Problemen met Ubuntu server

Status
Niet open voor verdere reacties.

bjornbos

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2009
Oke, Ubuntu server is eingelijk geïnstalleert!

Alleen heb ik nu de volgende problemen:

1. Ik dacht dat ik het toetsenbord goed had ingesteld, maar dit heb ik per ongeluk niet goed gedaan, hoe verander ik dit? Welke opdrachten moet ik daarvoor gebruiken?
2. Hoe kom ik achter het IP van mijn server?

Groetjes

Probleem 1: "sudo dpkg-reconfigure -plow console-setup" kun je proberen.
Probleem 2: "ifconfig"

IP heb ik, ik kan alleen niet op mijn server inloggen doormiddel van Putty.
Kan het zijn dat poort 22 niet open staat

@Edit

Die code voor het toetsenbord doet het, alleen heb ik geen idee welke instellingen ik moet gebruiken...

Laatst bewerkt:
Heb je die wel geïnstalleerd? Standaard gebeurt dat niet:

"sudo apt-get install openssh-server"

Gedaan wat u zij, maar als ik weer die code intoets voor toetsenbord dan gebeurd er hetzelfde...

Je haalt nu twee problemen door elkaar, de openssh-server waarmee je vanaf een andere PC via bijvoorbeeld putty kunt beheren en het toetsenbord probleem.

Werkt openssh nu wel?

Voor het toetsenbord volg je de volgende aanwijzingen voor een standaard keyboard in Nederland (qwerty met 'dead keys'):
Generic 105 key
USA
USA - international (with dead keys)
De rest van de instellingen houd je zoals ze staan.

Ok, toetsenbord doet het nu.

Wat moet ik nu precies doen om in te kunnen loggen op mijn server met putty?
Sorry als ik traag van begrip ben, maar ik wil alles graag zeker weten dat ik het echt goed uitvoer allemaal.

openssh-server installeren:

"sudo apt-get install openssh-server"

Daarna kun je met Putty inloggen op de linuxserver. IP-adres van de linuxserver invullen en de verbindingstype op ssh zetten, verbinden maar.

En hoe kom ik achter het IP adres van mijn server?
Ik heb het gevoel dat de IP's die ik in typ, fout zijn, want ze doen het is...

Is er een code om je IP op te vragen?

in mijn eerste reactie vind je hoe je het ip-adres opvraagt, in jouw antwoord daarna schrijf je dat je het IP-adres hebt?

Klopt, want die adressen die ik zie doen het niet.

Welke moet ik gebruiken?

Laatst bewerkt:
En hoe kan ik het nu mogelijk maken om dingen op mijn server te zetten en deze er bijvoorbeeld op school weer af te halen? Bovendien zou ik vanaf school ook graag bestanden op mijn server willen kunnen zetten, handig met opdrachten en verslagen.

Daarvoor kun je, zoals lord4163 al aangeeft FTP server voor installeren. In je router map je de poorten 20 en 21 naar deze server, als je dan ftp://extern_ipadres in Internet Explorer zoekt, kom je daarop uit. Voor het gebruik binnen je netwerk gebruik je Samba.

Ik heb dat FTP gebeuren al geïnstalleert. Alleen hoe werkt dat met die poorten in mijn modem en wat moet ik precies intypen in de webbrowser op school?

Sorry, maar hoe werk zo iets precies?

Het mappen van poortnummers staat beschreven in de handleiding van de router, dit verschilt nogal per merk. Ga eerst eens naar http://www.watismijnip.nl en noteer je extern IP-adres wat de site je opgeeft. Dit is het adres wat je in Internet explorer opgeeft achter ftp:// bijvoorbeeld ftp://275.365.222.1 (dit is een ongeldig IP-adres, maar dan snap je het principe). Geef dan je gebruikersnaam/wachtwoord op, hier wordt om gevraagd.

In de router moet je duidelijk maken dat als er een verzoek op poort 21 (ftp) binnenkomt deze naar het IP-adres van je linux-server moet. Stel dat je deze PC het ip-adres 192.168.0.20 heeft maak je een mapping van poort 20 en 21 (poort 20 is dataoverdracht, poort 21 voor de communicatie) naar het intern IP-adres 192.168.0.20

In de ene router heet deze functie 'virtual servers' in een andere 'applications' enz.

Heb jij ervaring met die software? Ga ik eens op een virtuele PC gooien om mee te spelen :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan