• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Problemen met kringverwijzing

Status
Niet open voor verdere reacties.

SarahKesteloot

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2015
Dag Iedereen

kan iemand mij helpen?

Momenteel heb ik een probleem met Excel dat ik steeds maar een kringverwijzing heb… (snap excel wel)

ik heb in het rode kader genoteerd wat correct is qua bedragen maar het lukt me niet om in het horizontale kader toe te voegen wegens kringverwijzingen..
kan iemand mij helpen?

Wat doe ik verkeerd?

Bijlagen

Welkom op het forum.

Waarschijnlijk reageert niemand omdat je informatie niet duidelijk is. ik begrijp er in ieder geval niets van.
In het bestand komt helemaal geen kringverwijzing voor.
Welke formules in welk "horizontale kader" leveren kringverwijzingen op?
Wat is de bedoeling van de berekeningen die je wilt hebben?

Hoi

De RBI, RBU, RBU DE, Steuer, BTW, Totalen in het rode kader zijn de correcte gegevens (Waar steuer lager ligt dan in het horizontale kader, wat dus niet klopt)

Deze gegevens zou den moeten opgenomen worden in het horizontale kader, maar als ik dit doe dan zegt Excel dat ik kringverwijzingen heb en dat hij het dus niet wil doen...

Volgens mij waarschijnlijk wel een simpele oplossing mogelijk, maar ik zie het echt niet

Ik zie dat er een kringverwijzing ontstaat als de formules in het rode vak in het horizontale kader (Rij 21) worden geplaatst, en snap ook wel dat dat gebeurt, alleen is niet helemaal duidelijk wát je probeert te berekenen.
Volgens mij gaat het om een kostprijsberekening. Steuer is belasting, maar wat zijn RBI en RBU?

Laatst bewerkt:
Beste

RBI = binnenlandse reis
RBU= buitenlandse reis
Steuer= belasting Duitsland
BTW= ons vadertje staat...

wat in het rode kader staat zou eigenlijk moeten in het horizontale kader komen maar dat lukt niet wegens kringverwijzing-probleem... bestaat hier een oplossing voor?

De oplossing is het herformuleren van de formules. Nu worden deelbedragen berekent op basis van het totaalbedrag dat dan op zich weer wordt berekend als som van de deelbedragen, vandaar die kringverwijzing.
M.i. moet je de formules zodanig aanpassen, dat de deelbedragen berekend worden zonder gebruik te maken van het totaalbedrag.
Dat gaat het eenvoudigst als je de achterliggende logica kent. Het kan misschien ook wel terugredenerend vanuit de rode vakken, maar dat is een stuk lastiger.

Jouw "Correcte" RBI bereken je volgens mij met de ALL-IN prijs, die weer op basis van de RBI is... Dat is een kringverwijzing.

Edit: Wat marcel zegt.

Nog even zitten studeren op het geheel, maar ik kom er niet uit. Eerlijk gezegd plaats ik wat vraagtekens bij de vermeende juistheid van de bedragen in het rode vak.
Bijvoorbeeld als je iets invult bij overuren, dan heeft dat invloed op de RBI.

Het lijkt erop dat er een toeslag wordt berekend over de individuele posten of zoiets.

Volgens mij moet je er uit kunnen komen als je voor jezelf (en in tweede instantie wellicht ook voor ons) voor elke afzonderlijke post exact kunt uitleggen wat het betekent, zo van "wat betekent dat bedrag bij RBU nu eigenlijk, wat zit er allemaal in?".

Edit: of probeer het zelf eens handmatig te berekenen met andere getallen, zonder dat je het totaalbedrag weet.

Laatst bewerkt:
RBI: Binnenlandse reis zonder BTW
RBU: Buitenlandse reis zonder btw
RBU DUI: Buitenlandse reis Duitsland zonder Steuer
Steuer: BTW op RBU DUI (19%)
Overuren: spreekt voor zich (wordt berekend door het uurrooster in te vullen)
Prijs All in: spreekt voor zich

De bedragen in het rood zijn wel degelijk de correcte...

Vroeger rekenden we eerst alles uit en hadden we dan een excel waar je het totaalbedrag en km in vult en die op deze manier dan de RBI, RBU, BTW en steuer verdeelde maar vind ik nogal omslachtig dus ik dacht van het gewoon van de eerste keer bij de tariefberekening te kunnen maken ... Maar doordat je het totaalbedrag gebruikt om de RBI, RBU, Steuer te berekenen krijg je telkens weer een melding van kringverwijzing...

je kan de oude manier vinden op tabblad 2

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Lijkt mij dat als je bij bestand---> opties-->formules de iteratieve berekening inschakelt je de juiste waarden zal krijgen én je bent gelijk je melding van de kringverwijzing kwijt. Kringverwijzing blijft uiteraard wel bestaan.

uhm lijkt mij solide en goede tip maar zit met office voor mac en vind het niet echt terug :o

09u42 gevonden maar helpt niet blijkbaar

Laatst bewerkt:
Aangezien je ook bij de oude manier uitging van het totaalbedrag (in C4), is mijn voorstel dat je dat ook bij de nieuwe manier doet (dus O21 invullen i.p.v. berekenen). Als je dan de formules verplaatst, heb je geen kringverwijzing.

Anders moet je alle formules ombouwen om het totaalbedrag te berekenen, en dat is niet zozeer een Excel probleem...

Maar kan 021 pas invullen als het volledig is uitgerekend toch? (dus weer kringverwijzing?)

Maar kan 021 pas invullen als het volledig is uitgerekend toch? (dus weer kringverwijzing?)
Ja, maar dat is dan geen Excel probleem meer. :rolleyes:
Alle gekheid op een stokje en zoals ik al eerder gezegd heb: je zult de formules moeten aanpassen zodanig dat hierin het totaalbedrag niet meegenomen wordt.

Voorbeeldje:
200 (A1) + 42 (B1) = 242 (C1) (iets met BTW). B1 bereken je als =C1*21/121.
Nu weet je het totaalbedrag niet, maar wel A1. Dan moet je de formule in B1 aanpassen naar =0,21*A1.

Zoiets moet je in jouw sheet ook doen, maar dat is nogal een flinke klus en heeft weinig met Excel als zodanig te maken, vandaar graag jouw begrip dat ik daar niet aan begin.

haha het is dus dit geworden...

=(((H21*D21)+(C21*H27))+(G27*30*1,06))+(((C21/H21)*E21)*6%)+((E21*D21)*6%)+(((C21/H21)*G21)*19%)+((G21*D21)*19%)

al ben ik zeker dat er waarschijnlijk wel simpelere formules zijn, ze werkt lol dus blijft ze zo ;) bedankt allemaal voor de tips en tricks :)

Dat is - zo te zien - een nieuwe formule voor het totaalbedrag.
Als je hieruit dan weer de afzonderlijke elementen wilt berekenen, dan ben je toch weer terug bij 'af'?

Enfin, belangrijkste is dat je geholpen bent; dat ik er nu niets meer van snap is niet zo belangrijk. :confused:

Laatst bewerkt:
het lukt, geeft geen fouten meer qua kringverwijzing of fouten in formules en berekend alles correct...

ze is ondertussen alweer verder aangepast voor slovakije en denemarken ook op te nemen :)

allemaal heel erg bedankt voor de hulp en tips en tricks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan