Problemen met autonummering en sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Georges Thomaes

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2005
Hoe kan ik de autonummering van een bestaande Microsoft Access database verwijderen en of deze opnieuw aanpassen??
De oude nummering geeft steeds problemen bij de sorteervolgorde die ik wens.:evil:

Laatst bewerkt:
Dat is mogelijk, Maar toch eerst meer info graag. Hoe is je DB structuur? zijn er relaties tussen tabellen, Waarop wil je sorteren?

Je kan alvast eens zoeken in Access in de help naar autonummering. Daar staat een manier in uitgelegd hoe je de autonummering kan aanpassen. Misschien kan je daar wat mee en is het probleem voor je opgelost.

Groeten,

Remco

Geplaatst door remcoof
Je kan alvast eens zoeken in Access in de help naar autonummering. Daar staat een manier in uitgelegd hoe je de autonummering kan aanpassen. Misschien kan je daar wat mee en is het probleem voor je opgelost.

Groeten,

Remco

Nu eerlijk gezegd, vind ik dit een foutief antwoord. Ik wil helemaal geen mod. spelen, maar dat is hetzelfde gezegd als "zoek het op", en daar is TS niet mee gediend.
Sorry

Autonummering kun je niet aanpassen, dat is gewoon een eigenschap van autonummering.
Het enige dat je kunt is de vrije nummers onderaan eventueel weer echt vrij geven. Dat doe je door de database te comprimeren, maar dat is niet wat jij wilt.

Een autonummer is een betekenisloos nummer, jij wilt wel een betekenis aan je veld geven, dat betekent dat je het veld dan zelf zult moeten vullen en onderhouden.

Als je eens in niet technische taal uitlegt wat je precies wilt bereiken dan kunnen wij je misschien aan een heel andere manier helpen.

Geplaatst door Bartuls
Autonummering kun je niet aanpassen, dat is gewoon een eigenschap van autonummering.

Niet akkoord. Je kan dit wel. De gaps, die onstaan zijn door verwijdering van records, kan je dus ongedaan maken. Maar ik wacht op info van TS. Als er tabellen zijn, die aan elkaar gerelateerd zijn, word het moelijker.

Geplaatst door Georges Thomaes
Hoe kan ik de autonummering van een bestaande Microsoft Access database verwijderen en of deze opnieuw aanpassen??
De oude nummering geeft steeds problemen bij de sorteervolgorde die ik wens.:evil:

Geplaatst door Georges Thomaes [/i]

Er is geen enkele database gerelateerd aan de bestaande db.

Ik heb in de bestaande database recors toegevoegd; uiteraard aan het einde van de db, maar ik wil dat ze bv. op een andere plaats dan aan het einde verschijnen: dus invoegen.

Toch blijven bij het activeren van een SQL-query die oude volgorde mij parten spelen.

Dat is de start vraag. Als je een enkele tabel hebt:

1° Open je tabel in ontwerpweergave.
2° Noteer EXACT de veldnaam van je key.
3° Verwijder dit veld.
4° In een nieuw veld typ daar de EXACTE velgnaam in dat je verwijderd hebt, en zet dit op autonummering. Sla nu je tabel op. Je autonummering is terug in volgorde.

Oeps, had je laatste bericht nog niet door gekregen. Zoals jij dit wil, dat is volgens mij onmogelijk.

Laatst bewerkt:
Dus terug naar wat ik al zei: autnummers zijn betekenisloze nummers.
Het enige dat je er uit kunt opmaken is in welke volgorde records toegevoegd zijn aan een tabel. Meer niet.
Als je een veld een betekenis wilt geven (nummers tussenvoegen bijvoorbeeld) dan zul je dat op een andere manier moeten doen.

Daarom nogmaals wat ik al eerder aangaf:
Als je eens in niet technische taal uitlegt wat je precies wilt bereiken dan kunnen wij je misschien aan een heel andere manier helpen.

vanZwam, jou voorstel van het verwijderen van een veld kende ik wel. Dat is echter een zeer gevaarlijke optie die je alleen mag toepassen als je zeker weet dat er geen foreign keys in andere tabellen zitten. Dat was nog absoluut niet duidelijk, daar om wilde ik die optie ook niet naar voren brengen hier. Je kunt een database aardig om zeep helpen als je die optie op een foute manier toepast.

vanZwam, jou voorstel van het verwijderen van een veld kende ik wel. Dat is echter een zeer gevaarlijke optie die je alleen mag toepassen als je zeker weet dat er geen foreign keys in andere tabellen zitten. Dat was nog absoluut niet duidelijk, daar om wilde ik die optie ook niet naar voren brengen hier. Je kunt een database aardig om zeep helpen als je die optie op een foute manier toepast. [/B]

Gaat wel hoor, heb het al 10-tallen malen gedaan, ook met relaties, je moet die dan wel verwijderen, maar dan weten wat je doet natuurlijk.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan