Probleem opstarten/"aan krijgen" pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

motown

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2003
Ik heb een probleem met het opstarten van mijn pc. Heb hem een keer opgepakt en geheel van de stroom gehaald en sindsdien is hij raar gaan doen.

Probleem is als volgend:

Als ik stroom op de kast zet, zie ik lampje branden op mijn mobo (ASUS A8V deluxe) hetgeen aangeeft dat deze wel stroom krijgt. Bij het inschakelen van de schakelaar achter op de voeding gaat de fan ook niet meer ff draaien zoals normaal het geval is.
De pc reageert niet meer op de aan/uit knop, kan erop drukken wat ik wil.

Wat hij wel doet als schakelaar voeding omgezet word, is na een tijdje wil hij uit zichzelf opstarten (ook al is kabeltje van de power switch niet op mobo aangesloten). Dit opstarten is van korte duur, want hij reboot een x aantal keer achter elkaar (telkens andere tijdstippen van rebooten, soms snel en soms pas als hij windows opstart)
Na een flink aantal keren rebooten heeft hij hem toch zover dat hij blijft lopen.

Dacht eerst dat power switch bleef hangen maar deze heeft bij mij op moment ff geen enkele functie pc start zichzelf na tijdje aan stroom te zitten vanzelf op.

Mijn excuses als uitleg probleem een beetje wazig is.

M.v.g.

Dennis

mijn eerste gedacht is als ik lees heb hem opgepakt dat je hem mogelijk verplaatst hebt of ergens mee naar toe genomen hebt.

Het wil dan nog wel eens gebeuren dat er iets los gaat of geen goed contact meer maakt.
Ik zou de kast even openmaken en alle aansluiten controleren en desnoods even loshalen en opnieuw vastzetten.

Druk ook alle kaarten (video/geluids/geheugen) even goed aan. Maar niet teveel kracht zetten zodat je moederbord weer doorbuigt.

Koppel uiteraard wel even de spanning los van de PC voor je hiermee aan de slag gaat.

Als aanvulling: ga naar Eigenschappen voor Energiebeheer, Eenergiebeheerschema's. Zet Beeldscherm en Vaste schijf uitschakelen en Standby op Nooit. In de tab Geavanceerd, Als ik de aan/uitschakelaar van de compuer indruk: Afsluiten. Tab Slaapstand, géén vinkje voor Slaapstand inschakelen. Sluit nu de PC af in Windows, haal de netspanning er af (niet de aan/uitschakelaar achter op de kast op "uit" zetten) en schakel na 10 seconden de PC weer in door de netspanning er weer op te zetten en daarna op de aan/uitschakelaar te drukken.

Reactie terug

ff een reactie terug

Was mijn eerste gedachten ook dat er iets los was gegaan tijdens het oppakken. Heb dus ook de kast al opengehaald en alle aansluitingen gecontroleerd. Heb daarna ook Sisoft Sandra geinstalleerd en laten scannen voor mogelijke defecten hardware delen, maar naar mijn mening kom ik niets concreets tegen.

Binnen energiebeheer heb ik nog niet gekeken, maar (als ik goed begrijp meen je energiebeheer binnen windows).
Heb namelijk opstartproblemen nog voor het booten van windows, dus puur bios.
Kan met deze mening mis zitten, ben immers maar een leek.
Maar zal dit straks als ik thuis ben toch eens bekijken.

M.v.g.
Dennis

Energiebeheer in Windows werkt alleen als de betreffende voorzieningen in de BIOS aanwezig zijn/ondersteund worden.

Reset anders het BIOS voor de zekerheid even naar de Default waardes. Elke bios heeft deze optie.

Optie is meestal te vinden waar je ook de aanpassingen kunt bewaren.

Kijk eens of het batterijtje goed zit in je pc? Is misschien losgekomen, anders vervangen.

Bedankt; probleem opgelost

Als aanvulling: ga naar Eigenschappen voor Energiebeheer, Eenergiebeheerschema's. Zet Beeldscherm en Vaste schijf uitschakelen en Standby op Nooit. In de tab Geavanceerd, Als ik de aan/uitschakelaar van de compuer indruk: Afsluiten. Tab Slaapstand, géén vinkje voor Slaapstand inschakelen. Sluit nu de PC af in Windows, haal de netspanning er af (niet de aan/uitschakelaar achter op de kast op "uit" zetten) en schakel na 10 seconden de PC weer in door de netspanning er weer op te zetten en daarna op de aan/uitschakelaar te drukken.

Thx Boeing_737 en ook tevens de anderen die gereageerd hebben. Bij mij stond er idd een vinkje voor Slaapstand inschakelen... Heb deze weg gehaald en hij start nu gewoon op. Ook bij "koude" start.
Dus bij deze is mijn probleem opgelost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan