Probleem......!!!!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sheep
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Sheep

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2006
Hoi Mensen,

Een goede vriend van mij wil graag toegang krijgen tot de Mac G4 van zijn overleden zusje. Er zit alleen een extra systeem wachtwoord op dat hij niet weet. Ik ben zelf niet goed bekend met Mac's, maar wel met Windows systemen. Voor windows heb ik een bootable cd die alle wachtwoorden uikt het systeem haalt, maar die werkt denk ik niet op een Mac.

Heeft iemand suggesties. Ik wil die maat van me echt graag helpen om in zijn zusjes Mac te komen. Alvast bedankt allen.

Groet,

Thijs

Volgens mij zijn die oplossingen voor windows aplicaties. Ik kan nu niks met die Mac, als ik opstart krijg ik vrijwel metteen het systeem wachtwoord. Ik kan dus niks installeren of opstarten. Denk dat ik dus een bootable progje moet hebben ofzo. Alvast bedankt voor het meedenken.

Grtz.

Ik heb even snel de link van de vorige poster gecheckt, maar dit lijkt me voor Mac niet de aangewezen weg.
Als het een gewoon systeempaswoord is, en je beschikt over de "install CD" (of DVD), dan is het een makkie. Je start op van de CD/DVD, gaat NIET over tot herinstallatie van het OS, maar kiest "Reset Password" (zal wellicht "Paswoord herzetten" of zoiets zijn) van het Utilities menu, nadat je de taal gekozen hebt.

Als het echter om een zogenoemde "Open Firmware" paswoord gaat, zal het niet zo eenvoudig zijn, en zul je misschien zelfs fysiek "in de computer moeten inbreken".

Maar laat ons hopen dat het eerste zal volstaan.

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Hoe weet ik of het wel of geen open firmware password is?

Groet,
Thijs

Da's simpel: als je namelijk niet kunt opstarten van de install disk, als je niet kunt opstarten in single-user mode, enz., dan heb je te maken met een OF paswoord. ******* moeilijk op te lossen, maar gelukkig weten ook weinig mensen hoe ze zo'n paswoord sowieso kunnen aanbrengen.

In dit Apple KB artikel (helaas vind ik voor jou geen NL vertaling terug) vind je meer uitleg over een OP Password.

Hopelijk helpt dit.

Houd ons op de hoogte. In de kringen waarin ik mij beweeg, zijn er zeer weinigen die gebruik maken van een OF paswoord, alleen de heel erg paranoïden. Ik zou me kunnen voorstellen dat je zoiets nog op je laptop invoert, maar zelden of nooit op een desktop computer. Zoals ik reeds gezegd heb, en zoals je in het artikel kunt lezen, kun je een OF paswoord enkel kraken door in de computer zelf in te breken en de RAM te "veranderen" (te vermeerderen, of te verminderen).
Wellicht gaat het hier enkel om een admin paswoord. Hoewel elke OSX gebruiker een admin paswoord nodig heeft (da's één van de redenen waarom Macs niet gevoelig zijn voor virussen en Trojans, en dergelijke - je kunt niets installeren zonder je paswoord in te geven), heb ik enkel op mijn Powerbook het paswoord zo ingesteld dat je het moet ingeven alvorens je kunt beginnen werken. Ik vermoed dat het op de G4 waarvan sprake hetzelfde is; dus, zoals aangegeven in het Apple-artikel: opstarten van je install-disk, niet installeren, maar herinstellen paswoord kiezen.
Dat zou het moeten doen! Sukses!

Ola,

Het blijkt om een iBook G4 (model number: A1055) te gaan. Ik heb de installatie cd er in gedaan maar ik kom direct bij het password. Er staat een gebruikers naam+foto, verder kan ik alleen afsluiten enzo. Ik ken Mac niet dus weet niks over shortcuts naar alternatieve inlog methoden en dergelijke. Hopelijk heeft iemand een idee..!!

Grtz.

Het lijkt erop dat een Open Firmware password ingesteld werd. Zoals gezegd, kan dit enkel opgelost worden via 'fysieke' inbraak en veranderen van de RAM modules. Misschien iets om aan een vakman (Apple dealer) over te laten?

Ola,

Het blijkt om een iBook G4 (model number: A1055) te gaan. Ik heb de installatie cd er in gedaan maar ik kom direct bij het password. Er staat een gebruikers naam+foto, verder kan ik alleen afsluiten enzo. Ik ken Mac niet dus weet niks over shortcuts naar alternatieve inlog methoden en dergelijke. Hopelijk heeft iemand een idee..!!

Grtz.

wel de C-toets ingedrukt gehouden totdat deze van CD opstart?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan