humpe
Giga Honourable Senior Member †
- Lid geworden
- 26 mrt 2001
- Berichten
- 10.378
problemen dell insprion 5150
Dit was in kassa www.kassa.vara.nl
Constructiefout Dell laptop Inspiron 5150 03-12-05
De Dell laptops ‘Inspiron 5150’ van rond de € 1.300,-, valt gemiddeld na iets langer dan een jaar gebruik zomaar uit. Tientallen mensen hebben dat in ons land al ondervonden en wereldwijd een veelvoud daarvan (zie Google).
Het uitvallen gebeurt constant of af en toe, en vindt spontaan plaats, bij aanraking linksvoor of bij verplaatsing. Dell wil echter niet de reparatiekosten vergoeden die variëren tussen de € 381,- en € 760. De klachten treden namelijk op na 12 maanden dus dan is de garantie vervallen, tenzij je extra garantie hebt bijgekocht. Gezien het systeem binnen de eerste 6 maanden na aanschaf probleemloos heeft gefunctioneerd gaat Dell er vanuit dat de storing er niet was op het moment van levering. Gedupeerden nemen daar echter geen genoegen mee en hebben Kassa ingeschakeld.
Onafhankelijke experts van Hardware.info hebben op verzoek van Kassa naar de laptops gekeken. De constructie van de chip op het moederbord (hardware in de computer) deugt niet. De chip komt op den duur los te zitten doordat uitstekende palletjes in het klepje er teveel op drukken (zie filmpje). Na verloop van tijd doet het apparaat het daardoor niet meer. Het gaat dus om een constructiefout bij dit type laptop. Dat wordt door Dell echter dus niet erkend.
In de studio heeft Léon Mölenberg, docent consumentenrecht aan de Universiteit van Maastricht, 2 dingen geconstateerd. Dell verschuilt zich allereerst ten onrechte achter het verstrijken van de garantietermijn na 12 maanden. Bij garantie gaat het om de economische levensduur van een product bij normaal gebruik. En een laptop moet zeker langer meegaan dan 12 maanden. De Nederlandse wet gaat hierin verder dan de Europese richtlijn die stelt dat verkopers tot 2 jaar na verkoop aansprakelijk zijn voor het goed functioneren van een product. Volgens onze wet kan die termijn ook langer zijn dan 2 jaar afhankelijk van het soort product. De verkoper is aansprakelijk voor de levensduur van een product die redelijkerwijs te verwachten is bij normaal gebruik. Garantie bijkopen is wat dat betreft dus overbodig.
Ten tweede gaat het bij deze laptops om een constructiefout. Dell heeft als verkoper een ondeugdelijk product geleverd en is daar aansprakelijk voor. Daar heeft garantie niets mee te maken. De verkoper te allen tijde aansprakelijk voor het goed functioneren en dus ook voor het kosteloos oplossen van een mankement.
Op internet worden tips gegeven om het defect aan het paneel zelf te verhelpen. Een aantal gedupeerden heeft dat uiteindelijk maar gedaan omdat de dure reparatiekosten niet door Dell worden vergoed. Hoe zit het dan met verdere garantie? Meestal wordt er in de algemene voorwaarden aangegeven dat garantie vervalt als je zelf of een ander niet-erkend bedrijf een reparatie laat uitvoeren. Dat is een onredelijk bezwarend beding, aldus Léon Mölenberg, mits de reparatie netjes is gebeurd en er geen verdere of andere schade is toegebracht. Als de verkoper weigert te repareren, is zelfs in de wet opgenomen dat je de kosten van de reparatie dan kan verhalen op de verkoper.
Na lang gesteggel met Kassa heeft Dell gelukkig uiteindelijk laten weten dat ze de defecte moederborden kosteloos zullen gaan vervangen. Hiervoor kan vanaf maandagochtend met een speciaal telefoonnummer gebeld worden: 020-6745401.
Dit was in kassa www.kassa.vara.nl
Constructiefout Dell laptop Inspiron 5150 03-12-05
De Dell laptops ‘Inspiron 5150’ van rond de € 1.300,-, valt gemiddeld na iets langer dan een jaar gebruik zomaar uit. Tientallen mensen hebben dat in ons land al ondervonden en wereldwijd een veelvoud daarvan (zie Google).
Het uitvallen gebeurt constant of af en toe, en vindt spontaan plaats, bij aanraking linksvoor of bij verplaatsing. Dell wil echter niet de reparatiekosten vergoeden die variëren tussen de € 381,- en € 760. De klachten treden namelijk op na 12 maanden dus dan is de garantie vervallen, tenzij je extra garantie hebt bijgekocht. Gezien het systeem binnen de eerste 6 maanden na aanschaf probleemloos heeft gefunctioneerd gaat Dell er vanuit dat de storing er niet was op het moment van levering. Gedupeerden nemen daar echter geen genoegen mee en hebben Kassa ingeschakeld.
Onafhankelijke experts van Hardware.info hebben op verzoek van Kassa naar de laptops gekeken. De constructie van de chip op het moederbord (hardware in de computer) deugt niet. De chip komt op den duur los te zitten doordat uitstekende palletjes in het klepje er teveel op drukken (zie filmpje). Na verloop van tijd doet het apparaat het daardoor niet meer. Het gaat dus om een constructiefout bij dit type laptop. Dat wordt door Dell echter dus niet erkend.
In de studio heeft Léon Mölenberg, docent consumentenrecht aan de Universiteit van Maastricht, 2 dingen geconstateerd. Dell verschuilt zich allereerst ten onrechte achter het verstrijken van de garantietermijn na 12 maanden. Bij garantie gaat het om de economische levensduur van een product bij normaal gebruik. En een laptop moet zeker langer meegaan dan 12 maanden. De Nederlandse wet gaat hierin verder dan de Europese richtlijn die stelt dat verkopers tot 2 jaar na verkoop aansprakelijk zijn voor het goed functioneren van een product. Volgens onze wet kan die termijn ook langer zijn dan 2 jaar afhankelijk van het soort product. De verkoper is aansprakelijk voor de levensduur van een product die redelijkerwijs te verwachten is bij normaal gebruik. Garantie bijkopen is wat dat betreft dus overbodig.
Ten tweede gaat het bij deze laptops om een constructiefout. Dell heeft als verkoper een ondeugdelijk product geleverd en is daar aansprakelijk voor. Daar heeft garantie niets mee te maken. De verkoper te allen tijde aansprakelijk voor het goed functioneren en dus ook voor het kosteloos oplossen van een mankement.
Op internet worden tips gegeven om het defect aan het paneel zelf te verhelpen. Een aantal gedupeerden heeft dat uiteindelijk maar gedaan omdat de dure reparatiekosten niet door Dell worden vergoed. Hoe zit het dan met verdere garantie? Meestal wordt er in de algemene voorwaarden aangegeven dat garantie vervalt als je zelf of een ander niet-erkend bedrijf een reparatie laat uitvoeren. Dat is een onredelijk bezwarend beding, aldus Léon Mölenberg, mits de reparatie netjes is gebeurd en er geen verdere of andere schade is toegebracht. Als de verkoper weigert te repareren, is zelfs in de wet opgenomen dat je de kosten van de reparatie dan kan verhalen op de verkoper.
Na lang gesteggel met Kassa heeft Dell gelukkig uiteindelijk laten weten dat ze de defecte moederborden kosteloos zullen gaan vervangen. Hiervoor kan vanaf maandagochtend met een speciaal telefoonnummer gebeld worden: 020-6745401.
Laatst bewerkt: