problemen met HD in bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanders

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2001
Ik heb voor nood een oude pc (500mhz celeron) en ik moest hier alleen een nieuwe HD in hebben, die heb ik gekocht 80GB, zodat die ook voor me nieuwe pc er in kan. Maar nu heb ik het probleem, dat de bios men harde schijf niet kan herkennen. Alleen als ik het pinnetje op ''CS enabeld'' zet dan herkent hij hem als slave. Wel herkent hij maar 30gb, dit is opzich niet zo erg. Maar als ik dan fdisk heb gedaan en wil windows ME installeren, dan krijg ik de melding dat windows zoveel bytes nodig heeft voor de installatie van windows, en dan kapt hij ermee (met de installatie). Terwijl in fdisk staat dat ik 30gb de ruimte heb

wie weet een oplossing

bvd

Lijkt er op dat je bios de harde schrijf niet goed herkent.

Tip
Updaten van je bios zou het probleem moeten verhelpen.

misschien domme vraag maar hoe kan ik dat doen, als ik alleen maar onder dos kan draaien, omdat de HD leeg is?

Als je CS (cable select) moet jumperen moet je wel een 80 aderige kabel gebruiken een gewone oude 40 kabel is niet geschikt voor CS, of dat je probleem oplost weet ik ook niet maar check dat eerst even.

Geplaatst door sanders
misschien domme vraag maar hoe kan ik dat doen, als ik alleen maar onder dos kan draaien, omdat de HD leeg is?
Het Bios flashen gaat via Dos, dat opzich is dus geen probleem.
aan het flashen(updaten) van het Bios zitten wel risico's.
Bij het verkeerd flashen kan je het moederbord weggooien.:(

Probeer of de tip van AB 58 werkt.

Kijk anders bij de fabrikant van je hardeschijf voor een "bios overlay" programma.
Dit is speciaal om een grote hardeschijf te laten herkennen, als het Bios het laat afweten.

Hier de meest bekende "bios overlay" programma's;

Maxblast3 ->Maxtor,
Diskwizard ->Seagate,
Datalifeguard ->Western Digital.

Ik zit met zelfde probleem

Ik heb ook een harde schijf gekocht van 80 giga maar wat blijkt menne Bios kan max 33.8 Giga aan ofzo.
Ik heb Maxblast3 zitte proberen en heb win xp kunnen instaleren nu en kan volle 80gig gebruiken. Maar bij het opstarten blijft menne pc hangen.
Het indelen in partitions gaat ook niet bij mij.
Wat moet ik nu doen.

Geplaatst door AB 58
Als je CS (cable select) moet jumperen moet je wel een 80 aderige kabel gebruiken een gewone oude 40 kabel is niet geschikt voor CS, of dat je probleem oplost weet ik ook niet maar check dat eerst even.

Dit is dus niet waar, 80 aderige kabels zijn alleen nodig bij UDMA-66 en hoger schijven. CS (cable select) wordt door weinig controllers ondersteunt, maar wat voor kabel je ook gebruikt het werkt wel.

Gebruik je een 40 aderige kabel dan werkt de schijf nog steeds alleen niet op de volle doorvoersnelheid.

Cable Select is geen standaard instelling daarom is het ook nooit populair geworden je moet er een aparte kabel voor gebruiken waarbij de master niet aan het einde komt te zitten maar in het midden het wil wel werken maar het is out of order bij een 80 ader kabel is dit aangepast volgens de standaard.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan