Problemen bij installatie Linux Cinnamon op oude pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

everhart

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2005
Hallo,

Ik heb onverklaarbare problemen bij het willen installeren van Linux Mint Cinnamon 17.2 64-bits, op mijn oude pc.
Ik wil het systeem vervangen door wat er nu opstaat, nl. Windows XP.
Ik heb inmiddels een dvd met Linux-programma als iso-bestand gebrand.

Systeeminfo pc

* Processor: x86 Family 15 Model 2 Stepping 7 GenuineIntel~2394 Mhz
* Totaal fysiek geheugen: 512,00 MB
* Ruimte 30 GB

Mijn Windows XP was geen 64-bits, maar 32-bits, maar maakt dat uit voor de installatie van Linux (maw: moet dan dan ook 32-bits zijn, nee toch, als ik XP er af wil dus als enige Linux er op wil hebben?)

Even heel kort door de bocht:

Heb dvd getracht te starten op de 2 verschillende DVD-stations. Blijft niet lukken.

Wat me opvalt is, dat het mij niet lukt, na F8 (boot selection popup menu) of DEL (gehele BIOS-scherm) één van de twee dvd-stations in te stellen. Met de pijltjes kan ik er wel naar toe, en ook F10 of Save indrukken en Enter, om e.e.a. te bewaren.
Maar daarna lukt het allemaal niet, kom ik, ondanks allerlei herstarts, gedruk op toetsen e.d. steeds weer in Windows.
En staat de BIOS weer op de oude stand, nl. de gewone harde schijf. Rara, hoe kan dit, waarom verspringt dit? Wat doe ik fout?

Laatst bewerkt:
Processor: x86 Family
Daar kan idd alleen een 32bit OS op.
Schijf helemaal leeg maken, een EXT4 partitie aanmaken maar ruimte laten voor de swap.
En de ISO als IMAGE met Imgburn b.v. op een DVD branden, dient er ook een DVD speler in de PC te zitten anders zoeken naar een CD image/ISO.

Bedankt voor je reactie, maar je hebt iemand tegenover je, die niet goed thuis is in de pc-wereld. Veel is voor mij abacadabra.

1. Wat bedoel je met de schijf helemaal leeg maken? De harde van de pc? Dat hoeft toch niet om Linux er op te krijgen, de dvd met Linux erop vervangt dat toch als vanzelf?
2. EXT4 partitie aanmaken kan ik niet, weet ik niet. Laat staan wat een 'swap' is.
3. Ok. Heb dus 64 ipv 32-bits op de DVD gebrand. Zou dat al zorgen dat het wel lukt? Uiteraard zit er een DVD-speler in. Die het doet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Lol, je hebt sowieso een 32bits Linux distributie nodig maar die wil je live gaan gebruiken? kun je niets opslaan als dat nodig is, zou 'm gewoon op de harde schijf zetten.

Overigens is het vergelijkbaar met windows, daar dien je ook eerst de schijf in te delen, met een Linux distro ook, de meeste kunnen dan v.a. de installatie DVD, gaat meestal niet vanzelf.

Sorry, maar kan iemand anders misschien antwoord geven, deze man vindt het kennelijk alleen maar lollig en ik snap NIETS van zijn incrowdtaalgebruik. Live-gebruik???? Wat is dat nou weer?

** Volgens info op internet kan het wel meteen vanaf een DVD, zonder vantevoren partitie-indeling.

Misschien is taalgebruik in gewoon Nederlands ipv incrowd-jargon daarbij reuze handig.
Niet iedereen is ingewijde in de computermaterie.
Juist daarom bezoekt men deze helpfora.

Wat betreft de versie Linux die je nu hebt, die gaat nooit werken op je pc. Er zit nl een processor in die 32 bits is en de linux vereist een 64 bit processor.
Je hebt dus een vrij oude computer en dan zou ik persoonlijk niet gaan voor Linux Mint maar voor Zorin. Dat is een andere variant van Linux, ook geschikt voor oude pc's en ziet er ook nog grotendeels uit als windows. Ik gebruik hem ook vaak op oude pc's

http://zorinos.com/download9.html
Dan heb je de 32 bit Lite versie nodig.

Maar ik zou je in ieder geval adviseren om te kijken of je iemand in je omgeving hebt die wat kennis van pc's heeft. Linux is als het eenmaal draait erg leuk en ook niet al te moeilijk, maar er zijn wel wat verschillen met Windows, en ook in benamingen.
Anders heb je kans dat Linux halverwege iets gaat vragen over een driver of partities, waar je dan niet helemaal uit komt en dan is het handig als er iemand bij is die het een beetje kan "vertalen" naar woorden die bv door Windows gebruikt worden.

Bedankt, buick, voor deze leesbare informatie!

Wat ik even voor de zekerheid wil weten, dat er geen misverstanden zijn:
Hoe weet je zeker, dat de pc een 32-bits processor heeft?
Waar is dat uit op te maken?
Nogmaals mijn vraag/opmerking: dat is toch slechts gekoppeld aan het stuurprogramma?
Dat nu helemaal Linux gaat worden? Waar zowel een 32 als 64-bitsversie van is?
Klopt jouw opmerking wel/niet, dat ''de Linux' een 64-bit processor vereist?

Er komt inmiddels morgenmiddag iemand langs!

Dit stukje :

Systeeminfo pc

* Processor: x86 Family 15 Model 2 Stepping 7 GenuineIntel~2394 Mhz
* Totaal fysiek geheugen: 512,00 MB
* Ruimte 30 GB

x86 betekent een processor met een zgn 32-bits architectuur (stamt nog uit de oude tijd toen processors nog 8086,80285, 80386 etc heette)
Anders zou er staan X64

Ook de rest van de gegevens geeft aan dat de pc te oud is om 64 bits te zijn.

Wat betreft Linux bestaan er, net als bij Windows, versies voor 32 bit processoren en versies voor 64 bit processoren.
de 32 en 64 bits slaan op de grootte van de instructies en geheugen die de processor aan kan. Even een heel simpele vergelijking om het verschil tussen 32 en 64 aan te geven: de ene processor kan getallen met bv 4 cijfers aan en de nieuwere getallen met 8 cijfers. De oude processor zou dus nooit het getal 20398 kunnen verwerken omdat hij maar 4 getallen aan kan. Dus je hebt een versie nodig die gemaakt is voor jouw soort processor.
Nog afgezien van het feit dat je processor 32 bit is, werkt in de praktijk de 32 bit versie soepeler op een ouder systeem (zelfs op een oudere 64 bit processor)

Ik heb bij de buren ooit Zorin geinstalleerd en eerst de 64 bit geprobeerd, maar die bleek erg traag te werken op hun oude pc. Daarna weer leeg gemaakt en de 32 bits erop en dat werkte prima.

Het betreft overigens geen stuurprogramma (die zijn alleen voor dingen als printers, muis etc) maar een heel besturingssysteem. In principe gaat je harde schijf dus helemaal leeg om plaats te maken voor Linux. Dus mocht je nog documenten erop hebben die je wilt bewaren kun je dat het beste eerst doen.

Laatst bewerkt:
Ok, bedankt! Dan ga ik maar eens naar Zorin zoeken!
Overigens bedoelde ik steeds besturingssyteem, maar schreef stuurprogramma. Foutje!

***INMIDDELS LUKT HET MIJ ZORIN TE INSTALLEREN! HOERA!***

Laatst bewerkt:
Nu is mijn vervolgvraag deze:

Ik heb tevens een oude laptop.

Systeeminfo

* Fabrikant:Hewlett Packard
* Model: Presario M2000 (PS 758EA#ABH)\
* Systeemtype: op x86 gebaseerde pc
* Processor: x86 Family 6 Model 13 Stepping 6 GenuineIntel~1296 Mhz
* Totaal fysiek geheugen: 256,00 MB
* Beschikbare ruimte: 2 x 18,5 GB (2 partities)

Ook deze Zorin geschikt?

Aanvullende vraag op inmiddels geslaagde (!!) installatie Zorin op mijn desktop: heb ik daarvoor GEEN antivirus nodig?
Het lukt mij trouwens niet om bijv. Avira te installeren, het bestand opent niet.

Laatst bewerkt:
Zorin Lite zou daar net op gaan maar dan zit je wel echt aan het absolute minimum.

What are the minimum system requirements that I need to install Zorin OS?

For the standard desktop editions of Zorin OS:
1 GHz x86 processor
10 GB of Hard Drive space
512 MB of system memory (RAM)
Graphics card capable of 640x480 resolution

For Zorin OS Lite:
266 MHz x86 processor
5GB of Hard Drive space
256 MB of system memory (RAM)
Graphics card capable of 640x480 resolution

In Linux (Zorin) werken standaard windows applicaties niet. Je hebt dan Linux applicaties nodig. Maar in het systeem menu zit ook ergens een soort software center waar je programma's kunt installeren. Die kun je daar vinden, aanvinken en dan worden ze ook gedownload en geinstalleerd.

Aanvullende vraag op inmiddels geslaagde (!!) installatie Zorin op mijn desktop: heb ik daarvoor GEEN antivirus nodig?
Nee, dat heb je niet nodig op een Linux computer.
Wanneer je met Linux werkt, kan je geen Windows programma's (exe files) installeren. Je hebt een softwarecentrum waar je kan kiezen uit 1000den gratis programma's.
Ik adviseer zelfs om ook geen Linux anti-virus programma te installeren (welke je zou kunnen vinden in het softwarecentrum).
Ook hoef je je harde schijf niet te defragmenteren.

Maar, mag ik je wijzen op deze handleiding voor Linux Mint? https://www.dropbox.com/s/8d9gykmrk31f0pw/dutch Cinnamon_17.2.pdf?dl=0
zie verder http://steunpunt-almere.nl/artikelen/werken-met-linux-mint/

Overigens kan je voor oudere pc's beter de lichte versie van Linux Mint gebruiken en dat is Linux Mint XFCE.
Zorin is ook een goede wat betreft oudere pc's.

Wellicht toch eens de handleiding gewoon eens lezen en dan leer je hoe Linux werkt.

Een andere goede Linux is Xubuntu. Deze kan ook op oudere pc's. Zie hier de handleiding http://steunpunt-almere.nl/werken-met-xubuntu/

Maar let er wel op, 256 MB aan geheugen is gewoon te krap en zal nooit lekker werken.
Dus kijk eens of je er wat geheugen bij kan zetten, of dat je dat iemand laat doen.

Mocht je dichtbij mij wonen (Almere), ik wil je altijd helpen met Linux. Zie mijn handtekening.

Laatst bewerkt:
Zorin Lite zou daar net op gaan maar dan zit je wel echt aan het absolute minimum.

In Linux (Zorin) werken standaard windows applicaties niet. Je hebt dan Linux applicaties nodig. Maar in het systeem menu zit ook ergens een soort software center waar je programma's kunt installeren. Die kun je daar vinden, aanvinken en dan worden ze ook gedownload en geinstalleerd.
Buick, wederom bedankt.

Naar alle lezers en reageerders van dit forum toe: meestal ben ik al een flinke tijd bezig geweest met proberen, mislukken, opzoeken van oplossingen en antwoorden op internet, alvorens hier een vraag te stellen. Ik vind het fijn om dit even te laten weten! :)

Nee, dat heb je niet nodig op een Linux computer.
Wanneer je met Linux werkt, kan je geen Windows programma's (exe files) installeren. Je hebt een softwarecentrum waar je kan kiezen uit 1000den gratis programma's.
Ik adviseer zelfs om ook geen Linux anti-virus programma te installeren (welke je zou kunnen vinden in het softwarecentrum).
Ook hoef je je harde schijf niet te defragmenteren.

Maar, mag ik je wijzen op deze handleiding voor Linux Mint? https://www.dropbox.com/s/8d9gykmrk31f0pw/dutch Cinnamon_17.2.pdf?dl=0
zie verder http://steunpunt-almere.nl/artikelen/werken-met-linux-mint/

Overigens kan je voor oudere pc's beter de lichte versie van Linux Mint gebruiken en dat is Linux Mint XFCE.
Zorin is ook een goede wat betreft oudere pc's.

Wellicht toch eens de handleiding gewoon eens lezen en dan leer je hoe Linux werkt.

Een andere goede Linux is Xubuntu. Deze kan ook op oudere pc's. Zie hier de handleiding http://steunpunt-almere.nl/werken-met-xubuntu/

Maar let er wel op, 256 MB aan geheugen is gewoon te krap en zal nooit lekker werken.
Dus kijk eens of je er wat geheugen bij kan zetten, of dat je dat iemand laat doen.

Mocht je dichtbij mij wonen (Almere), ik wil je altijd helpen met Linux. Zie mijn handtekening.
Helaas is mijn standplaats Zwolle :(. Ik had ook al gezocht in Zwolle voor ondersteuning..kom ik altijd weer op mensen uit, die er zowat hun bedrijfje van maken, dus uurtarief vragen...heb wel iemand gevonden, later, maar afgezegd, want Zorin installeren op mijn oude pc lukte.

Heb het zonet geprobeerd op mijn eerder genoemde laptop ook Zorin-Lite te installeren.,. Krijg een scherm te zien met de tekst:
error PAE is disabled on this Pentium M
(PAE can potentially be enabled with kernel parameter
“forcepae this is unsupported, may cause unknown problems,and will taint the kernel)
This kernel requires the following features not preset on the cpu: pae
unable to boot – please use a kernel appropiate for your cpu
.

Ben nu bezig met lezen/zoeken op internet, wat ik hieraan kan doen, o.a. hier: is installatie nog mogelijk?

Iets met weer een ander programma, genaamd Bodhi

Laatst bewerkt:
Bodhi wilde ik je niet adviseren, heb er zelf mee gewerkt, maar vind het toch niet zo heel vriendelijk voor beginners. En ik ben niet eens een beginner. ;)

Mint XFCE werkt niet begrijp ik? En anders wat ik zeg, probeer er wat geheugen bij te prikken.

Bedankt femke98, ik lees hier, dat deze te zwaar is voor de laptop.
Maar lees hier, dat ik AntiX zou moeten hebben. Klopt mijn waarneming?

Geheugen erbij wacht ik liever even, de laptop heeft sowieso een amper werkende accu.
Weet niet hoeveel extra geheugen erbij, mij gaat kosten.

Vaak is het geheugen wat iemand nog wel heeft liggen. Heb een eigen facebookpagina voor dit soort zaken, dus vaak aanbod van ouder geheugen.
Ook krijg ik nog weleens wat (ook andere laptops, heb er nog een aantal liggen die ik om moet zetten naar Linux) en dan kan ik weer iemand blij maken.

Ik heb zelf geen ervaring met AntiX, maar als de specs zeggen dat het moet kunnen draaien op het aantal geheugen wat jij er in hebt zitten, zou ik zeggen, probeer het!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan