• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleempje vertikaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nierdonor

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2004
Hallo,
ik heb een cijferlijst, waarvan ik o.m. het hoogste cijfer heb berekend met de formule MAX.
Nu wil ik ook graag de naam van de betreffende leerling eronder vermelden. Dat dacht ik te doen met de functie vert.zoeken. Maar ik krijg steeds een foutmelding.
Wat doe ik fout?

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Rudi.

Bijlagen

Zet deze formule er eens in.
Code:
=VERT.ZOEKEN(C13;A1:C10;2;ONWAAR)

Ja,
geprobeerd, maar dan krijg ik "Toon" i.p.v. "Kees"...

Rudi.

Als je de namen er achter zet en dan deze formule gebruikt, geef hij wel het goede antwoordt.
Code:
=VERT.ZOEKEN(C13;C1:D10;2;0)

Laatst bewerkt:
Dit staat in de help van Excel over Vert.Zoeken.

VERT.ZOEKEN(zoekwaarde;tabelmatrix;kolomindex_getal;benaderen)
Zoekwaarde,
De zoekwaarde in de eerste kolom van de tabelmatrix (matrix: wordt gebruikt om enkelvoudige formules te maken die meerdere resultaten geven of die worden toegepast op een groep argumenten die in rijen en kolommen zijn gerangschikt. Een matrixbereik heeft een gemeenschappelijke formule; een matrixconstante is een groep constanten die als argument wordt gebruikt.). Zoekwaarde kan een waarde of een verwijzing zijn. Als zoekwaarde kleiner is dan de kleinste waarde in de eerste kolom van tabelmatrix, geeft VERT.ZOEKEN de foutwaarde #N/B als resultaat.

tabelmatrix Twee of meer kolommen met gegevens. U kunt een verwijzing naar een bereik of een bereiknaam opgeven. De waarden in de eerste kolom van tabelmatrix zijn de waarden waar zoekwaarde naar zoekt. Dit kunnen tekst, getallen of logische waarden zijn. Bij tekstwaarden wordt geen onderscheid gemaakt tussen hoofdletters en kleine letters

Wim en ,
ik snap het al. De zoekwaarde moet in de eerste kolom staan, waarna Excel de bijbehorende waarde haalt uit een van de volgende kolommen.
Maar dan is dit voor mij niet de goede formule, want in het oorspronkelijke werkblad staan er nog meer kolommen met vakken.

Dus wie de juiste formule hier voor mij weet, moge het zeggen....

Alvast bedankt.

Rudi.

Nierdonor,

Wat je kunt ook doen is:
In A1 de formule =D1 ( en deze dan wit maken)
dan de formule =Vert.Zoeken(D13;A1:B10;2;0) nu zal hij wel het goede antwoordt geven.
Of dit dan ook lukt bij de andere Kolommen/Vakken weet ik niet (kan het hier vandaan niet zien)
Suc6, misschien weet iemand een andere oplossing voor je.

zou deze formule kunnen helpen, het antwoord is dan "Kees" :

=INDEX(B1:B10;VERGELIJKEN(C13;C1:C10;0))

Martin.

Dit kan je inderdaad het beste met index en vergelijken oplossen, maar wat als er meerdere personen de max of min hebben? Met deze methode krijg je als antwoord maar 1 naam.

In dat geval kan je in combinatie met de functie =Grootste(bereik;rang) in de formule verwerken (volgens mij)

Martin

Laatst bewerkt:
Beste meedenkers,
ik ben er nog niet uit. De laatste suggestie van Martin begrijp ik niet, maar met de suggestie van goof2008 ben ik nog bezig.

Jullie horen nog, en mocht iemand de ultieme oplossing weten, dan verneem ik het graag!

Rudi.

Beste meedenkers,
ik ben er nog niet uit. De laatste suggestie van Martin begrijp ik niet, maar met de suggestie van goof2008 ben ik nog bezig.

Jullie horen nog, en mocht iemand de ultieme oplossing weten, dan verneem ik het graag!

Rudi.
Geef dan eerst eens antwoord op mijn vraag een paar posten hierboven..:(

Dag Paul,
tsja, het zou natuurlijk het mooist zijn als er meerdere personen met het hoogste cijfer zijn, die allemaal worden gevonden en vermeld. Maar zover wil ik nog niet gaan: eentje is genoeg.

Is dit antwoord op je vraag?

Rudi.

Als 1 naam (de eerste in de rij) voldoende is dan is de index formule die ik je een stukje terug gaf in mijn ogen de bestenen in iedergeval de gemakkelijkste oplossing.

Martin

Hey Martin,
ja, dat ga ik voorlopig maar doen. Ik ga er later nog wel weer eens mee aan de slag.

Bedankt voor je hulp en die van anderen!

Rudi.

Of met deze.
Code:
=INDIRECT("B"&VERGELIJKEN(C13;C1:C10;0))

Ja,
dat is inderdaad ook een mooie!

Dank je wel. Ik ga er verder mee aan de slag.

Rudi.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan