problemen met opstarten pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

gordonh

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2010
Hallo mede helpmij bezoekers:)

Ik heb een probleem met met m'n computer en kom er zelf niet uit tot nu toe.

Een poosje geleden startte m'n computer niet goed meer op.
Ik zette hem aan hij gaf geen beeld en viel weer uit na een paar seconden en daarna reboote die weer.( hij gaf wel 1 bios piep)
Toen heb ik met een andere voeding geprobeerd of die het deed maar helaas.
Daarna heb ik alle onnodige apparaten los gekoppeld(ook led e.d. op m'n moederbord en brander)
Toen overnieuw opgestart en hij deed het weer.
Toen ben ik steeds apparaten e.d. weer gaan aankoppelen en kijken of die nog steeds opstarten. Na alles er weer aangekoppeld te hebben deed die het nog steeds en ik dacht dus, hopen dat die het nu blijft doen :P.
Nu een paar weken later is de computer weer raar aan het doen.
Hij laad tot aan het POST scherm en start weer overnieuw op.(1 bios piep)
Heb toen geprobeerd of die het deed met maar 1 ram kaart ipv 2X 2GB toen deed ie het ook met geen van beiden apart.
Volgende dag(vandaag) weer geprobeerd op te starten en hij starte weer gewoon op.

Ook heb ik eerder al Memtest gedaan daar kon die ook niks vinden.
Ik heb overal de nieuwste drivers van dus dat is het ook niet.
De pc is helemaal stof vrij.
Een poosje voor dit alles had ik ook wat last van BSOD's met de meldingen memory_management en irql_not_less_or_equal dat was toen verholpen na het updaten van alle drivers.

Zelf denk ik dat het in mijn moederbord zit omdat het in de rest blijkbaar niet zit. Heeft iemand anders nog ideeën waar het in kan zitten of hoe ik iets kan testen?

alvast bedankt,

Gordon

Hallo Gordon.

2 ideeën om te beginnen heb ik ,al weet ik niet wat voor pc (chipset) en besturings systeem je heb.

Staat in de BIOS de Memory Remap option aan.

Staat in de BIOS de plug and play option (PNP OS) uit.

Moet ik die opties zo zetten als jij zegt?
Sorry was vergeten m'n specs erbij te zetten.

Mobo: Gigabyte GA-EP43-S3L
Chipset: p43
Ram: kingston ddr2 800 mhz dacht ik 2x 2gb
Videokaart: ati radeon hd 5670
Processor: intel quad core weet zo niet welke

Ik zal ook wel even kijken of m'n bios batterij leeg is. Kan dat ook uitmaken?

Mvg,
Gordon

Hoi Gordon.

Ja helemaal. :thumb:

Wel nee hoor een sorry is helemaal nodig maar dat is voor je zelf ook wat makelijker als er bij staat waar het om gaat. :)

Om 4 GB systeemgeheugen te kunnen gebruiken heb je een chipset nodig die minimaal 8 GB aan adresruimte bied met een x64 cpu en een 64 bit besturings systeem.
Zoals vanaf windows 7 home basic (8 GB) premium (16 GB) pro enterprice en ultimate (192 GB)

Een 32 bit kan maximaal 4 GB aan geheugen adresseren.
Dat is 4 GB aan adresruimte en niet zomaar 4 GB voor je systeemgeheugen.
Je videokaart heeft bijvoorbeeld 512 MB aan geheugen ,die 512 MB moet binnen die 4 GB geheugen adresruimte geadresseerd of anders gezegt ergens binnen de 4 GB worden neer gezet en als die ruimte al word gebruikt door het systeemgeheugen (die 2 x 2 GB die je heb geinstalleerd) word het systeemgeheugen overschreven omdat de ruimte voor het videogeheugen gereserveerd.
En zo is dat met de andere apparaten op je pc ook en gebruiken ze een stukje aan geheugen adresruimte. (memory_management ;))

Vandaar de memory remap optie en die zit ergens bij de chipset northbridge.

Iets anders is de plug and play option (PNP OS) als die uit staat dan regeld de BIOS je apparaten als de videpkaart harddisk keybord enz en gaat er van uit dat windows dat niet kan.
Als die optie aan staat dan gaat windows zich er mee bemoeien en dat gaat niet altijd goed en zowel windows als de bios regelen niet met het opstarten de moederbord devices.

De baterij voor de bios is een stuk minder belangrijk als het ooit was en je pc dan niet meer wist wat voor harddisk er nou in je pc zat maar tegenwoordig hoef je de headers enz niet meer in te stellen en lopen er een soort wizards die je hardware herkennen je pc gaat er dan wat langer over doen om op te starten en hij weet niet meer hoe laat het is omdat als je de pc uitzet de interne klok dan ook uit staat.
En een lege baterij is een vast gegeven dat bij iedere keer als je pc opstart het zelfde is (altijd goed of altijd fout)
Dus dat lijkt me eerlijk gezegt niet.

Nou dat was de gedachte achter die 2 idee'tjes wat een fractie van een seconde is en heel wat sneller dan het met woorden typen in de hoop dat je het zo volgen kan en je het wat duidelijkheid geeft waarom ik dat zegt.

Greetings from Ragdoll.

Hey Ragdoll

Bedankt voor de uitleg erbij, ben ik ook weer wat wijzer geworden:D
Helaas heeft mijn moederbord deze opties niet dus kan ze ook niet wijzigen :confused:
Ik kan de opties ook nergens in de handleiding vinden.

mvg,
Gordon

als ik jou was zou ik mijn koelpasta op mijn cpu na kijken en of de koelblok er goed op zit ( op je cpu ) zoniet ff je voeding opmeten met een multimeter

M'n cpu is helemaal in orde na het spellen van cod 6 is die nog steeds 35 graden.
ook heb ik mijn voeding(600watt) al eerder door gemeten de voltages waren ook in orde. maar ik zal als ik morgen tijd heb nog een keertje kijken.:D

mvg,
Gordon

Het is opgelost :D
ik heb het veel te ingewikkeld gezocht, het bleek aan en externe harde schijf te liggen als die eraan hangt start m'n pc niet meer op.:rolleyes:
iemand een idee waarom de HDD dit kan veroorzaken? er staan geen boot files op de schijf of dergelijke.
toch bedankt voor de hulp iedereen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan