• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Problemen met som.als & en functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frank82

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2004
Berichten
82
Beste fra, Luc en fun_surfer,

Ik las jullie berichten maar kon er voor mijn situatie nog niet helemaal uitkomen.

Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem alleen dan met de functie "som.als"
Ik wil deze functie uitvoeren maar dan voor 2 criteria.
Zo is het mijn bedoeling om in excel in kolom A en B te laten nagaan of de gegevens in de database in zowel A als in B aan een voorwaarde voldoen en wanneer dit het geval is moet de som.als funtie worden uitgevoerd voor kolom D.

In Acces kan ik deze bewerking wel laten uitvoeren maar excel is natuurlijk iets makkelijker. Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Groeten
Frank
 
Hoi Frank,

Dit kan als macro-functie met som.als, maar ook met somproduct:

=somproduct((A11:A100=A2)*((B11:B100=B2)*(D11: D100))

Wat gebeurt er:
Alleen als A11=A2 en B11=B2 komt uit de vermenigvuldiging 1 en wordt de waarde D10. Diezelfde vergelijking wordt gedaan voor A12=A2 en B12=B2. Als beide waar zijn is de uitkomst D12, anders volgt er een 0. Dit gaat zo door tot D100. Van deze 90 waarden wordt de som bepaald.

Er zijn twee voorwaarden:
In de kolom D11: D100 mogen geen teksten staan alleen getallen. Dus ook niet "". De bereiken moeten even lang zijn.

Jeroen
 
Bedankt Jeroen,

Ik probeer die macro ook nog een keer maar kan nu iig al weer verder.

Groeten Frank
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan