• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleempje met formules in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sandra01041969

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2014
Berichten
9
Goedenmiddag,

Komend weekend hebben wij een toerrit waarbij het belangrijk is te weten hoeveel seconden (minuten) men over een bepaalde afstand doet bij een bepaalde gemiddelde snelheid per uur. Het is de bedoeling dat de afstanden oplopen van 0 tot de gemiddelde snelheid per uur met een marge van 0.1.
Omdat ik de lijst voor meerdere ritten wil gebruiken en de gemiddelde snelheid varieert probeer ik een algemene excelsheet te maken.

Ik gebruik dus formules om te kijken of de totale afstand al aan de gemiddelde snelheid per uur zit, ik reken het aantal secondes per 100 meter uit en "vertaal" dit naar zoveel minuten en zoveel seconden en laat de afstand middels een formule iedere keer met 0.1 stijgen.

Nu ben ik al een heel eind alleen vanaf 6,2 kilometer per uur gemiddeld werkt het ineens niet goed. (Deze gemiddelde snelheid zal natuurlijk niet vaak voorkomen maar het moet gewoon goed zijn, als ik hele kilometers per uur invul gebeurt het tot en met 6 km per uur goed, vanaf 7 km per uur fout). Ik gebruik een afrondingsformule en vermoed zelf dat daar de fout zit, maar ik kan er de vinger niet opleggen. Excel laat op 7 kilometer namelijk 59 minuten en 60 seconden zien maar dit moet gewoon 60 minuten en 0 seconden zijn. Vul ik gemiddeld 8 kilometer of meer in gebeurd dit al eerder.....

Nu kan ik hier precies uit gaan leggen hoe ik dit excel-sheet opgebouwd heb en welke formules ik gebruik maar wellicht is het makkelijker om de excelsheet gewoon te uploaden. Vandaar dat ik het excel-bestand aan dit bericht toegevoegd heb, mocht dit niet de bedoeling zijn dan mijn excuses.

Kan iemand voor mij kijken waar ik de fout inga?

Bij voorbaat mijn hele hartelijke dank.
 

Bijlagen

  • 4-landenrit_probeersel.xlsx
    35,2 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
Het is mij niet helemaal duidelijk waar je naartoe wilt (no pun intended).
Misschien denk ik te eenvoudig maar als je bijvoorbeeld wilt weten hoeveel minuten een object (toerfietser) erover doet om 7 kilometer af te leggen bij een gemiddelde snelheid van 15 km/h doe je 7/15*60 minuten = 28 minuten.
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad te simpel gedacht maar bedankt voor het meedenken.

Ik wil niet weten hoelang een toerfietser doet over 7 km, dat kan ik inderdaad wel uitrekenen.

Ik wil weten hoeveel seconden men doet over een bepaalde afstand met een bepaalde gemiddelde snelheid.

Het is nodig voor een toerrit waar verschillende posten langs de kant van de weg staan waar je moet stempelen en waar op tijd gereden wordt. Men moet dus in het zicht van de post weten hoeveel meter/km men gereden heeft (dat lees je af op je km-teller van je auto) en hoe lang je daar met de gegeven gemiddelde snelheid over had mogen doen. Ben je te vroeg of te laat, krijg je namelijk strafpunten en de sport is om zo min mogelijk strafpunten te verzamelen.

Stel de post ligt op 5.7 km vanaf de start dan moet ik dus weten hoe lang men met een gemiddelde snelheid van zoveel km per uur over de afstand van 5.7 km had moeten doen om zo te kunnen bepalen of men te vroeg bij de post is of niet. De volgende post ligt dan bijvoorbeeld op 20.8 km van de start enz enz enz.

Verder wil ik een ALS-functie inbouwen zodat ik de sheet voor meerdere ritten (met allemaal verschillende gemiddelde snelheden) kan gebruiken en hij vanzelf "stopt" met rekenen als je qua afstand aan de gemiddelde snelheid (dus 60 minuten) zit.

Misschien denk ik inderdaad te moeilijk met mijn sheet maar dit is wat hij zou moeten doen.

Km min sec
0.0 0 0
0.1 0 51.43
0.2 1 42.86
0.3 2 34.29

enz.

En dat hij dan "stopt" als je op qua afstand op de gemiddelde snelheid per uur zit (dus als je 1 uur gereden hebt).

Zoals eerder aangegeven ben ik al een heel eind, alleen vanaf gemiddeld 6.2 km per uur gaat het niet goed zo gauw je op een bepaalde afstand zit en ik snap niet waarom niet omdat de formules hetzelfde blijven.
 
Laatst bewerkt:
misschien heb je hier iets aan:zie grijze cellen
 

Bijlagen

  • 4-landenrit_probeersel 2.xlsx
    38,5 KB · Weergaven: 39
Edit: dit heb ik geplaatst voordat ik de reactie van Sylvester had opgemerkt.

Het betreft hier een afrondingsverschil.
Toevallig las ik laatst ergens dat 0,1 een voorbeeld is van een getal dat zich digitaal niet precies laat vastleggen als 0,1 (net als 1/3 niet precies met decimalen is vast te leggen, zeg maar).
Vandaar dus.

In de bijlage heb ik de formules in de kolommen B (vanaf B3 naar beneden) en I (I2 apart en vervolgens I3 naar beneden) aangepast.

Formule in B3:
Code:
=$O$53*AFRONDEN((B2+$O$53)/$O$53;0)

Toelichting op de formule:
Eigenlijk betreft het hier een afronding van (B2 + O53) op een veelvoud van 0,1.
Normaliter zou je hier AFRONDEN.N.VEELVOUD verwachten, maar ik heb proefondervindelijk gemerkt dat deze functie afrondingsverschillen kan opleveren (en dat voor een afrondingsfunctie :rolleyes:).
De variant die ik gebruikt hebt: deel het getal door het veelvoud, rond dat af op 0 decimalen en vermenigvuldig het resultaat weer met het veelvoud.

Verder worden de kolommen A en H nu gevuld vanuit B en I.
 

Bijlagen

  • 4-landenrit_probeersel MB.xlsx
    32 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Hallo Sylvester-ponte en MarcelBeug,

Beiden heel erg bedankt voor het meedenken. Alletwee jullie oplossingen leiden tot een goed resultaat dus ik kan weer verder. Ik had al het idee dat het met een afrondingsverschil te maken had maar nooit geweten dat 0.1 zich digitaal niet precies laat vastleggen :shocked:

Wel vraag ik me af wat de achterliggende gedachte van Sylvester-ponte is om de afstand te delen door gemiddelde snelheid/24. Ik kan de formule niet herleiden namelijk.
 
Bekijk ook dit probeersel eens (kolommen T:AC)
Dan heb geen hulp kolommen nodig.

PS ik zie nu pas dat sylvester het zelfde principe heeft toegepast.
 

Bijlagen

  • 4-landenrit_probeersel-popipipo.xlsx
    37,5 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Klopt alleen vind ik het zelf mooier de minuten en seconden in een aparte kolom onder te brengen. Kwestie van smaak.

Maar..........wat is de achterliggende gedachte van jullie oplossing (ik kan hem voor mezelf niet herleiden namelijk.....)
 
Sandra, om de tijd uit te rekenen moet je afstand delen door snelheid
afstand is in km
snelheid in km per uur (km/uur)
tijd = afstand / snelheid = km / (km/uur) = uur
dus de tijd wordt uitgerekend in uren.

excel slaat tijd op in dagen.
om van uren naar dagen te komen moet je door 24 delen.

als je de tijd uit rekent in dagen kan excel met de cel opmaak bepalen wat je van die tijd wil zien.
 
DUidelijk, dank je wel nog Sylvester-ponte.

Ik zal dit topic sluiten als opgelost want mijn lijst is helemaal klaar nu.
 
Tijden zijn gewoon getallen in excel maar met en specifieke cel opmaak
Een 1 staat voor 1 dag en dat is dus 24 uur
Om 1 uur te krijgen moet je het getal dus delen door 24
1 uur is dus 1/24 =0.0416667 verander je de cel opmaak in u:mm dan krijg je 1:00

Bijgaand het zelfde bestandje met dit idee maar dan minuten en seconden in een aparte kolom.

PS weer te laat, de volgende keer toch maar eerst het scherm verversen voor ik reageer.
 

Bijlagen

  • 4-landenrit_probeersel-popipipo_2.xlsx
    39,5 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan