Problemen bij installatie Windows XP SP3

Status
Niet open voor verdere reacties.

AFCBrecht

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2013
Beste,

Ik wil mijn windows pc formateren en er Windows XP opzetten met service pack 3. Maar tijden de installatie krijg ik een error te zien 0x0000007B. Blijkbaar heeft dit iets te maken met de SATA drivers en het feit dat de installatie deze niet kan vinden, en dus ook niet de harde schijf kan herkennen. Ik heb al op fora gelezen dat je de bios uw moederbord moet omvormen van AHCI naar IDE of iets dergelijks, maar in mijn bios vind ik dit dus nergens.

Mijn bios ziet er alsvolgt eruit: http://bit.ly/16GbNK5
Mijn pc specificaties zijn devolgende: http://bit.ly/13CoLTe

Kan iemand mij verder helpen?

Alvast bedankt!

Bedankt voor je antwoord!
Ik heb deze pagina al meermaals geraadpleegd maar het heeft me nog niet verder gebracht.

Hoi AFCBrecht,

Als je in het BIOS de HDD controller niet kan omzetten naar COMPATIBLE MODE of IDE MODE zul je de AHCI drivers tijdens de installatie van XP moeten inladen, normaal gebeurd dat met een melding, en de toets F6.
Je zult er dus achter moeten komen welke AHCI driver er beschikbaar is voor dat specifieke moederboard, en die downloaden.
Het is wenselijk dat je beschikt over een ouderwetse floppy drive, met daarop het stuurprogramma voor de harddisk controller, anders moet je zélf een Windows XP cd 'slipstreamen' met de AHCI drivers ingebakken.

Normaal gesproken kun je onder het submenu 'ADVANCED CHIPSET FEATURES' de sata controller omzetten naar IDE, dus als je daar nog eens naar wil kijken.

dit is het beeld dat ik te zien krijg bij het submenu ADVANCED CHIPSET FEATURES: http://bit.ly/10NITDf
niet echt een optie om de sata controllers om te zetten denk ik.

Gisteren heb ik geprobeerd om te sliptreamen maar ik wist echt niet welke drivers ik moest downloaden.

Hoi,

De site is slecht bereikbaar zeg, maar heb er 2 gevonden; DOWNLOADPAGINA.
Dan moet je de ITE SATA Driver Disk hebben en ITE8211F IDE driver, ik denk dat hij de eerste nodig heeft, maar daar ben ik niet zeker van.

Probeer nog even te zoeken in het bios of er nergens een mogelijkheid staat om de controller om te zetten naar IDE of COMPATIBLE MODE.

In mijn BIOS is niets te vinden over SATA. Ik snap het ook niet, maar hetzij zo.

Dus als ik de ITE SATA Driver Disk sliptstream met nLite bijvoorbeeld dan moet het lukken denk je?

Ja, die driver heeft Windows nodig om de harde schijf überhaupt te herkennen.
Ik weet ik me te herinneren dat tijdens de installatie er gevraagd word om een NIET MICROSOFT driver te installeren, en die kan je dan met F6 beantwoorden.
Dit gaat alleen op als je dus over een floppy drive beschikt.
Dus is slipstreamen een optie, ik hoop alleen voor jou dat het de goede driver is, dat kan ik ook niet met zekerheid zeggen.
Op goed geluk dan maar.

Kun je ook nog even een foto van het Bios van het Integrated Periphels menu laten zien? Daar staan normaal de parallel en seriele poorten, maar zou ook zomaar de on-board sata chipset bij kunnen staan.

En de bovenste (IDE) is dus waar je SATA/IDE/COMB/etc kunt kiezen ;)

Da's wel heel magertjes. En de andere opties daaronder?

Sorry, ik had je afbeelding niet goed bekeken. Er staat in je systeemspecs dat je een Maxtor l250r0 hebt. Da's óf ATA (IDE) óf SCSI. Bij jouw systeeminstellingen staat duidelijk SCSI vermeld, dus zul je wel een SCSI harddisk controller hebben en geen SATA. Ik begin me af te vragen of je wel een SATA controller on board hebt, zou in ieder geval verklaren waarom je het niet in het BIOS kan instellen...

Weet niet hoe handig je bent, maar als je de PC los durft te schroeven weet je meteen wat erin zit:
sata & sas:
http://www.serialstoragewire.org/Articles/2007_07/itinsights24.html

IDE/ATA connector op disk/mobo (zelfde)
http://support.gateway.com/s/MOTHERBD/MSI/2513146/251314610.shtml

Hele verzameling verschillende SCSI connectoren (afhankelijk van bus- en bandbreedte, intern/extern etc)
http://www.rangefinderforum.com/forums/showthread.php?t=120662

Laatst bewerkt:
Ben niet zo handig "aan de binnenzijde van de pc" :)

Het laatste wat ik geprobeerd heb is ALLE drivers van mijn pc geslipstreamd via nLite. Maar helaas ik kreeg weer hetzelfde scherm met dezelfde error te zien.
Ik begin de moed een beetje te verliezen

Hoi,

Niet de moed verliezen!!!;)
Ik heb de volgende thread gevonden met iemand die hetzelfde probleem heeft, kijk eens of je daar iets aan hebt.
Ook wilde ik vragen welke drivers heb je geslipstreamd, het zou voor de harde schijf nl de ITE8211F IDE driver moeten zijn, ik had het eerder verkeerd.
Ik zet ze zo even in mn dropbox, monumentje.

Ok,

Mijn dropbox, daar vind je een mapje met de ITE8211F IDE driver.
Zit die van XP ook bij, even alle drie de bestandjes binnen die map apart downloaden, sorry.
Ik hoop dat het lukt!!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik probeer het morgennamiddag meteen! Eerst nog wat studeren en examen maken! :) Alvast bedankt!

Ik heb het geprobeerd en krijg weer dezelfde foutmelding.

Mischien heb ik het verkeerd geslipstreamd? Ik heb één driver toegevoegd en dan heb ik de .inf file uit de WINXP map uit het bestand van je dropbox aangeduid, zo hoort het toch?

Heb ik meer kans als ik de driver op een usb stick zet en het station van de poort als A: aanduid en de installatie met de standaard cd doe (door op F6 te drukken)? maar wat moet er dan allemaal op de usb stick staan?

Hoi,

In het mapje IT8211F_V1_3_2_0 moet je even zoeken naar de WinXP map, daarin zitten 3 bestandjes, die moet je alle drie hebben om te installeren.

Wat ik al eerder zei, het beste is om een floppy drive te gebruiken, en ik weet inderdaad niet of Windows de geslipstreamde drivers wel kan vinden.
Je zou het met een usb stick kunnen proberen, geen idee of dat lukt.
Maar het is wel handig dat als Windows er om vraagt- die witte balk onderop tijdens de installatie- je een toets kan selecteren ,F6, en daarmee specifieke drivers kunt aanwijzen.

Ikzelf heb dit gedoe ook gehad met een oudere pc, is me uiteindelijk gelukt...dus het moet lukken.
Rare vraag misschien, maar waar kom je vandaan, ik ben in staat om daar in persoon te komen assisteren...;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan