Problemen met tweede router

• Onderwerp starter Onderwerp starter denez
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

denez

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2013
Beste lezer,

Ik ben al een aantal dagen bezig met het proberen aan te sluiten van een tweede router achter mijn eerste modem/router om een betere dekking van Wifi te krijgen in huis, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb zo'n beetje elke tutorial en uitleg gevolgd zonder resultaat.

Ik heb een modem van Ziggo, de Ubee UVW321B, en de tweede router die ik probeer aan te sluiten als extra Wifi-punt is de Belkin N+ wireless router. Ik heb al geprobeerd om de Belkin als access point in te stellen, met een statisch IP-adres, maar dit werkt niet. Als ik inlog op de Ubee zie ik het IP-adres van de Belkin wel staan in de clientlist, maar ik heb geen toegang tot internet. Ik kan dus wel verbinding maken met de Belkin, maar geen toegang tot internet. Kennelijk doe ik iets fundamenteels fout, maar ik krijg er niet de vinger op wat.

Ik zou graag extra informatie geven wat ik allemaal al geprobeerd heb, maar dat is teveel om te typen, dus vragen ben ik meer dan bereid te antwoorden. Wat overigens wel vreemd is, is dat wanneer ik de Belkin met UTP aansluit op m'n laptop ik wel een verbinding heb, maar niet kan inloggen op de router. Als ik draadloos verbinding maak met de Belkin kan ik wel inloggen.

Groeten,

Dennis

Op één van de 2 routers moet je DHCP uitschakelen anders werkt het niet.

Bedankt voor je antwoord, maar op de Belkin had ik de DHCP al uitgeschakeld...

Probeer de belkin eens op je modem aan te sluiten via een LAN poort en niet via de WAN. Dat scheelt vaak al een hoop problemen.

Inderdaad: Als je een echte wifi router om wilt bouwen naar accesspoint, dan moet
a. DHCP server functionaliteit worden uitgeschakeld op die wifi router
b. Een LAN poort worden doorverbonden met de router die ervoor staat. En natuurlijk moet die router die ervoor staat wél DHCP server zijn.

Tijs.

Wat ik nu gedaan heb is het volgende:

1. De Belkin een reset gegeven naar fabriekinstellingen
2. Ingelogd op de Belkin middels 192.168.2.1
3. DHCP uitgezet, zie bijlage Belkin_1.JPG
4. Belkin uitgezet
5. Ubee uitgezet
6. UTP kabel in LAN-poort 1
7. Andere uiteinde UTP in LAN-poort 1 van Belkin
8. Belkin aangezet
9. Wel verbinding, maar geen internet :(
10. Na inloggen op de Ubee kan ik in de lijst ook niet zien dat er een IP-adres wordt toegewezen aan de Belkin, zie bijlage Ubee_1.JPG

Nu is het zo dat ik via 192.168.178.1 moet inloggen op de Ubee, nu heb ik ergens gelezen dat de eerste drie delen van het IP-adres gelijk moet zijn. Dus dan wordt het IP-adres van de Belkin niet 192.168.2.1, maar 192.168.178.X. Klopt dit?

Klopt, de pc's / laptops die je verbindt met de Belkin moeten automatisch een 192.168.178.x ip-adres van de Ubee krijgen. Je moet dus ook even alle pc's/laptops (die bedraad of draadloos met de Belkin verbonden zijn herstarten om de resultaten van je werk te zien.
Verder: Inderdaad liefst de Belkin een vast 192.168.178.x LAN ip-adres geven om er (voor beheer) bij te kunnen (zodra je 'm tot accesspoint hebt gedegradeerd). Voorbeeld zou zijn om de Belkin 192.168.178.9 als ip-adres te geven, zodat dat ip-adres niet gelijk is aan die van de Ubee en ook niet uitgegeven wordt via DHCP (want die loopt vanaf 192.168.178.10).
Doe dat in 1 stap, samen met het uitzetten van DHCP server.

Zoals je begrijpt: Zodra je de Belkin tot accesspoint hebt gedegradeerd zit er geen enkele kabel in de WAN/Internet aansluiting van de Belkin, uitsluitend in de LAN aansluitingen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ben weer opnieuw begonnen door de Belkin naar fabrieksinstelling te resetten.

1. Ingelogd op Belkin middels 192.168.2.1 en hier het IP-adres veranderd in 192.168.178.9 en DHCP uitgezet.
2. Belkin en Ubee uitgezet
3. UTP kabel aangesloten tussen LAN1 van Ubee en LAN1 van Belkin
4. Ubee aangezet
5. Belkin aangezet
6. Status: Wel verbinding, maar geen internet.

Als ik inlog op de Ubee staat de Belkin er niet tussen, zie bijlageUbee_2.JPG
Als ik het goed begrijp zou ik nu nog wel moeten kunnen inloggen op de Belkin met 192.168.178.9 als ik verbonden met de Belkin, maar dit lukt nu niet meer.

Is het mogelijk dat de combinatie tussen deze twee apparaten gewoon niet mogelijk is?

Geef door welk ip-adres etc. je pc/laptop krijgt als die verbonden is met de Belkin (met de Ubee ervoor). Als die helemaal geen ip-adres krijgt, dan is er toch echt wat vreemds aan de hand met de Belkin.
Sluit ook eens een pc rechtstreeks aan aan LAN1 van de Ubee en kijk of die dan wel een ip-adres krijgt in de 192.168.178.x reeks.

Zou mij toch hogelijk verbazen als die Belkin niet om te bouwen is naar accesspoint, maar het is niet uit te sluiten dat het samen niet te gebruiken is.

Tijs.

Als ik m´n laptop rechtstreeks verbind met de Belkin zie ik wel dat ie verbonden is middels UTP, maar ik kan dan niet inloggen in de Belkin, dus kan ik ook niet zien welk IP-adres deze krijgt.
Bij rechtstreekse verbinding tussen laptop en Ubee krijg ik IP 192.168.178.12
Wat wel apart is is dat het lampje van LAN1 van Ubee bij verbinding met laptop blauw is en wanneer ik LAN1 van Ubee verbind met de Belkin (LAN1) dan is het lampje groen van de Ubee en heb ik dus geen internet.

Je moet niet inloggen op de Belkin, je moet gewoon even kijken op de laptop zelf als je met de Belkin verbonden bent.
Kan (bijv.) met:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all > ipconf.txt && notepad ipconf.txt
[Je kunt die opdrachtregel ook plakken in het dan geopende Uitvoeren vakje.]
In Kladblok zie je dan óf er een ip-adres is toegewezen en wat dat dan is.

Tijs.

Was de belkin op dat moment niet verbonden met de Ubee?

Toen ik dit uitvoerde was de Ubee LAN1 aangesloten op Belkin LAN1. Toen ik de Belkin output draaide was ik verbonden (Wifi) met de Belkin en bij de Ubee output was ik verbonden met de Ubee.

Kijk in de handleiding hoe je de Belkin moet benaderen de 1e keer...
Soms moet je de laptop tijdelijk handmatig in de range vd de default ip range vd Belkin zetten, bijv 192.168.1.83 voor de laptop als de Belkin op LAN1 192.168.1.1 als gateway heeft. Zonder dat er een verbinding met de Ubee is!!!
Dan kun je via de browser in de setop vd Belkin komen.
Eerst !!! zet je de DHCP uit en vervolgens verander je het ip-adres van de Belkin in een vast ip adres waarvan je zeker weet dat ie vrij is.
Eigenlijk zou dat voor de 192.168.178.X. range ook zo moeten werken...
Grotendeels heb je dat allemaal gedaan.. maar reset de Belkin compleet en begin met een schone lei... wellicht stond er ooit een vinkje verkeerd... je weet het niet...

Loop even na of er nog een NAT instelling aan staat.... die moet uit.... er mag niks ge-NAT worden.
Ik zie in het Belkin menu dat er een "access point " optie is...
Wat geberut er als je daar eea instelt?

Laatst bewerkt:
Access point heb ik ook al geprobeerd om zo de routerfunctie en firewall te omzeilen, zodat het gewoon een "dom" uitzendpunt wordt. Maar wanneer ik dit activeer heb ik hetzelfde resultaat en kan ik ook niet meer op de Belkin inloggen middels het door mijzelf toegekende IP-adres.

Ik zal morgen de handleiding erbij pakken en weer opnieuw beginnen. In ieder geval bedankt alvast voor al jullie reacties.

Edit: Net nog even snel in de handleiding gelezen dat wanneer de access point mode gebruikt wordt de kabel in de WAN poort moet en niet in de LAN. Dit heb ik ook al geprobeerd, maar zal het morgen na een reset weer proberen.

Laatst bewerkt:
Edit: Net nog even snel in de handleiding gelezen dat wanneer de access point mode gebruikt wordt de kabel in de WAN poort moet en niet in de LAN. Dit heb ik ook al geprobeerd, maar zal het morgen na een reset weer proberen.
Als je dat doet, moet je helemaal checken of de NAT uitstaat. In principe kan het dan wel, hij staat dan dus in bridge mode, geeft alles alleen door en DHCP uit. De LAN-LAN optie wordt vaker gebruikt, normaal is dat super eenvoudig, in feite een switch.

Access point mode werkt dus ook niet. Na toekenning van IP 192.168.178.9 heb ik geen toegang meer tot de Belkin. En ook m'n internet klapt eruit via het normale Wifi netwerk wat normaal gesproken wel werkt. Ook heb ik geen toegang meer tot de Ubee bij het gebruik van de access point mode. Pas na resetten van de Ubee werkte deze weer. De NAT functie wordt automatisch uitgeschakeld wanneer AP mode wordt gebruikt. Ik krijg sterk het vermoeden dat de Belkin niet naar behoren werkt. Of het is de combinatie tussen de twee, want in het vorige huis werkte de Belkin perfect.

Toen ik dit uitvoerde was de Ubee LAN1 aangesloten op Belkin LAN1. Toen ik de Belkin output draaide was ik verbonden (Wifi) met de Belkin en bij de Ubee output was ik verbonden met de Ubee.

Dan lijkt het bekabeld wel te kloppen mits het op deze manier verbonden was bij de Ubee uitdraai:

Ubee -> Belkin -> Laptop.
Daar lees ik dan dit :

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8188CE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC
Physical Address. . . . . . . . . : 44-6D-57-01-A3-B3
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::6d38:f0:b2c9:47db%8(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.178.71(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : zaterdag 2 januari 2016 19:32:52
Lease Expires . . . . . . . . . . : zaterdag 2 januari 2016 21:40:57
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.178.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.178.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 423914839
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-17-12-FA-AE-E8-40-F2-A2-3A-87
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 84.116.46.20
84.116.46.21
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Dus op die manier was het in ieder geval goed aangesloten. Alleen kun je dan inderdaad niet op je Belkin inloggen omdat die geen IP adres krijgt.
Dus moet je eerst je Belkin configureren dooe de Ubee los te koppelen, dan in te loggen op de Belkin en hem dan een vast IP adres geven bijvoorbeeld : 192.168.178.101 en subnet 255.255.255.0 (DHCP uit) Default Gateway 192.168.178.1
Dan ook even kijken of je WiFi instellingen goed staan. Daarna kun je uitloggen uit je Belkin, hem aansluiten op de Ubee (dus weer Ubee -> Belkin -> Laptop ) en dan belkin en ubee resetten.

Als dat gebeurt is nogmaals op je laptop kijken of je verbinding hebt bekabeld en draadloos. (als het op een van de 2 geen internet geeft dan weer even het stukje van Dnties doen : [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all > ipconf.txt && notepad ipconf.txt en hier posten.

Maar normaal gesproken moet je dan verbinding hebben. Het enige verschil tussen Belkin via Lan of via Wan is dat via Lan de belkin zelf geen IP adres krijgt en dus "transparant" blijft. Vandaar dat je daar even zelf een IP adres moet opgeven en dan moet je op dat IP adres kunnen inloggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan