Problemen met partitie C:\

Status
Niet open voor verdere reacties.

@ReNéNoorD

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2003
Mijn harde schijf is opgedeeld in 2 partities, nl. C en D.
Op C:\ had ik WinXP geinstalleerd en D:\ gebruik ik voor alle overige progamma's.

Nu heb ik de laatste maanden al problemen met XP gehad, opstartproblemen, waardoor ik al diverse malen C:\ hebben geformatteerd en XP opnieuw heb moeten installeren. Bij de laatste keer formatteren, deed ie er gigantisch lang over, iets van 12 uur (!!!!).
Maar uiteindelijke toch weer XP er op gekregen, ook al startte ie erg traag op.

Totdat ie gisteren opstarte en gewoon het bureaublad liet zien, maar verder niets meer deed. Geen muis, geen toetsenbord, CTRL-Alt-Del deed het ook niet meer.
Dus ik dacht formatteren maar weer en een schone XP installatie.

Helaas, partitie C formatteren wilde niet mee, allerlei foutmeldingen over onherstelbare fouten e.d., nog chkdsk geprobeerd in "Dos", zelfde verhaal. Partitie verwijderen kon ook niet in "Dos".

Nu heb ik XP inmiddels op D:\ geinstalleerd, en nu probeer ik partitie C:\ te formatteren vanuit XP, maar ook daar geeft ie aan, dat dat niet mogelijk is.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Harde schijf onherstelbaar beschadigd??
Zo niet, is er een mogelijkheid om partitie C:\ te verwijderen en vervolgens weer te maken?

HELP!! :(

Laat de C-schijf eens controleren met een "uitgebreide" schijfcontrole.

Waar kan ik dat vinden, schijfcontrole??

Kan wel Schijfopruiming en Schijfdefragmentatie vinden....

Ga in Verkenner op je C-schijf staan, klik met rechts>eigenschappen>extra>schijfcontrole.
Twee vinkjes neerzetten.
Waarschijnlijk zal de schijfcontrole in werking gaan, als je opnieuw opstart.

Ik kan gewoon op Starten, drukken en dat begint ie gewoon. Echter, krijg al vrij snel de melding (er stond bij Fase 4) "Kan de controle niet uitvoeren"??

Als ik vervolgens nu weer in de Verkenner met de rechtermuisknop op C: druk en dan Eigenschappen, heb ik alleen nog maar het tabblad Algemeen, en bij Gebruikt en Beschikbaar geeft ie aan 0 bytes.
Dit geldt inmiddels ook voor D: zie ik (verkorte melding: "D:\ verwijst naar een locatie die niet toegankelijk is...").

??

Probeer eens om de partities te verwijderen, en maak dan eens nieuwe aan en formateer de heleboel eens opnieuw.
En doe eens fdiks/ mbr voor dat je met fdisk partities aan maakt.
Misschien toch een virus die in je mbr zit.

Wat voor type en merk schijf is het?

Hallo,

Ik vrees voor je dat de harde schijf het zo'n beetje begeven heeft.

Stop eens een bootflop in de PC, enstart opnieuw op. Als de PC weer is opgestart type je scandisk in. Daar volg je de instructies, en zorg je ervoor dat je uitgebreide oppervlaktecontrole ook laat scannen.

Laat alle fouten die er gevonden worden repareren.

Daarna kan je Windows er weer op installeren, en hopen dat ie het weer doet.

MVG,

Mavaros

Kan de pc inmiddels niet eens meer opstarten, gelukkig heb ik nog een laptop ;)

Krijg nu voor de opstar, direct een blauw scherm met de melding:

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

Dus........:rolleyes:

Leesvoer

Zou toch eens even opstarten met win98 opstartdisk en partities verwijderen en nieuwe aan maken.

....ik heb geen Win98, en dus ook geen opstartdiskette daarvan......

[edit] Overigens ben ik via de XP cd, in de herstelmodus, DOS, gekomen. En daar geprobeerd de partitie C te verwijderen: kon die niet?? Dus ik kan de partities niet verwijderen, accepteert ie niet.

Laatst bewerkt:
Kijk hier eens, kun je er zo één downloaden.:D

Alle partities zijn te verwijderen, gewoon een ander programma proberen.

Maakt niet uit dat ik XP heb??

Probleem is trouwens ook nog dat er nog een directory Windows op partitie C zit.....en die kan (uiteraard) ook niet verwijderd worden....

Gewoon opstarten met win98 disk en dan fdisk/mbr en daarna met fdisk partities verwijderen en nieuwe aan maken ( bij NTFS nondos partities verwijderen en nieuwe aan maken.)

Zie bijlage

Bijlagen

Kan ik ook proberen alleen partitie C te verwijderen, aangezien ik op partitie D nog allerlei data heb staan?

En dan ter grootte van de "oude" partitie C een nieuwe partitie C maken?

Beste is de hele schijf opnieuw partitioneren.
Dus alle twee.

partitie C heb ik nu kunnen verwijderen doormiddel van FDisk, maar partitie D niet!?!

FDisk geeft aan dat het een Extended DOS partitie is, dus kies ik optie 2 Delete Extended DOS Partition, maar dan geeft ie de volgende melding:

"Cannot delete Extended DOS partition while logical drives exist."

P.S. De andere 3 opties willen ook niet.

Overigens geef ie bij Partition Information aan: "The Extended DOS Partition contains Logical DOS Drives", maar als ik dan Ja kies op de vraag "Do you want to display the logical drive information?" dan antwoord ie met:
"No logical drives defined"

Laatst bewerkt:
Dat is een nondos partitie en zul je als nondos partitie moeten verwijderen

...heb ik ook al geprobeerd, dan geeft iede melding This is not a non dos partition???

Ik snap er niets meer van.

Ik heb nogmaals geprobeerd via de Repair modus van de XP-cd de schijf te formatteren, ook dan weer foutmeldingen a la beschadigd enz, en blauwe schermen.
Vervolgens sluit ie Repair mode af, en kan die de hele harde schijf (primary master??) niet meer vinden, ook niet als ik op reset druk. Alleen maar als ik de pc helemaal uitzet en vervolgens weer aan doe???

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan