Problemen met opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

marc_uyl

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2003
Berichten
48
Beste allemaal,

Sinds enige tijd heb ik wat problemen met mijn computer. wanneer de computer aan staat functioneerd deze zonder problemen. echter kost het soms wel 5 a 6 pogingen om hem op te starten.
tijdens het opstarten (wanneer hij al in windows is) wordt het scherm zwart of de pc loopt vast en dan moet hij gereset worden. dit kost zoals ik al zei soms meerdere pogingen. wanneer het eenmaal goed is gegaan staat de computer vervolgens de gehele dag aan zonder problemen, vastlopen of zwart scherm...

HELP!!!! wat kan ik hiertegen doen.
 
Je sluit de pc altijd netjes af en wacht rustig tot Windows alles heeft afgesloten?

Je zou eens schijfcontrole uit kunnen voeren.
Selecteer de partitie, eigenschappen, extra, schijfcontrole en vink beide opties aan.
De systeempartitie wordt na herstarten gecontroleerd.
 
Computer wordt altijd netjes afgesloten. Schijfcontrole en defragmenteren is al gedaan.
Het vastlopen gebeurt tijdens of in de eerste paar minuten na het opstarten.
 
Wat heb je nog meer gedaan?

Hoe oud is deze pc en hoelang staat deze installatie erop?


+ Ben je bij met Updates?
+ Gecontroleerd op malware met bijv. Mbam Free?
+ Heb je voldoende vrije schijfruimte?
+ Harde schijf gecontroleerd met progje van fabrikant?
+ Met memtest geheugen gecontroleerd?
+ Geen nieuwe hardware?
+ Kan je een moment aangeven dat dit is gekomen?
 
Zou ook een voedingsprobleem kunnen zijn. Leen van iemand een goede voeding (hoog wattage, bijv. 550watt+), bouw die in in jouw computer en kijk of het probleem wegblijft.

Tijs.
 
de computer is ongeveer 4 jaar oud, net als de installatie. de problemen begonnen 2 a 3 weken geleden. naar mijn weten is er niets gebeurd wat aanleiding kan zijn tot de problemen. verder:
updates zijn volledig up-to-date
malware is gecontroleerd met mbam.
schrijfruimte is meer dan voldoende (512gb vrij)
harde schijf gecontroleerd met software van westerndigital zelf en zowel de basic als uitgebreide test goed doorstaan en geen bijzonderheden gevonden
memtest geheugen gecontroleerd a.d.h.v. windows memory diagnostic tool. hier werd niets gevonden.
geen nieuwe hardware


over de voedingsproblemen gesproken, waarom zou het probleem dan alleen optreden tijdens het opstarten? want als hij eenmaal opgestart is functioneerd de computer zonder problemen.
 
Juist bij opstarten wordt extra stroom gevraagd (opstarten schijf etc).

Tijs.
 
ik ben helaas niet in de mogelijkheid om ergens een andere voeding vandaan te toveren. nog andere ideeen?
daarbij wordt de ene keer het scherm zwart en start hij opnieuw op, de andere keer loopt hij gewoon vast, en de andere keer wordt hij weer zwart en staat hij vast zonder opnieuw op te starten. bij een voedingsprobleem of stroomprobleem zou ik vermoeden dat hij gewoon uitvalt
 
Laatst bewerkt:
Loop alle cables in de behuizing eens na.

Alle fans schoon?
 
Voer foutcontrole uit:

  1. Open "Deze computer",
  2. Rechtsklikken op de ''schijf'' waar ''Windows'' is geïnstalleerd. Meestal is dat de C-schijf. Dit is namelijk standaard ingesteld.
  3. Kies "Eigenschappen",
  4. Ga naar tabblad "Extra",
  5. Klik op de knop "Nu controleren" (bij Foutcontrole),
  6. Vink "Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" aan,
  7. Vink "Beschadigde sectoren zoeken en repareren" aan,
  8. Druk op "Starten",
  9. Er komt een mededeling. Wilt u de schijf controleren de volgende keer dat de computer wordt opgestart?,
  10. Klik op "Ja",
  11. Herstart je pc,
  12. Na het Windows laadscherm komt ''Foutcontrole'' in actie,
  13. Als hij klaar is word je pc weer automatisch opnieuw opgestart.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan