Problemen door overgang naar windows10 door gebruik partitiemanagers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gunneweg

Verenigingslid
Lid geworden
22 okt 2002
Besturingssysteem
Windows 10 22H2
Ik heb voor de installatie van W10 eerst een image van W7 gemaakt. Op een ander partitie gezet en daarna op deze partitie W10 geïnstalleerd. Tot zover ging alles goed allebei de Windows versies werkten.

Nu bleek dat de partitie die ik gemaakt had voor W7 te klein was 150 mb.
W7 stond op de C schijf en W10 staat op de E schijf. Ik had een opstart menuutje gemaakt en het werkte allemaal zoals ik gedacht had.

Omdat de W7 schijf te klein dacht ik met een partitiemanagers de C schijf te vergroten met de vrije partitie op dezelfde schijf.
Nu bestaat deze C-partitie nog wel, maar daar staat nu W10 op, maar ik kan de W7 niet meer benaderen, dus start mijn PC op met W10.
Alle programma's werken (nog) niet optimaal op W10 dus ik zou graag weer de twee opstart mogelijkheden hebben zodat ik dat op mijn gemak kan regelen.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg heb uitgelegd

Ik maakt gebruik van Windows 7 ultimate

ScreenShot001.jpg

ScreenShot002.jpg

Ik snap 0,0 van je verhaal, eerlijk gezegd. En die partitienamen, komen die nu wel of niet overeen met de Windows versie die erop staat?
En wat was die "partitie die ernaast staat" die je blijkbaar gewist hebt en daarna de Windows7 partitie met de vrijgekomen ruimte hebt vergroot?
Verder was het véél handiger/nuttiger geweest dat je een schermafdruk van (het onderste deel van) Schijfbeheer (= diskmgmt.msc ) had laten zien ipv. die schermafdrukken van een of ander partitioneerprogramma.
Dit omdat Schijfbeheer zaken aangeeft over het aanwezig zijn van Wisselbestanden, of de partitie Actief is of niet etc.

Zou ook handig zijn dat je een zelfgemaakt overzicht produceert over hoe het eruit zag voordat je bent gaan ******* met die partitiemanager.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@tijs
Wat er aan de hand is heb ik uitgelegd in mijn tekst.
De partitienamen komen idd overeen met de windows versie die er op staat de W7 versie staat nu op schijf nul 0 en W10 of schijf 1.
Schijf 0 heeft geen schijfnaam en kan hem dus niet meer benaderen.

schermafdruk van diskmgmt.msc

ScreenShot003.jpg

Ed

Kijk eens naar Visual BCD Editor
Bevat ook Dual-boot Repair tool, dus mogelijk kom je ermee uit om W7 weer opstartbaar te krijgen.
Instructies m.b.t. Dual-boot Repair tool staan hier

Overigens zou het ook zo kunnen zijn dat je via de Repair opties van de W10 installatie-DVD / installatie-USBstick W7 weer opstartbaar kunt krijgen (Opstartherstel, waarbij (hopelijk) W7 gevonden wordt om te herstellen).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs,

Ik ben heel blij met je antwoord want door het Dual boot repair blijkt ineens dat
beide schijven weer apart te benaderen zijn.
Ondanks dat je 0,0 van mijn beschrijving begreep toch een goede oplossing.

Ed

Inderdaad had ik het begrijpen opgegeven, maar fijn dat je met de gegeven tip geholpen bent.

Graag nog wel even de vraag de status opgelost geven...

Tijs.

Nogmaals bedankt,

Komt voor elkaar

Ed

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan