Problemen met XP opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mizan

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2011
Hallo!

Ik heb een Medion Notebook sinds 3 jaar en loop op dit moment tegen een probleem aan.
Als ik de notebook opstart krijg ik gelijk een melding met daarin het volgende:

''Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden: <windown-hoofdmap>\system32\ntoskrnl.exe. Installeer het bovengenoemde bestand opnieuw.''

Nou heb ik zelf niet veel verstand van computers, en daarom is mijn vraag wat ik nu het beste kan doen, en of iemand weet wat het probleem precies is. Ik kan er namelijk ook geen XP cd instoppen want er is geen ruimte hiervoor.

Alvast bedankt,

Groet,
Mizan

Hoi,
welkom op Helpmij
als ik het goed begrijp is er geen cd-romstation aanwezig? Heb je wel een XP cd?
Geef ff het type e/o serienr: door zodat we een beter beeld krijgen van je notebook.

Laatst bewerkt:
Dankjewel!
Het klopt inderdaad dat er geen cd-romstation aanwezig is.
Ja, ik heb wel een XP cd.

Medion akoya e1210

Laatst bewerkt door een moderator:
Kom er straks nog op terug.
Update: Je kan een bootable usb-stick maken met de XP recovery console erop maar aangezien je zelf aangeeft dat je niet zoveel verstand hebt van computers betwijfel ik of je dat zonder hulp gaat lukken.
Het is wel zowat de enige optie om je probleem te kunnen oplossen.
Heb je geen kennis/vriend die je daarbij evt. kan helpen?
Enfin, hier krijg je alle info om het voor elkaar te krijgen (Eng).
Ga naar deze website, lees e.e.a. goed door en download het zip-bestand.
Lukt het downloaden via deze website niet download dan het bestand via deze website maar hier is geen handleiding aanwezig.
Is alles gelukt boot dan van usb (Bios bootoptie aanpassen, Entf-toets vlgs de handleiding) maar dat kan ook een andere zijn.
Doe dan het volgende (Lees usb i.p.v. cd):
Opstarten van de XP-CD, de herstelconsole gebruiken: http://support.microsoft.com/kb/314058/nl
http://support.microsoft.com/kb/307654/nl

Voer achter de prompt de volgende commando's in, steeds gevolgd door " enter "

chkdsk /r
Hierna wacht je even totdat het proces is uitgevoerd.

fixboot

fixmbr

exit

http://support.microsoft.com/kb/291980/nl
Nog een nuttige link
Update: andere mogelijkheid is terug naar de fabrieksinstellingen, dit is relatief veiliger en makkelijker, maar dan moet je eerst je persoonlijke data redden met b.v. HirensBootCd (How To NL). Deze kun je ook op usb zetten (zie de How To op de website), gaat makkelijker dan de eerste optie (recovery console).
Is dat gebeurd start dan je notebook en trommel meteen de F3-toets in, dan krijg je de opties om je notebook te herstellen naar fabriekstoestand. Laat even weten wat je wilt.

Laatst bewerkt:
Sorry voor het late antwoorden.
Het is inmiddels nog steeds niet opgelost, ik had het een tijdje druk en kan me er nu weer volledig op concentreren.
Mij lijkt optie 1 het beste, echter snap ik het nog niet zo goed. Heb eigenlijk ook geen mensen om me heen die wel veel verstand hebben van computer, tenminste niet meer dan ik. De F3 toets werkt niet meer op mijn notebook want dan start hij weer opnieuw op. Ik heb nu XP op mijn USB staan, maar kan het dus niet openen op mijn notebook omdat je verder niet in het systeem kan.

mijn engels is niet echt geweldig, ik zal even een vriend inlichten.. alvast bedankt :)

Sorry, bootvolgorde/opstartprioriteit. Als je van usb wilt opstarten moet je die optie als 1e zetten in het bootvolgorde menu.
Termen die je kunt tegenkomen zijn: boot sequence, boot priority, first boot enz.

Laatst bewerkt:
En daar kom ik door f11 in het begin in te drukken? Of...

Dat kan bij iedere pc anders zijn, meestal staat het in het bootlogo-scherm maar daar wordt meestal niet op gelet. Bij mij is het F11 maar het kan ook F10 zijn. Om in het Bios te komen is dat bij Medion meestal de Del-toets. Wil je het bootlogo met de info even stoppen druk dan op de pause/breaktoets.
Voor het juiste antwoord moet je even in je handleiding kijken, aangezien je geen type/serienr. hebt neergezet kan ik het niet voor je opzoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan