Problemen met stroomvoorziening Asus laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

petra036

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2007
Ik zit met het volgende.

Ik heb een Asus A6vm laptop, en Asus heeft als energie-beheer programma: Power4Gear.

Het probleem met mijn laptop de laatste tijd is als ik erop aan het werken ben constant de status van de batterij veranderd. En met status bedoel ik dan de melding of hij aan het lichtnet hangt of dat ie op de batterij werkt.

Het vervelende daarbij is dat als ie aan het lichtnet hangt het scherm lichter wordt en dus ook je beeldscherm steeds van sterkte wisselt.

Ook verschijnt er links bovenin een blauw vakje waarin vermeld wordt dat ie een ander energie-programma kiest (bijv. AC Mode - High Performance of Battery Power)

Waar kan dit aan liggen?? Waarom kan ik niet de hele avond op stroom werken maar blijft ie constant terugschakelen naar de batterij en weer terug? Is dat een hardware probleem? Het snoer van de lader is niks mis mee...

Ik hoor graag jullie ideeën hierover want dit is heel vervelend!

Is het gemakkelijk om je accu er eens uit te halen en kijken wat er dan gebeurd.

Ik denk dat het iets met de accu te maken heeft of de laadstroomregelaar.

Ik heb de accu eruit gehaald zoals jullie opperen en (tot nu toe) doet ie het prima... Power4Gear geeft aan On AC Power.

Wat is een laadstroomregelaar? Wikipedia kent het begrip niet en Google vindt alleen dingen in combinatie met motoren (voor auto's e.d.) :o Ik ben niet zo technisch.

Het feit dat ie gewoon opstart zonder batterij, bevestigt dat wat jullie al dachten?? (of zegt dat nog niks?)

Bedankt voor jullie snelle antwoord trouwens!! :)

Een laadstroomregelaar is de regelaar om de laadstroom te regelen voor de accu.
Ook in de auto zit zo'n ding om de autoaccu op te laden.

Het kan er op duiden dat de accu in slechte staat begint te verkeren.

Als je op de accu draait ( dus zonder 220V adapter) , kan je dan merkbaar veel minder tijd met de PC werken dan toen hij nieuw was ?

Ik heb er niet specifiek op gelet moet ik zeggen, omdat ik over het algemeen aangesloten zit aan het lichtnet.

Maar als ik even snel terugdenk zou dat best wel eens kunnen ja dat ie sneller op is. Dan geeft mijn laptop wel het aantal uren/minuten aan als je hem van de stroom haalt wat ie deed toen ik hem net had, maar uiteindelijk kan ik er niet zo lang mee doen als dat.

Mijn laptop wordt ook best warm steeds, kan dat ook een negatief effect hebben gehad op de batterij? (want ik heb de laptop nog geen jaar namelijk)

Ik kan het natuurlijk fout hebben, maar alles duidt op een slechte accu.
De laadstroom regeling is waarschijnlijk in de war, omdat hij de accu wil vullen omdat er te weinig stroom in zit, maar de accu kan niet meer hebben omdat hij deels defect is.
Daarom zal er extra warmteontwikkeling zijn.
En omdat de regelaar staat te schakelen tusen wel en niet laden, kan het probleem ontstaan waarover je dit Topic bent gestart.

Ga eens langs een goede computerwinkel waar men ook reparaties uitvoert ( dus niet de Media Markt of BCC enz. ) en laat de accu eens testen om hiervan zeker te zijn.
De accu valt meestal niet onder de garantie.

Een accu kan het best langdurig gebruikt worden, mijn vorige laptop hing ook bijna alleen maar aan het lichtnet, alleen korte tijden op accu. De accu was ook binnen 2 jaar dusdanig slecht dat hij het geen minuut meer vol hield.

Met mijn nieuwe laptop heb ik de accu eruit gehaald... gebruik hem toch niet, en als ik hem nodig heb stop ik hem erin.

Als het binnen een jaar is moet je snel wezen... zit meestal standaart 1 jaar garantie op, dus is dan gewoon garantie werk!!!!!!!!!!.
Waarschijnlijk is het toch niet je accu die kapot is. Daar geven ze meestal geen/beperkt garantie op.

De hoge temperatuur heeft weinig met je accu te maken.... tenzij die (over)geladen word?? Te warm heeft meer te maken met stof in je koeling, ff een keer goed doorblazen wil meestal wel helpen.

De hoge temperatuur heeft weinig met je accu te maken.... tenzij die (over)geladen word?? .

Hogere temperatuur heeft indirect te maken met een defecte accu.
De regelaar zal warmer worden dan normaal. Dit is het gedeelte wat ervoor zorgt dat de accu op de juiste wijze geladen wordt. ( dus bijvoorbeeld niet overladen wordt )

Hogere temperatuur heeft indirect te maken met een defecte accu.
De regelaar zal warmer worden dan normaal. Dit is het gedeelte wat ervoor zorgt dat de accu op de juiste wijze geladen wordt. ( dus bijvoorbeeld niet overladen wordt )

Ik had me ook wat voorzichtig uit gedrukt.. maar bedoelde voor de garantie, accu word meestal weinig garantie op gegeven. Als de electronica kapot gaat wel ;)
Is gunstiger om het op een falen van de regelaar te gooien, en dat daardoor de accu kapot is gegaan... dan andersom.

Maar zou gewoon proberen of het onder de garantie valt

Het probleem is wel dat jij niet mag bepalen wat de oorzaak is en de fabrikant of leverancier wel.
Misschien mag het wel, maar dan zal je via een rechtzaak aan moeten kunnen tonen dat je alle kennis hiervoor in huis hebt en dan nog, zoiets win je nooit tegen een leverancier met al z'n goede dure advocaten en alles waar tegen hij zich al ingedekt heeft.

Meestal als je terug gaat naar de winkel waar hij gekocht is, wordt hij opgestuurd naar een reparatieadres van de fabrikant. In het ergste geval moet je als het buiten de garantie valt, alle gemaakte onkosten betalen. Dit kan aardig in de papieren gaan lopen.

Nu is een nieuwe accu meestal niet goedkoop, maar mocht hij defect zijn is even langs een goede computerwinkel gaan en evt. een nieuwe accu bestellen meestal de goedkoopste optie.

Is gunstiger om het op een falen van de regelaar te gooien, en dat daardoor de accu kapot is gegaan... dan andersom.

Maar zou gewoon proberen of het onder de garantie valt

Begrijp ik goed dat de laadstroomregelaar niet ín de accu zit maar in de laptop zelf? Dus als idd die kapot is het nog wel onder de garantie zou vallen??

Ik heb overigens even de bon opgezocht, en de laptop is op 27/07/'06 gekocht, dus dat zou nét binnen de garantie vallen...

Achterop de bon staan de voorwaarden, en daar staat:

"Artikel 8, Garantie

MyCom verleent ten aanzien van het geleverde een zogenaamde "carry-in" garantie op fabricage- en materiaal fouten met uitzondering van toetsenborden, muizen, joysticks, batterijen en accu's van draagbare computers (...)"

De regelaar zit op het moederbord geintegreerd.
Een regelaar kan natuurlijk kapot gaan, zoals eigenlijk alles kapot kan gaan.
Maar een accu is een zeer kwetsbaar onderdeel, zoals blijkt dat daar nooit garantie op gegeven wordt.

Daarom mijn diagnose is : accu kapot.

Zodra de regelaar niets hoeft te doen ( accu verwijderd) heb je geen probleem, maar ik kan er naast zitten dat het toch de reglaar is.

Ik laat verder de keuze aan jou.

Laatst bewerkt:
Een Li-ion accu veroudert vrij snel als hij volgeladen is, zeker als hij in een warme omgeving is - zoals in een laptop waarmee wordt gewerkt. Maar ook als hij niet verbonden is met je laptop veroudert hij sneller dan wanneer hij leeg is.

Advies is dan ook om als je met je laptop vnl op netstroom werkt, je accu elders LEEG te bewaren om de levensduur te verlengen.
Nadeel is natuurlijk wel dat als je plotseling via accu wilt, je eerst een paar uur moet wachten tot hij is opgeladen . . . .

Een Li-ion accu veroudert vrij snel als hij volgeladen is, zeker als hij in een warme omgeving is - zoals in een laptop waarmee wordt gewerkt. Maar ook als hij niet verbonden is met je laptop veroudert hij sneller dan wanneer hij leeg is.

Advies is dan ook om als je met je laptop vnl op netstroom werkt, je accu elders LEEG te bewaren om de levensduur te verlengen.
Nadeel is natuurlijk wel dat als je plotseling via accu wilt, je eerst een paar uur moet wachten tot hij is opgeladen . . . .

:eek: Dan moet ik hem dus ff leeg trekken :D

Maar je zult dus zelf de keuze moeten maken, nieuwe accu kopen met risico dat dat het probleem niet is...
Of laten repareren...met als risico dat het niet onder de garantie valt, dus zelf betalen.
Of zonder accu/losgekoppelde accu gaan werken

Ik vrees (voor mij dan althans) dat jullie idd gelijk hebben... Vanaf het moment dat ik het bericht stuurde dat mijn laptop ook opstartte zonder de batterij erin doet ie het als een zonnetje... Hij is niet uitgevallen of zo. En hij staat meer dan 2 1/2 uur aan. Normaal gesproken zou ik allang een keer een melding hebben gekregen dat ie van stroom-plan gewijzigd was... Dus dan moet het idd wel in de batterij zitten...

Dus ik denk dat er idd niks anders op zit dan een nieuwe batterij kopen.

Helaas voor mij. Batterijen zijn altijd best prijzig.

Jullie in ieder geval heel erg bedankt voor alle (snelle!) antwoorden! :thumb:

Ik ben in ieder geval weer wijzer geworden.

Update: mijn info blijkt niet helemaal correct.
Je kunt je Li-ion accu het beste bewaren als hij nog voor circa 40% is geladen en dan in de koelkast. Wel vóór gebruik laten acclimatiseren!

Bron: http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm (in het Engels met duidelijke uitleg over het verouderingsproces)

Een accu bestaat meestal uit cellen...

Is het mogelijk om een oude accu uit elkaar te halen en deze cellen te vervangen door bijvoorbeeld oplaadbare d-cellen???

Een accu bestaat meestal uit cellen...

Is het mogelijk om een oude accu uit elkaar te halen en deze cellen te vervangen door bijvoorbeeld oplaadbare d-cellen???

Natuurlijk alles is mogelijk, maar vind maar eens een type accu-cel met een vergelijkbaar vermogen wat precies past in de accu behuizing.
En meestal ben je dan ook veel duurder uit.

Natuurlijk alles is mogelijk, maar vind maar eens een type accu-cel met een vergelijkbaar vermogen wat precies past in de accu behuizing.
En meestal ben je dan ook veel duurder uit.

Had wel mooi geweest, gewoon 8 gp D-cellen erin doen, en je hebt weer een accu :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan