• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Problemen Active-X besturingselement Excel/VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Myrthe92

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2017
Beste,

In bijgevoegd voorbeeld, Excel met VBA (werkbladen zijn beveiligd met het wachtwoord 'test'), ervaar ik de volgende problemen:
Het betreft een probleem binnen een grote organisatie met één systeembeheer. Sinds de overstap naar de nieuwe Windows 10 en de nieuwe Microsoft Office Professional 2013 zijn er problemen met de Active-X besturingselementen. In het voorbeeld, tabblad 'Test 123' (bevat fictieve namen/gegevens) is te zien dat in de testvakken onder de koppen 'Sociaal'/'Werk'/'Interventie'/'Voorgeschiedenis'/'Medicatie'/'Doelen' alleen kleine letters zichtbaar zijn bij het schrijven. Als ik klaar ben met schrijven worden de letters in normale grote weergegeven. Echter, ontbreekt dan wél de scrollbar en is niet alle tekst volledig leesbaar (want als ik mijn cursor in het tekstvak plaats worden de letters weer klein).
Ik kan de Active-X besturingselementen ook niet bewerken met 'ontwerpmodus' ook al zijn de werkbladen onbeveiligd. De aanpassingen dienen te gebeuren in de verborgen werkbladen 'Invulschema HR standaard' en 'Invulschema hartfalen'.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen (ik ben een dummie op VBA gebied).

Groeten,

Myrthe

Bijlagen

Haal eerst de beveiliging van het document en plaats hem dan nog eens.

Van de textboxes in dat werkblad staat het attribuut EnterKeyBehaviour op False.
Zet dat voor die textboxes op True en test dan nog eens.

Waarom eigenlijk die tekstvakken, ze verplichten je om de muis te gebruiken terwijl Excel je dat niet verplicht als je gewoon cellen gebruikt.

Beste Edmoor,

Bedankt voor je reactie. Ik kan dit niet vinden attribuut EnterKeyBehaviour op False. Waar kan ik het vinden?
Ik kan het alleen vinden voor het tabblad start voor de Messagebox.
Het gaat om deze tekstvakken (zie screenshot).Tekstvakken.png

Laatst bewerkt:
Klik in de tab Ontwikkelaars op Ontwerpmodus, klik dan een keer in de textbox en dan Eigenschappen.
Wat je zoekt is 1 regel lager dan waar de pijl naar wijst:
EIgenschappen.JPG

Bedankt voor uw snelle reactie. Helaas, het werkt niet. De kleine letters blijven bestaan ook al staat hij op 'True'. Is er een andere mogelijkheid?

Die optie is ook niet voor die kleine lettertjes. Alleen om ervoor te zorgen dat je de Enter toets kan gebruiken om naar een volgende regel in de tekstbox te gaan. Als deze vol is zal ook de verticale scrollbalk verschijnen.

Het probleem met die kleine letters kan ik in je document niet naspelen:
Hoofdletters.JPG

Laatst bewerkt:
Oke Edmoor. Heel vreemd, bij mij zijn de kleine letters wel zichtbaar als ik met mijn cursor in het tekstvak sta:
Kleine letters als cursor in tekstvak staat.jpg
Heb je enig idee waar het aan kan liggen? De verticale scrollbalk komt ook niet in beeld.
We zijn overgestapt naar WindowsServer 2012, met nieuwe Microsoft Office Professional 2013. Sindsdien doet het probleem zich voor.

ActiveX controls geven heel vaak problemen, echt, ik adviseer je die tekstvakken te dumpen en de info gewoon direct in cellen te laten invoeren.

Ik wil uw advies graag ten harte nemen, maar dan wordt het Excel-document te groot en te onoverzichtelijk voor mijn collega's. De cellen zullen niet genoeg ruimte laten om alle gegevens erin te vermelden. Ik hoop dan ook nog steeds, dat iemand een idee heeft hoe ik het probleem van de ActiveX controls kan oplossen.

Laatst bewerkt:
Ik zou dan de cellen onder ieder tekstvak samenvoegen (iets dat ik normaal niet aanbeveel, maar bij invoerschermen lijkt me dat in ieder geval minder erg dan tekstvakken die het niet goed doen), dan zijn ze net zo groot als het tekstvak en zou er dus evenveel in moeten passen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan