• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

problemen met datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

loecni

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2004
Ik werk sinds 1996 met Windows95 en Office97 (nederl.)

Ik wil naast de namen (in kolom A) de geboortedata van deze personen invoeren (in kolom B).
Kolom B moet in het formaat jjjj/mm/dd en ik pas hiervoor eerst kolom B aan via 'Celeigenschappen, Getal, Aangepast'.
Nu vallen mij 2 zaken op als ik de data ingevoerd heb:
1) data voor 1900 verschijnen in de FORMULEBALK in het formaat dd/mm/jjjj hoewel ik manueel jjjj/mm/dd ingevoerd heb
2) als ik dan bijvoorbeeld de maand januari wil selecteren, gebruik ik 'Data, Filter, Autofilter, aangepast' via ????/01/??. Maar dan verschijnen alleen de data van voor 1900.

Ik weet wel dat ik dit probleem kan omzeilen door een apostrof (') voor de datum te plaatsen en er alzo een tekstveld van te maken. Maar dit zou ik liever niet willen doen.

Welke suggestie hebben jullie?

Welkom op helpmij.nl.

Ook bij de aangepaste weergave moet je de data invoeren als dd-mm-jjjj. Excel draait ze dan zelf om bij de weergave.

Problemen met data

Wim1960

Heb de data ingevoerd volgens dd/mm/jjjj.
In de cellen komen de data NA 1900 als jjjj/mm/dd ( is dus korrekt want zo gedefinieerd); deze van VOOR 1900 verschijnen echter als dd/mm/jjjj.
Het probleem met de Filter blijft dus nog steeds bestaan.
Heeft dit te maken met Windows95-Excel97?
Is er toch een oplossing?

Het zal er wel mee te maken hebben dat excel de datum als getal opslaat.

Als voorbeeld: Zet maar eens een 0 (nul dus) in een cel en verander hiervan de celeigenschappen in datm, de datum wordt dan 00-01-1900. Kan bijna geen toeval zijn.

Betekent dit dus dat er als enige, maar gebruiksonvriendlijke, oplossing overblijft om de data in deze kolom telkens te laten voorafgaan door een apostrof (') ?
Ik zal nog wachten op enkele creatieve voorstellen.

Excel herkent datums vóór 1 januari 1900 niet als datum. Ingevoerde datums van voor die dag worden niet als getal maar als tekst opgeslagen. Je kunt er dan dus niet meer als datum mee rekenen. Zie dit artikel van Microsoft, dat overigens niet je probleem van de celeigenschappen (datum-tekst) oplost. Voor dat laatste is op internet waarschijnlijk wel een add-in te vinden. Even zoeken zou ik zeggen.

fra.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan