Problemen met laptop (start niet meer)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hjthelper

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2006
Hoi,

Ik heb weer eens een probleem:

even uitleggen, gisteravond is de computer automatisch in slaapstand gegaan nadat die een tijd niks heeft staan doen. Daarna startte die niet meer op. (Zwart scherm).. we hebben een paar keer de stekker/batterij eruit gehaald, en uiteindelijk ging hij na 30 mins over tot het scherm: Windows is verkeerd afgesloten (dat hele verhaal) en dan kan je dus kiezen uit Veilige modus/met netwerk modus/command prompt, laatst bekende instellingen en normaal. Nu hebben we steeds opnieuw opgestart (hij kwam nu steeds in dit scherm) en alle geprobeerd, maar steeds als we iets aanklikte hing die gewoon vast, hij deed niks meer. Na een paar keer op een random toets te klikken, kreeg je BEEP's van de speaker. Nou goed, ik dus de Win XP CD erbij, recovery gedaan, chkdsk /r gedaan, hij had wat herstelt, opnieuw geprobeerd.. weer niks. Daarna opnieuw naar recovery, fixboot en fixmbr gedaan, en toen kwam er een nieuwe foutmelding:

a disk error occurred.
press ctrl alt del to restart

Dit blijft er nu dus de hele tijd staan... Ctrl alt delte gedaan, blijft het zelfde...

Ook kan ik nu niet meer booten van een CD af.. Ik heb het geprobeerd met Ultimate Boot CD, de windows XP CD (die het eerst wel deed!!), en BARTPE. In eerste instantie boot ie er wel vanaf denk ik (klik op een knop om vanaf cd te booten, dat doen we dan ook) - en dan schakelt ie terug naar een zwart scherm wat niet meer weg gaat. (Behalve door 10 sec de poweron button ingedrukt te houden).

Het is een laptop waar iemand RAID0 ingesteld heeft. (2 harde schijven, verder zelf ook geen idee hoe RAID werkt). Een Fujitsu siemens Amilo.

Uuuhm, ik hoop dat ik het goed uitgelegd heb... Dingen opnieuw installeren is niet erg, maar ik zou wel graag vanaf de CD kunnen booten om de bestanden te kopieëren naar een USB-stick.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt,

- Niels

Hoi Niels,

Dat klinkt allemaal niet best, als je al niet meer vanaf cd kunt booten...
Ik denk dat er maar 1 oplossing is om je data terug te krijgen, het laptop hardeschijfje eruit halen en aan een andere PC hangen, waarschijnlijk met behulp van een koppelstukje, hiervoor kun je het beste denkik even naar een computerzaak gaan die ook computers repareerd.

Verder zou ik het niet weten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Alvast bedankt voor je antwoord.

Gaat dit ook mogelijk zijn omdat de 2 harde schijven in RAID0 staan?

Mvg,

- Niels

Laatst bewerkt door een moderator:
Grote kans dat één van de schijven niet fris meer is, en corrupt is.

Hoi,

Het booten van de pc is inmiddels wel gelukt, maar dan met een recovery CD van Linux (Knoppix). Hierop kunnen we echter niet de harde schijven zien, dus waarschijnlijk is toch één van de schijven corrupt geraakt.

Is het nog mogelijk dmv van zo'n bootable linux of een ander programma de data te backuppen/terug te halen (vanwege het RAID0 verhaal). Er staan een aantal zeer belangrijke documenten op, die we eigenlijk niet kwijt kunnen... (Inderdaad ook stom van ons geweest om niet te back-uppen :( )

Hoop dat de data op een of andere manier nog terug te krijgen is!

Alvast bedankt,

- Niels

Is het nog mogelijk dmv van zo'n bootable linux of een ander programma de data te backuppen/terug te halen (vanwege het RAID0 verhaal).

Hoi Nield,

Ik had dat Raid 0 verhaal over het hoofd gezien, helaas heb ik dan een droevige mededeling:

Bij Raid 0 is er geen foutcorrectie mogelijk.
1 disk defect = data op alle schijven verloren.

Dat is gewoon het grote nadeel van Raid 0.

Sterkte ermee:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan