Probleem: waarschijnlijk DNS

Status
Niet open voor verdere reacties.

safex

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2008
hallo,

ik heb al een tijdje ´problemen´ met mijn draadloze netwerk, ik zal eerst de situatie beschrijven:
Router: sitecom WL-183 (N300 technologie)

2 PC´s met xp (kabel)
1 PC met vista (draadloos, usb adapter)
1 laptop met vista (draadloos)
1 xbox (kabel)

alles met kabel heb ik geen problemen mee, alleen het draadloze:
eens in de zoveel tijd (4 uur of zo) heb ik op de draadloze computers alleen nog maar lokale verbinding. dit los ik altijd (tijdelijk) op door 2 technieken: of stekker uit router en er weer in, of op internet icoon: diagnose en herstel. het is dus altijd te fixen maar wel irritant ik vraag me dat ook af hoe dit op te lossen is

meestal krijg ik dit scherm (na ´zoeken naar een oplossing voor een probleem´)

ik weet niet zo goed wat dns inhoud (is toch van de provider? maar dat is dus niet duidelijk bij mij)

safex

Bijvoorbaad dank:thumb:

Dns

Hoi,

Vervelend probleem.

Eerst het DNS verhaal. Alhoewel je niet noodzakelijk de DNS server van je provider hoeft te gebruiken, is het wel zo dat de meeste thuisgebruikers dit wel doen.
De melding die je krijgt heeft evenwel niets met de DNS servers te maken. Wat er gebeurt is je verbinding die wegvalt. Wanneer je niet langer bent verbonden, zal je PC inderdaad de DNS server niet meer kunnen pingen en geeft hij dat aan als fout.

Vraagjes :

1) Zie je dit uitvallen op beide draadloze PC's?
2) Als de ene is uitgevallen, ligt de andere dan ook plat?

@Webster18:
bedankt voor je reactie:
1. ja
2. ja

;)

Hoi,

Moeilijk probleem wat dit kan vele oorzaken hebben. Het makkelijkst is om de router eens in te stellen op een ander kanaal. Het is mogelijk dat interferentie van andere netwerken, draadloze telefoon... je parten spelen.

1. Heb je al gekeken in de logboeken of je daar iets vindt?
- Rechter muisknop op deze computer en selecteer beheren
- Ga naar de logboeken en bekijk deze (let op de rode kruijes)

2. Gebruik je een externe DNS of heb je daar het ip van de router/gateway ingevult?

@webster 18:
oke ik heb het geprobeert, nu maar afwachten (stond op 11 heb hem nu op 12 gezet)

@St1ng3r:
1. bij welke categorie moet ik kijken, zie toepassing, systeem, setup en beveiliging. het zijn er nogal wat en vooral dus informatie en soms een waarschuwing.
maar bij systeem (zin de meeste) vind ik o.a.(als fout): Dhcp client, distrubuted com, http event, recourse publication, en nog wat andere maar daaraan zie ik al dat ze niks met mijn internet te maken hebben
2. ik heb niks ingevuld, dus ik weet niet wat standaard is (maar ik denk van mijn router?)

Heel erg bedankt natuurlijk, en hopelijk werkt het al met de hulp van webster maar is nog niet zeker

Laatst bewerkt:
Hoi Safex,

Kanaal 12 is inderdaad een ander kanaal dan 11:) maar ligt toch nog dicht bij 11 (wat frequentie betreft). Ik zou voor kanaal 1 of 6 gaan (zijn volledig van elkaar gescheiden).

Maar je kan natuurlijk eerst even op 12 proberen. misschien dat dit ook al lukt.

@ webster18:
het heeft idd niet gewerkt hem naar 12 te zetten heb het nu weer, heb wel in het logboek 2 waarschuwingen gevonden van rond welk tijdstip het waarschijnlijk gebeurt is (hoeft niet bedenk ik nu maar kan wel :P) ze dragen de titel´s tcpip en dhcp-client

safex

zet hem nu op 5, qua frequentie, misschien helpt dat :P

safex (nogmaals )

Kun je toevallig een screen maken van die twee meldingen?

Dus op de melding dubbelklikken, dan krijg je meer informatie en daarvan een screen maken. Ben hier benieuwd naar. Het zijn toch wel waarschuwingen met een rode kruis??

Wat webster zegt is een goed advies om interferentie uit te sluiten.

het zijn geen rode kruizen, dus ik kan niks in het logboek vinden wat iets met het probleem te maken heeft :confused: maar tot nu toe heeft hij op kanaal 5 geen problemen op geleverd:)

nu dus weer wel, en ik heb het nog even gecheckt, ik gebruik mijn router´s ip als dns server (staat wel op automatisch toewijzen)

Hoi Safex,

Sorry, ben het topic wat uit het oog verloren.
Dus nog steeds problemen.

Ik ben vrij zeker dat het probleem zich in de router moet voordoen.

Wanneer de verbinding wegvalt, kan je dan de router nog pingen?
Heb je al gezocht naar eventueel nieuwere firmware voor de router?
De router al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen? Dat kan een eventuele configfout verhelpen. Bij het configureren is het mogelijk dat de router een bepaalde instelling niet goed pakt en dus constant problemen geeft. Nadeel is dat je alles terug moet instellen.

Als dat niet helpt, moeten we misschien eens kijken of de MTU instellingen wel optimaal staan.

Pingen: nog niet geprobeert, idd wel een slim plan:rolleyes:
firmware: geupdate, had nog steeds het probleem
facotry defaults: al 2 keer geprobeert, geen resultaat dus..

en van MTU instellingen weet ik helemaal niks, dus dat kan heb best zijn:rolleyes:
Bedankt!
safex

Pingen heb ik geprobeerd, hij krijg alles terug, zowel op mijn router als op localhost dus dat zal het niet zijn....

Hoi Safex,

Zeg, je draadloze netwerknaam, heb jij daar een unieke naam voor gekozen of staat die nog steeds default. Kan ook een oorzaak zijn.
Indien nog default, wijzig de naam dan eens vb SafexNet of zoiets.

Interferentie zal het waarschijnlijk niet zijn want de kanaalwisseltruuk heeft niet geholpen.
Wat mij wel verwonderd is dat wanneer je internet plat ligt, je de router nog wel kan bereiken met een ping (dat heb ik toch goed begrepen?)

Indien de router de verbinding met de modem verbreekt, zouden ook je bedrade PC's er moeten uitliggen (en dat is niet het geval)
Indien je router de draadloze verbinding met de pc's verbreekt, zou die ook niet meer via ping bereikbaar mogen zijn.
't is dus een raadsel wat er precies gebeurt.

inderdaad mij ook....
naam had ik al eens gewijzigd (van sitecom naar netwerk1 (super origineel:cool:))

maar wat als ik op de vaste pc´s ook geen internet zou hebben (kan beter iets proberen dan niets...)

MVG safex

Hoi Safex,

Routers die hun verbinding verbreken, dat komt wel meer voor en dit om verschillende redenen.
Draadloze verbindingen zijn uiteraard hier meer gevoelig aan omdat er een aantal stoorzenders kunnen meespelen. Ook de draadloze netwerkkaarten durven al wel eens de boosdoener zijn.
Echter bij jouw vallen alle draadloos verbonden pc's van het net. Problemen met de netwerkkaarten lijkt dus onwaarschijnlijk.

Vervolgens is er het probleem dat je de router nog kan pingen, wat wil zeggen dat je bij een uitval eigenlijk wel nog verbinding hebt met je router maar niet meer op het internet kan.
Dit zou een DNS probleem kunnen zijn maar waarom enkel bij de draadloos verbonden PC's en niet bij de bedrade?

Daarom mijn vraag om alles nog eens te checken en te bevestigen.
Wil je daarom bij een volgende uitval eens checken :

1. Dat alle draadloze pc's niet meer op het internet kunnen.
2. Dat je met de draadloos verbonden PC bij uitval toch nog naar de router kan pingen
3. Dat je bij uitval met de bedrade PC's WEL nog op het internet geraakt.

Als je dat nog even kan doen, dan zoek ik nog wel wat verder (zit nog op enkele andere fora waar ik de vraag kan stellen :) )

Alvast bedankt

had weer een uitval,
1. Ja
2. deze keer niet (vorige keer en ik pingde wel..)
3. niet kunnen testen, de vaste pc´s stonden niet aan bij `de uitval`:D

Safex

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan