• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Problemen met verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruud100

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2013
Berichten
13
Bekijk bijlage 188463Hallo,

Vandaag ben ik bezig geweest met het aanleggen van een relatiebestand. Omdat we graag willen kunnen zoeken op (o.a.) regio's, heb ik het volgende geprobeerd:

- Ik heb de totale lijst van Nederlandse postcodes en bijbehorende provincies onder U en V (zodat het niet direct in het zicht staat straks) gekopieerd (format 1234, dus zonder letters).
- De postcode van relaties bestaat uiteraard uit vier letters en twee cijfers, dus heb ik de formule LINKS(X, 4) gebruikt om alleen deze vier cijfers over te houden.
- Ik heb de Vert. Zoeken formule gebruikt a.d.h.v. mijn zoektocht op internet, waaronder: http://www.zowerktexcel.nl/functies/de-functie-verticaal-zoeken/

Als ik de uitleg van dit laatste artikel volg dan werkt alles naar behoren. Ga ik echter zelf aan de slag dan loopt het mis. Hierbij zie ik overwegende de foutmeldingen
#N/B en #VERW!. Ik heb van alles geprobeerd; diverse artikelen gelezen, converteren van tekst naar getallen geprobeerd, formulegegevens aangepast, e.d.

Opmerkingen:
- Mocht de 'database' van alle postcodes en provincies op een tweede blad geplaatst kunnen worden, kan iemand mij dit dan ook uitleggen?
- Is het ook mogelijk om met de 'verticaal zoeken functie' te filteren? Ik zou namelijk graag willen filteren op regio, branche van klant, e.d.

Ik hoop dat iemand een poging wil doen om mijn vraagstuk op te lossen.

Alvast hartelijk dank!

Deze heb ik trouwens ook geraadpleegd; wie weet nog handig: http://officeimg.vo.msecnd.net/nl-nl/files/397/327/AF102038056.pdf
 

Bijlagen

  • Testbestand postcode-provincie.xlsx
    70,7 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
In de formule verwees je naar kolom 23. Echter jou berijk bevat maar twee kolommen, namelijk U en V. In de eerste kolom, kolom U, is de zoek kolom. In jou geval is kolom V, de tweede kolom, de resultaat kolom. In de formule kies je dus voor de tweede kolom.

Bijgevoegd vind je het aangepaste bestand waar ik de fout eruit heb gehaald. Tevens heb ik een extra contact aangemaakt waarbij de gegevens opgehaald worden uit een ander blad.

Wanneer je wilt filteren kan je dit doen via sorteren en filteren. Selecteer de koppen en kies voor de optie Filter onder Sorteren en Filteren (rechtsboven op het tabblad Start in het Lint).

Bekijk bijlage Testbestand postcode-provincie.xlsx
 
Code:
=vert.zoeken(--links($d$7;4);$u$7:$v$50;2;0)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan