Problemen met Internetverbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maikie61

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2012
Berichten
6
Hallo

Momenteel heb ik grote, voelbare internetproblemen met mijn Wi-Fi verbinding. Het probleem ligt zich niet aan de downloadsnelheid. Deze is redelijk constant en dat heb ik altijd gehad. Het probleem ligt zich bij de ping. Ik ondervind continu enorme ping 'spikes'. (Om de 15seconde gaat mijn ping van 20 naar 600+ voor een bepaalde tijd voor het weer naar terug naar 20 gaat. Deze cyclus herhaalt zich de hele dag door. Vanaf vandaag al voor een week.)


Ik heb zelf al geprobeerd op mijn router andere instellingen te proberen.
Ik heb geprobeerd:
  • Channel aanpassen
  • Restrictions aanpassen
  • Firmware upgrade
  • Andere mode (G, B)
Geen enkele van de aanpassingen zorgden voor een oplossing.


Na een week heb ik wel een aanwijzing gevonden. Alleen snap ik de aanwijzing niet, daarom vraag ik hulp.
Ik denk hieruit te kunnen halen of het probleem aan mijn draadloze verbinden ligt (dus de router) of gewoon aan mijn internet zelf.
De aanwijzing is de volgende:
9b3d70ef79.png

Het cijfer achter de snelheid hoort 54 te zijn, maar deze verschuift continue naar 24,36, 48. Zelf bij 5 streepjes. In extremis gaat dit cijfer zelf naar 1, 6 of 11, maar dan met 3 of 4 streepjes bereik.


Ik hoop dat jullie een antwoord/oplossing voor mijn probleem hebben.


Groetjes
Maikie
 
Eerst maar eens uitzoeken of het probleem lokaal (dus op je thuisnetwerk) of op "het Internet" ligt:
Zet 2 pings permanent open:
a. ping -t 8.8.8.8
b. ping -t 192.168.0.1
Vervang 192.168.0.1 door het lokale LAN ip-adres van je (draadloze) router.

Als de ping van b. zo'n beetje hetzelfde patroon volgt als die van a. (dus met spikes) dan is er lokaal wat mis. Is het lokaal altijd goed, dan is er wat 'op Internet' aan de hand, en dan zou je de helpdesk van je provider vragen kunnen gaan stellen.

Tijs.
 
Eerst maar eens uitzoeken of het probleem lokaal (dus op je thuisnetwerk) of op "het Internet" ligt:
Zet 2 pings permanent open:
a. ping -t 8.8.8.8
b. ping -t 192.168.0.1
Vervang 192.168.0.1 door het lokale LAN ip-adres van je (draadloze) router.

Als de ping van b. zo'n beetje hetzelfde patroon volgt als die van a. (dus met spikes) dan is er lokaal wat mis. Is het lokaal altijd goed, dan is er wat 'op Internet' aan de hand, en dan zou je de helpdesk van je provider vragen kunnen gaan stellen.

Tijs.
Ik heb de test uitgevoerd en de ping spikes gebeuren bij beide pings op hetzelfde moment.
Ik veronderstel dat dit betekent dat het tijd wordt voor een nieuwe router?
(Het is trouwens een ADSL2+ model + router in 1.
 
Het probleem zit dus lokaal.

Overleg met je provider of die evt. een andere routermodem voor je heeft. Indien niet, dan wordt het wat lastig, want dan zou je de provider adsl routermodem moeten vervangen door eentje van jezelf, en daar krijg je dan weer geen support voor van je provider.

Mogelijk is het een beter idee om van iemand tijdelijk een draadloze breedband router te lenen, die aan te sluiten op een LAN aansluiting van je adsl2 routermodem en te kijken of je daarmee draadloos wel de goede resultaten bereikt (de ping tests waar ik het over had).
Als dat dan goed werkt, dan zo'n zelfde breedband router te kopen en het wifi gedeelte van de adsl routermodem uitschakelen.
Overigens moet de draadloze breedband router en je adsl routermodem niet hetzelfde 192.168.x.x netwerk als LAN netwerk gebruiken, want dan werkt het niet (de draadloze breedband router moet dan (eerst) worden omgebouwd naar accesspoint+switch, zie hier onder).

PS: Een accesspoint lenen is eigenlijk nog mooier, want als je een eigen draadloze breedband router koopt dan zet je router-na-router, waar je met een accesspoint niets mee te maken hebt. Overigens is een draadloze breedband router ook om te bouwen naar een accesspoint+switch, maar dat is wel een zekere hoeveelheid werk. Zie daarvoor bijv. deze discussiedraad waar ik instructies geef om een Sitecom draadloze breedband router om te bouwen naar accesspoint+switch.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan