Probleempje NA dat XP is opgestart !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Ik heb nu nog een klein probleempje "NA dat XP is opgestart". Ik klik 'willekeurig' een progje aan of activeer de verkenner en het duurt dan circa 1 minuut(soms korter, soms langer) voor dat de actie werkelijk wordt uitgevoerd.
Wat opvalt is dat precies dezelfde tijd nodig is voor dat je rechtsonder op de taakbalk de icoontjes van de diverse geinstalleerde progjes, als b.v. CloneCD, realplayer etc. ziet verschijnen.
Als die icoontjes er eenmaal staan kan ik gewoon alles doen wat ik wil; en performt alles uitstekend.

NB : Wellicht van belang te melden, dat als ik 'tussendoor' kies voor afmelden en direct weer aanmeld; het hier genoemde probleem zich niet voordoet(alleen dus na 'afsluiten en weer starten' of tussendoor 'opnieuw starten' van XP).

Bedoel je dat alles traag is zodra je je bureaublad ziet? Dus dat hij alle programma's nog aan het laden is in de taakbalk?

Dat is toch normaal net na het opstarten? Of bedoel je iets anders.

Je kunt ook bij start, uitvoeren, msconfig, tabblad opstarten programma's uitzetten die niet direct met windows geladen hoeven te worden.

Vink in msconfig eens wat bestanden uit (bijv die clonecd/realplayer) en kijk dan of het dan sneller gaat

Als je toevallig een VIA chip op je moederbord hebt zitten, mogelijk nog een optie :

download (het liefst) bij je mobofabrikant eens de laatste Via4in1 drivers en als je een "vaag" mobo hebt: kijk dan ook even hier, maar nogmaals, de 4in1 rechtstreeks bij je mobofabrikant ophalen heeft de voorkeur. (Mobofabrikanten modificeren nog wel eens het e.e.a. hetgeen zou kunnen betekenen dat de -universele- 4in1 van Via niet altijd de meest optimale voor DAT specifieke mobo zijn.)

Laatst bewerkt:
Is je virusscanner (voor zover aanwezig en draaiend) mogelijk de boosdoener ? Indien aanwezig, schakel 'm eens even uit, wat doet de pc nu ?

Bedoel je dat alles traag is zodra je je bureaublad ziet? Dus dat hij alle programma's nog aan het laden is in de taakbalk? Dat is toch normaal net na het opstarten? Of bedoel je iets anders.

Oke, Maar circa 1 minuut vind ik toch lang. In ME (werk met dualboot) kan ik na starten meteen met welk progje ook aan de gang. Daarom verbaast het mij.
De bevinding andersom (qua OS's) had ik niet zo bijzonder gevonden. XP is met alles aanzienlijk sneller e.d.

Enfin, ik ga vanavond thuis jullie opties na (Zit nu op mijn werk).

download (het liefst) bij je mobofabrikant eens de laatste Via4in1 drivers en als je een "vaag" mobo hebt: kijk dan ook even hier, maar nogmaals, de 4in1 rechtstreeks bij je mobofabrikant ophalen heeft de voorkeur.

Kan iemand mij dit uitleggen....een vaag mobo e.d.

Mijn moederboard chipset is overigens VIA VT8366A Apollo KT266A (Bij Socket A for AMD-Athlon 1600+)

Ik heb de volgende chipset ge-download.
VIAHyperion4in1451v.exe, maar de installatie eindigt voordurend in een vastloper. Moet dan dus geforceerd opnieuw de PC starten. Heb de vorige versie 1448 er
maar weer op gezet.
Het enige verschil (tussen de twee versies) is overigens de VIA INF-driver update van 1.80a naar 2.00a.
Rest identiek : AGP-driver 3.0 supported en VIA Atapi Vendor support drive.
Wat doet een VIA-INF-driver ?

Laatst bewerkt:
met een "vaag" mobo bedoel ik een onbekend merk dan wel door een merkpc gemodificeerd bord van een bekende fabrikant.

De inf driver is de (update) herkenner voor de Via chipset voor Windows 95-98 en 2000.

Paar keer geprobeerd die nieuwe versie van de chipset te installeren. Lijkt goed te gaan tot dat, uiteindelijk het scherm zwart blijft en ik niet anders kan dan de PC zelf herstarten. Alles lijkt goed te werken, maar waar(of hoe) kan ik nu controleren of deze nieuwe versie inderdaad goed is geinstalleerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan