Problemen met externe schijven; Foto's & afbeeldingen raken beschadigd en gestreept

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bojangles

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 jul 2012
Ik zit al enige tijd met een probleem.

Enkele weken geleden sloot ik mijn externe schijf (iomega 500GB, nr2 en redelijk nieuw) aan om fotomappen over te zetten. Toen ik een tijdje bezig was bleek ineens dat ik bepaalde mappen niet meer kon openen en dat een heleboel foto's gewoon beschadigd waren. De foto's zijn dan horizontaal gestreept, soms zie je nog een stuk foto soms zie je alleen nog maar gestreepte kleuren.
De volgende dag kon ik de externe schijf niet meer openen. Ik heb hem toen weggebracht naar een computerbedrijf, die hebben alles eraf gehaald, externe schijf hersteld en geformatteerd en toen alles er weer opgezet. Ik kreeg de mededeling dat de gestreepte foto's niet meer te redden waren, maar dat de externe schijf nu goed was. Wat er nu precies het probleem was weet ik niet, maar geloof dat er 'fouten' in zaten (heel algemeen dus).

Toen ik weer met de schijf aan de slag ging, kreeg ik weer hetzelfde probleem.... Foto's raken na overzetten beschadigd en gestreept, mappen konden weer niet geopend worden. Na de optie repareren/herstellen kon ik soms wel weer bepaalde mappen openen en soms waren de foto's dan goed maar soms ook weer gestreept.

Ik dacht dat het aan de externe schijf lag en heb dus weer een nieuwe gekocht. Ditmaal een WE 1.5TB.

Maar al vrij vlot ontstonden daar ook dezelfde problemen.....

Met een andere laptop foto's overzetten ging goed, maar ook later wanneer de externe schijf geopend werd met mijn laptop was ook weer een foto uit die map gestreept.

Schijf nr 2 heb ik ook geprobeerd met mijn computer, maar toen kreeg ik ook de melding dat een map die ik overgezet had niet geopend kon worden (en verwijderen lukt dan ook niet)
De allernieuwste schijf nr 3 heb ik ook op mijn oude laptop geprobeerd maar dan kreeg ik ook strepen bij overzetten van foto's....

Ik heb het idee dat het aan mijn laptop ligt en dat zodra de externe schijven problemen hebben gehad dat ze dan problemen blijven houden ongeacht met welke laptop of pc je ze verbindt.

Heeft iemand een idee waar ik het probleem kan zoeken?

Alvast bedankt!

Bijlagen

• fout.jpg
    fout.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 62
Hallo

"Heeft iemand een idee waar ik het probleem kan zoeken?"

Wat ik zou controleren in dit geval en met de geleverde info...

Controleer de us.b. poort(en) van de betrokken laptop.

Werken deze b.v.b. met een u.s.b. muis.

Schrijf een u.s.b. stick vol met data , en controleer of deze data wel klopt.

H2TESTW is zo'n prg waarmee je dit kan.

Controleer de betrokken harddisken op hun integriteit.

Crystaldiskinfo kun je hiervoor gebruiken.

Controleer of de gebruikte u.s.b. datakabel wel nog o.k. is. (neem als test eens een andere)

Mocht dit een 2.5" harddisk zijn , die zijn voeding betrekt via de u.s.b. poort , is het mogelijk dat de betrokken u.s.b. poort net niet genoeg vermogen kan leveren.

Er bestaan hiervoor u.s.b. datakabeltjes met een dubbele u.s.b. connector.

Het kan ook "met dit warme weer" , dat de harde schijven te warm lopen.

Dit kun je ook controleren d.m.v. crystaldiskinfo.

Hopelijk komt er na bovenstaande punten te hebben gecontroleerd "iets" van oorzaak uit de bus.

Peter

HDD Regenerator lost dit probleem op, werkt echt, laatst nog gebruikt.
Zelf zou ik die schijf toch niet meer 100% vertrouwen.
Verder kan je schijfcontrole proberen met de optie ''beschadigde sectoren zoeken en repareren''

''Als u een grondige schijfcontrole wilt uitvoeren, schakelt u het selectievakje Beschadigde
sectoren zoeken en repareren in. Deze scan probeert fysieke fouten op de vaste schijf zelf te
vinden en te repareren, en de scan kan dan ook veel meer tijd in beslag nemen.''

http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-vista/Check-your-hard-disk-for-errors

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan