problemen met vga kaart

• Onderwerp starter Onderwerp starter snack
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

snack

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2003
hoi mijn vraag is: ik heb een oude p2-350 met een chaintech 6btm moederboard 8mb hercules terminator videokaart + 12 mb pci voodoo accelerator, nu wil ik een nieuwere (32mb) kaart inbouwen. ik heb bij mycom een 64 mb gforce 4(4*agp) gekocht maar kreeg toen bij het opstarten de melding " spd not found at drimms 1 2 " dit betekent dus dat de pc het geheugen niet meer zag, hierdoor heb ik enorm veel prblemen gekregen waardoor het systeem niet meer wilde lopen en heb ik uiteindelijk maar mijn harde schijf gewist om met een schone lei te beginnen. probleem wat toen ontstond... bios herkende mijn wachtwoord niet meer... dus jumper omgezet om weer in standaard cmos setup te komen, affijn pc loopt weer, nu andere kaart gekocht (2*vga) ingebouwd pc opgestart (na verwijderen oude drivers) en als resultaat krijg ik een alarm uit de pckast!!!! kaart terug gestuurd laten testen maar die werkt goed.
nu weet ik dat mijn bios niet meer hetzelfde staat als voorheen maar ik kan niet meer nagaan hoe het dan wel heeft gestaan, ik vermoed dan ook dat hier het probleem ligt hoe kom ik hierachter, ik weet inmiddels dat mijn systeem 2*vga ondersteunt maar die kaart draait niet terwijl bij de originele bios (zoals geleverd dus niet standaart) zelfs de 4*vga zij het dan niet goed wel draaide??? ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!
groeten mike

Wat voor een alarm, dus lange of korte piepjes en welke bios???
Kijk ook gelijk even in de bios of er een temp en fan sensor in zit.
Vaak zit bij 'oudere' moederborden wel een fan snelheid sensor op maar ondersteund de fan dat niet.
De pc zal dan 'denken' dat de fan stilstaat en alarm geven.

wat betreft het alarm kan ik je melden dat het een twee tonig geluid is (alsof de politie langs komt) de bios is van award: rom pci/isa bios 2a69kc39 en de cpu fan speed meet 3534 rpm de sys fan 0 rpm de sys temp is 26 graden celsius en de cpu temperatuur is 41 graden celsius.
wat betreft de sys fan blijkt namens de handleiding van het moederboard dat dit optioneel is als je een extra fan inbouwd (bij mij het geval). ik kan ook nog melden dat sinds ik de jumpers heb omgezet om mijn bios te resetten deze in een andere instelling staat dan voorheen.

Hoogstwaarschijnlijk staat er door de bios reset, nu ergens een verkeerde alarmwaarde ingesteld.
Zoals ik al zei, weet je zeker dat alle fan's toerentaldetectie ondersteunen.
Zet b.v. van de sysfan de detectie eens uit (of op 0) in de bios.

sysfan

ik heb in de bios gekeken maar zie daar eigenlijk niets staan wat mij de mogelijk geeft om de sysfan detectie uit te schakelen, wat betreftde ondersteuning van toeren detectie denk ik niet dat het fannetje dit ondersteund want is maar een goedkoop prulding, ik heb de voeding hiervan overigens wel op de sysfan aansluiting van het moederboard zitten. (klein stekkertje) kan er trouwens ook een conflict ontstaan door het geheugen want ik zag zoiets staan als non-ecc

Nee, dat non-ecc is in 99% van de gevallen goed.
Je zal toch ergens in de bios moeten kijken of je het alarm van de sysfan op disabled of het minium toerental op 0 moeten zetten.

sysfan

ik kan in de bios echt niks vinden over in/uit schakelen van de sysfan ik heb de fan er uit getrokken om te kijken of dit wat teweeg bracht in de bios qua meting in het toerental danwel detectie maar...noppes wel zie ik (of dat het er maar iets mee te maken heeft) bij powermanagment disabled staan maar door dit te veranderen krijg ik nog geen toegang tot iets. verder staat cpufan off in suspend mode op enabled; cpu warning temp op disabled; reset configurationdata op disabled; systembios, video bios en video ram cacheable op disabled; 8bit en 16 bit i/o recoverytime op 1; video off method op dpms; memory hole at 15m-16m op disabled; passive release op enabled; delayed transaction op enabled; agp aperturesize(mb) op 64; spectrum spread op disabled.
ik weet niet of iets hiervan er ook maar iets mee te maken heeft maar ik dacht ik zal het maar vermelden want je weet maar nooit....
hopelijk kun je hier wat mee in het boekje van mijn moederboard staat trouwens ook nog dat er een intel 82440bx two chip pciset op zit en dat er een one 32-bit agp slot (rev 1.0 compliant) op zit.
affijn ik hoor het wel van je, alvast heel erg bedankt!!!

Dan gaat het dus waarschijnlijk niet werken, jouw AGP bus is versie 1 met 1,5 volt, de videokaart die je gekocht hebt is volgens mij AGP versie 2 op 3 volt.
Kijk even of er in de handleiding van de videokaart iets over staat.

vga2*

volgens de hanleiding op de cd is de kaart 2/4*agp en als ik me niet vergis is de oude kaart 2*agp maar wie deem ook zij ik weet van collega's dat zij in hetzelfde systeem een tnt riva kaart 32mb hebben ingebouwd en deze werken prima... hoe kan dat dan????
ik snap het allemaal niet meer volgens degeen van wie ik de kaart heb gekocht moet het geen probleem zijn..... bij mijn collega's heb ik ook navraag gedaan en die hebben het al over het flashen van de bios maar daar ben ik niet echt happig op daar ik dat nog nooit heb gedaan en geen printer heb om de stappen uit te printen (ben n.l. aan het verbouwen dus meeste staat nog ingepakt).toevoeging : oude kaart is daadwerkelijk 2*agp net effe gecheckt....

Laatst bewerkt:
Zet je oude kaart eens terug . Mocht het dan geen problemen geven dan is de bios dus ok.

Dan de nieuwe kaart erin en Goed opletten dat je hem goed aandrukt. Wil met agp nog wel eens dat ie net niet goed zit. Vaak zat zelf gehad.

Heb zelf ook een 4 x agp op een 2 x slot en is geen probleem. Ook bx en slot 1 compatible. Ook een 2 de fan op mobo . Eentje zonder toerental meter . Kon onlangs eentje kopen met 3 draadjes dus met toerentalmeting. Als die van jouw 2 draadjes heeft kan het mobo nooit zien wat de snelheid is maar geeft enkel voeding. Jaren op gedraaid zonder probleem.

Zal eens kijken of ik een handleiding kan vinden van je mobo

sysfan/bios

ik heb nog eens gekeken naar de aansluitdraadjes van de fan, die heeft drie draadjes n.l. zwart/blauw/rood.
verder heb ik al diverse malen geprobeerd om de nieuwe kaart erin te steken en die goed aangedrukt met hetzelfde resultaat....tweetonig alarm geluid uit pc kast, en de pc start dan ook niet op, scherm blijft zwart.
ik draai dan ook nog steeds op de oude kaarten want anders kan ik niks met de pc. rara hoe kan het??????

Zou je kunnen posten om wat voor video kaart het gaat.?
merk type enzo.

Ben momenteel bezig met mijn eigen pc . PS2 muis verlengstukkie solderen :) fun fun fun... Ben der bijna .

Kan ik zodra ik tijd heb proberen wat informatie te vinden enzo. Is wat makkelijker met de gegevens . Ben wel benieuwd wat dit zou kunnen zijn .

vga-kaart

hoi hoi ik hoop dat het lukt met het solderen.... btw ik heb mijn oude bios instellingen weer terug via een collega die had n.l. nog dezelfde pc op zolder staan, erg veel veranderingen aangebracht!!! wat betreft de nieuwe vga kaart; het gaat hier om een hercules 3d prophet kyro 4000xt 32mb met tv-out. maar nu ik mijn oude bios instellingen weer terug heb, ga ik het toch weer een keer proberen met inbouwen daar de 64mb gforce 4 kaart vorige keer ook draaide.... en nu maar hopen dat 't kreng het wel doet!!!! zo niet, ben ik weer snel genoeg terug op dit forum!!!!!

hallo daar was ik weer, oke nieuwe bios ingegeven nieuwe kaart ingebouwd, en je raad het nooit.... zelfde resultaat.... affijn harde schijf nog maar eens geformatteerd, met als resultaat dat het automatisch opstarten van mijn cd rom stations weer werkt maar de nieuwe kaart dus niet!!!!!!!
ik ben nu op het punt belandt dat ik zeg de brand erin!!!!
affijn ik hoor het wel, groeten mike

Geplaatst door snack
hallo daar was ik weer, oke nieuwe bios ingegeven nieuwe kaart ingebouwd, en je raad het nooit.... zelfde resultaat.... affijn harde schijf nog maar eens geformatteerd, met als resultaat dat het automatisch opstarten van mijn cd rom stations weer werkt maar de nieuwe kaart dus niet!!!!!!!
ik ben nu op het punt belandt dat ik zeg de brand erin!!!!
affijn ik hoor het wel, groeten mike

Heb gekeken op het internet en er zijn zelfs reviews waarbij zo plus minus hetzelfde mobo is gebruikt als wat wij hebben. (bx chipset) . FF een quote waar ik de humor wel van inzag "I really do not care if the video card will make every game run at 100+FPS, if the card is a pain to install it already will have me mad. Well fear not, the 3D Prophet 4000XT was a breeze to install. It took a few minutes, and then I was up and ready to go."

Goed verder gekeken dus maar. Blijkt trouwens ook een pci versie van te zijn van deze kaart ! Hoe zit het nou precies met die fan op je kaart ? Tis toch niet zo dat je bedoelt dat je de fan op het moederbord moet aansluiten. Op mijn eigen video kaart is de fan van de kaart op de kaart zelf aangesloten. Als die niet is aangesloten start de pc dus ook niet op. Volgens de fotos die ik van de prophet zie moet ie dus op de kaart aangesloten zijn .

Het moet gewoon willen. Schijnt dat deze kaart juist op bx borden beter draait dan de wat nieuwere borden.
Mischien eens proberen op een ander mobo ? Wat je ook kan doen mits je mobo dat ondersteunt . Oud pci kaartje erin en de agp kaart . via de bios de initial display op pci zetten. En dan maar hopen dat je een foutmelding kunt lezen op de monitor.

Verder uit de verzameling "randapparatuur goed voor de sloop". Draadloos, muis keyboard enz. kunnen soms echt de vreemdste dingen veroorzaken. Modems die een irq blokken. Usb apparaten. Netwerkaarten. Enz.
Veel van horen zeggen maar mischien dat daar ergens het probleem ligt.

http://www.lostcircuits.com/advice/bios2/1.shtml

Hier voor informatie aangaande de bios. Is wel engels.

Kan niks meer verzinnen :). Ga nu met mijn PS2 muis spelen. Zit zelfs een rood ledje in. Kan ik snachts ook muisen in het donker.

Succes

fan op de videokaart hoef ik niet aan te sluiten op modo, maar ik heb heb allerlei instellingen geprobeerd via bios maar kom er niet uit..goeie nieuws is wel dat ik na het formatteren van mijn harde schijf de autorun-functies van mijn rom spelers weer terug heb!!!!affijn die k.. kaart bouw ik niet meer in denk ik want 't kreng werkt niet op mijn systeem.maar mocht je nog suggesties hebben sta ik daar natuurlijk voor open...
groeten mike snack, btw ik heb trouwens een infarood muis op de pc met ledje en da's best geinig!!!!

Laatst bewerkt:
I have the solution for 6BTMs with Geforce2/GTS/MX cards.

The AGP slot on the 6BTM is v1.0 compliant, and does not correctly
support GTSs or MXs cos' they need V2.0!

However, if you cover the last connection ON BOTH sides of the graphics
card (the end furthest from you monitor d-sub connector) everything will
work fine. Use insulating tape or Cellotape cut with a knife.

I have emailed Chaintech regarding this and they agree it works, but
bear in mind you probably invalidate you warranty on your card etc etc.
They obviously cannot recommend it!

The two pins covered are used to provide extra power in V2.0 compliant
AGP slots.

I would not recommend overclocking your card in the 6BTM as clearly it
is missing the correct termination of these additional power
connections!

Also bear in mind you will only get x2 AGP performance, however with a
card like the V7700 I still think you'll be impressed :-) (I was with
an MX)

Je schijnt niet de enige te zijn. Volgens de chaintech site betekend het tweetonig alarm een power failure.
Oorzaken : geheugen (niet dus)
: de power supply is niet stabiel genoeg volgens hunnie kan dat voorkomen bij het aanspreken van hogere bussnelheden. Agp is wat directer qua aansluiting naar geheugen en processor. Dus goed mogelijk dat dit bij jou het geval is .

Dan nog een oplossing die ik vond op een duitse site. :) Een ander moederbord kopen .

Ik hoop voor je dat het afplakken van die 2.0 pootjes een oplossing is. Wellicht ook te proberen op die geforce 4 .

Succes

Laatst bewerkt:
agp-kaart

ik moet dus als ik het goed begrijp de laatse pin die dus het verst vanaf mijn monitorstekker zit aan twee kanten afplakken en zou de kaart moeten draaien???? wat vreemd?!?!?!?!?! bij de g-force4 (die ik overigens allang weer terug heb gebracht naar de winkel) had ik geen problemen met opstarten, geen alarm maar alleen de melding in mijn opstartscherm, je weet wel memory test etc.. dat de kaart mijn geheugen niet zag ,hoewel bij systeembehher het geheugen wel werd herkent.
de kaart draaide verder ook prima, alleen die melding stond mij niet aan en heb daarover navraag gedaan bij mycom (had ik hem gekocht) . affijn 't zal allemaal wel.... trouwens hoe is het soldeer avontuur afgelopen? p.s. die duitse site....... nieuw moederboard..... lekker ***len, kun je dus een nieuwe pc kopen!
groetjes mike

De muis draaid perfect. Op zich is dat helemaal niet zo moeilijk om te solderen zijn maar 4 draadjes. Het verloop stukkie van een oud moederbord slopen neemt wat meer tijd in beslag :). Natuurlijk zijn die verloop stukjes voor een paar dollar te kopen , maar wheres the fun in that :)

Yup wat betreft dat afplakken de laatste pootjes vanaf de aansluiting naar de monitor. De achterzijde zeg maar. Lijkt me trouwens wel moeilijk omdat die pootjes nogal klein zijn. Dat was het enigste wat ik erover kon vinden op het internet. Plus nog heel wat mensen met hetzelfde probleem maar zonder oplossing.

Nou schiet mij ook nog wat anders te binnen zeg maar.
Een collega van mij had een paar jaar geleden een dergelijk probleem. Dat was met een voodoo 3 op agp.
Bij de computerzaak hebben ze toen een extra draadje vanaf de voeding van het mobo naar de kaart gemaakt.
Je zou eens ergens kunnen vragen ,mischien is bij jou ook zoiets mogelijk. Kan het natuurlijk ook helemaal verkeerd hebben . Nou ja succes in ieder geval.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan