doet niks. en het gebruik ervan op de keuzelijst is ook overbodig. Daarnaast ontbreekt in de query het belangrijkste veld (ID)! Zet op de keuzelijst dus deze SQL om het geheel te laten werken:
Code:
SELECT Id, Score, Beoordeling FROM [Score na] ORDER BY Score;
Stel vervolgens de breedte van de kolomkoppen in als 0cm;1cm;4cm. En het tekstvak krijgt dan als besturingselementbron: =[LstNa].[column](2)

Volgens mij ben je er dan. Overigens snap ik je vraag niet; wat wil je eigenlijk? Nu heb je in wezen eigenlijk ook al hetzelfde effect (een tekst uit de keuzelijst halen), dus wat is je vraag eigenlijk?

Wat ik wil is dat het antwoord op het formulier test terecht komt in tabel uzk beoordeling in het veld toelichting

Ik wil straks dat ik deze dan in een rapport kan krijgen ik weet anders niet hoe ik het anders moet doen.
ik weet erg weinig van acces

Dat blijkt :). Is overigens niet erg natuurlijk, kennis moet érgens beginnen. Bijvoorbeeld door eerst de Access cursus door te nemen in de Handleidingen sectie. Daar staat alle basiskennis in beschreven. Jouw vraag komt voort uit ontwetendheid, en daar helpt dus het lezen van basisstof heel goed bij.

Even kort uitgelegd komt het hier op neer: in een database probeer je gegevens zo eenduidig mogelijk op te slaan, dat houdt dus in: zo weinig mogelijk. Zo heb je een tabel Klanten, waarin je eenmalig alle klantgegevens opslaat. Ga je een klant een factuur sturen, dan heb je dus een tabel Facturen nodig. Die factuur moet naar de klant, dus je hebt de klantgegevens nodig. Ga je die nu allemaal ook in de tabel Facturen opslaan? Nee, want dat druist in tegen de hoofdregel: gegevens zo min mogelijk opslaan! En dat hoeft ook niet, want je hoeft in Facturen alleen het KlantID op te slaan. Met een query verzamel je dan alle factuurgegevens en de klantgegevens. Dat doe je op basis van de koppeling tussen Klanten op basis van het veld KlantID wat (uniek) voorkomt in Klanten, en meervoudig voorkomt in de tabel Facturen.

Deze uitleg moet je volgens mij wel kunnen terugleiden naar je eigen voorbeeldje :).

Nogmaals: lees je goed in de materie in; Access is geen pakket voor mensen die niets van databases af weten. Het is géén Word, en zelfs geen Excel, programma's waar iedereen wel gelijk vanuit de doos mee kan werken. Bij een database moet je echt weten wat je doet, en dat betekent dus: leer wat databases zijn en hoe je ze opbouwt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan