• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleempje met ALS formule

• Onderwerp starter Onderwerp starter ewh
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ewh

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2010
sorry, krijg het niet voor elkaar , loop te worstelen met een ALS formule
in de bijlage een voorbeeld bestandje gevoegd
ik wil getallen in kolom E optellen bv E4:E16 als de uitkomst < dan 0 dan moet er in E18 1 komen te staan
als de optelling groter is dan 1 dan moet het werkelijke getal er komen te staan
kan iemand helpen?

Bijlagen

Wat als de waarde tussen 0 en 1 ligt?

alle waarden tussen de 0 en 1 worden afgerond naar 1

Hierboven: "... als de uitkomst < dan 0 dan moet er in E18 1 komen te staan als de optelling groter is dan 1 dan moet het werkelijke getal er komen te staan."
Uit je voorbeeld: "Het is de bedoeling dat als som E4:E16 kleiner is dan 0 het getal wat in E21 komt te staan aangevuld tot de waarde 1. Als E4:E16 groter is dan 0 dan staat er in E21 gewoon een 0."

Wat is nu de wens?

Ik denk deze, maar het is dus een gokje:
Code:
=MAX(1;SOM(E4:E16))

Laatst bewerkt:
dat is inderdaad de bedoeling , nooit gedacht aan een MAX formule

bedankt voor je hulp

helaas is toch niet wat de wens is , maar komt door me beschrijving , ik probeer het nog een keer
als de som van E4: E16 kleiner is dan 1 dan moet in E21 een 1 komen te staan
als de som van E4:E16 groter is dan 1 dan moet de werkelijke som van E4:E16 er komen te staan

opgelost, maakte een denk foutje, bedankt voor de hulp

=ALS(SOM(E4:E25)<1;1-SOM(E4:E25);0)

Laatst bewerkt:
als de som van E4:E16 kleiner is dan 1 dan moet in E21 een 1 komen te staan
als de som van E4:E16 groter is dan 1 dan moet de werkelijke som van E4:E16 er komen te staan
Deze uit post #4 doet precies wat je beschrijft....
Code:
=MAX(1;SOM(E4:E16))
Maar je wilt kennelijk dat "als de som van E4:E16 groter is dan 1 dan moet er 1 minus de som van E4:E16 er komen te staan"... goed omschrijven helpt bij het vinden van een gewenste oplossing.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan