Problemen met draadloos printen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohnIJz

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2015
Berichten
5
Ik ben in het bezit van een Brother printer MFC-J6520DW. Ondanks verwoede pogingen krijg ik het niet voor elkaar om de printer via WIFI te laten printen. De printer is verbonden met mijn WIFI netwerk (weliswaar niet met een hele sterke signaalsterkte, maar het installatierapport geeft connectie ok aan).

Probeer ik de printer in Windows 10 toe te voegen via apparaten en printers dan wordt geen printer gevonden. Voeg ik handmatig de printer toe (met IP adres, of knooppuntnaam) krijg ik de printer wel toegevoegd, maar er kan niet geprint worden naar de printer.

Als ik via de installatiesoftware van Brother de installatie uitvoer dan wordt de printer ook niet gevonden. Ook al de NetworkRepairTool van Brother uitgeprobeerd, maar helaas geen enkel resultaat.

Zo moeilijk moet het installeren van een WIFI printer toch niet zijn? Alle hulp is welkom.
 
Hoi John

Maar is het betreffende of gewenste printer ook als standaard printer in configuratiescherm ingesteld ?? ( kijk FF plaatje ! ) ..

Als standaard !.jpg

Kijk maar ook of je van deze tip hier aan wat hebt ?? >> KLIK

ROYONIX: Interessante HP-tip Citaat ! ! zei:
Bij gebruik van een ethernetverbinding is het draadloze systeem van de printer uitgeschakeld !.
 
Laatst bewerkt:
Vermeld trouwens in je volgende posting ook even welk ip-adres de printer heeft en welk ip-adres je pc/laptop heeft, momenteel.

Tijs.

Die informatie hebben we nog niet van je, die moeten we hebben. Ik heb namelijk sterk het idee dat je laptop/pc in een ander netwerk zich bevindt dan de printer.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@ROYONIX: printer is ingesteld als standaard printer maar is niet te vinden in het netwerk. Geeft in het netwerkoverzicht van McAfee ofline aan terwijl hij wel aan staat wifi verbinding heeft via een IP adres in de reeks die door de router is "uitgegeven".

Geldt trouwens voor alle apparaten die in het netwerkoverzicht staan. Uitzetten van firewall lost het probleem niet op. Had ik ook al geprobeerd.

@Tijs: komt geen resultaat van de ping terug.
 
Vermeld trouwens in je volgende posting ook even welk ip-adres de printer heeft en welk ip-adres je pc/laptop heeft, momenteel.

Tijs.

Die informatie hebben we nog niet van je, die moeten we hebben. Ik heb namelijk sterk het idee dat je laptop/pc in een ander netwerk zich bevindt dan de printer.

Tijs.
 
Tijs: hij kan toch alleen op een ander netwerk zitten als hij op een andere SSID is aangemeld dan de printer? Ik heb mijn router aan mijn glasvezelaansluiting hangen (deze heeft geen routerfunctie) zowel printer als andere apparaten zijn allemaal op hetzelfde SSID aangemeld.
 
Geef toch even de informatie.

Tijs.
 
:confused: Hoi John

Wat dnties zegt is toch niet zoo moeilijk ? :( kijk even of je printer aan het netwerk toevoegen kan ( draadloos netwerk ! ), en als maar dat niet gaat ( bedoel als maar niet hoef ! ) dan weet je zeker dat die wel op dezelfde netwerk zit .. ( kijk plaatje onder ! ) ..

NETWERK !.jpg
 
Laatst bewerkt:
Idd, het feit dat de printer niet te pingen is is een veeg teken aan de wand.

Tijs.
 
Ik was nog niet toegekomen aan een antwoord: IP van de laptop 192.168.1.116, van de printer 192.168.1.126
 
Ok, een paar laatste tests/vragen, en dan zal ik bekendmaken wat ik denk dat aan de hand is:
a. Op de laptop, start een cmd.exe venster en ping naar 192.168.1.126
doe ook een arp -a
Wordt 192.168.1.126 in de getoonde ARP-tabel niet genoemd, dan is er momenteel totaal geen netwerkcommunicatie mogelijk tussen de pc en de printer.
b. Op het status-blad dat je op de printer hebt uitgedraaid, staat de printer op ip-adres toekenning via DHCP? En staat als bereikte DHCP server het 192.168.1.x ip-adres van je router?
Indien ja, dan heeft de printer wel verbinding met de router over de wifi verbinding. Kijk (als dat mogelijk is vanaf het bedieningspaneel) te pingen naar het ip-adres van de router. Indien die optie beschikbaar is zou ik verwachten dat die ping resultaat heeft (dus bevestigend dat de printer verbinding heeft met de router over de wifi verbinding.
c. Zijn er andere apparaten op het thuisnetwerk die wél gezien worden door de laptop? Zoals (bijv.) een NAS met gedeelde mappen of een andere pc/laptop die mappen deelt?
Voor mijn idee bij het probleem zou dit niet het geval moeten zijn.

Als mijn ideeën bij a., b. en c. kloppen, dan krijg ik sterk het idee dat op je wifi router iets aan staat dat (er zijn meerdere benamingen mogelijk) AP Isolation wordt genoemd. Dus dat betekent dat verbonden apparaten wel Internet-toegang hebben maar elkaar niet kunnen benaderen/zien op het netwerk. Vandaar "Isolation".
Denk hierbij (bijv.) aan een hotel waar de gasten via Wifi Internet-toegang krijgen. Je wilt in zo'n hotel niet hebben dat de gasten elkaars gedeelde bestanden/mappen kunnen zien (privacy) en ook niet dat ze evt. Windows veiligheidslekken bij elkaar kunnen misbruiken. Betekent dus dat hotels altijd AP Isolation ingeschakeld hebben op hun wifi netwerk.

Komt er dan dus op neer dat je inlogt op je router vanaf de laptop en nakijkt welke instellingen er zijn, en dan vooral of AP Isolation (of evt. andere benaming voor dezelfde functionaliteit) beschikbaar is én ingeschakeld.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs:

a. Ping naar IP adres van printer geeft geen resultaat. IP adres staat ook niet in de arp tabel
b. WLAN rapport van printer vind ik niets terug over dhcp. Er staat connection OK, communication mode infrastructure.
c. Ik heb geen andere apparaten in het netwerk met gedeelde mappen. Enige apparaat wat ook in het netwerk hangt is een receiver, die zie ik wel in de arp tabel terugkomen.

Ik snap je suggestie over AP Isolation. Ik heb alleen al twee jaar niet meer op de router ingelogd en printer heeft via WIFI eigenlijk altijd probleemloos gewerkt tot het moment dat ik een keer de router heb moeten resetten door de stroom eraf te halen. Ik heb verder niets aan de instellingen gewijzigd.

Toch zal ik van het weekend eens de tijd nemen om de instellingen van de router dor te nemen.
 
Kijk meteen in de router, in de DHCP lease tabel, of daar ip adres 192.168.1.126 is uitgereikt (aan de printer).

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan