Problemen na ontwaken uit sluimerstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Faleon

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2009
Berichten
52
(Nee, ik heb het hier over mijn laptop :p)

Onlangs heb ik voor mijn laptop een nieuwe wifi adapter gekocht (Intel AC 7260) en zelf geïnstalleerd. Ik had al de nodige moeite met het aan de praat krijgen van het ding, maar sinds ik hem heb heeft mijn laptop ook een ander probleem. Wanneer ik de laptop een tijdje laat staan in sluimermodus en hem opnieuw aan wil doen start windows 7 spontaan opnieuw op. Dit is geen reboot, omdat er staat 'windows is starting'. Het lijkt dus meer op een crash. Nadat de laptop is opgestart krijg ik na het welkomstscherm eerst enige tijd een zwart scherm en pas na 20 seconden (dat is traag, want ik heb een ssd en normaal heb ik binnen de kortste keren beeld) krijg ik mijn bureaublad in beeld. In de tussentijd van die 20 seconden werkt ctr+alt+dlt en taakbeheer wel direct en zie ik dat alleen de basisprocessen van windows zijn geladen en niet alle andere opstartprogramma's. Wanneer alles eindelijk weer werkt en ik het systeem daarna weer gewoon opnieuw opstart is er weer niets aan de hand en gaat hij direct aan. De problemen ontstaan dus pas na het ontwaken uit de sluimerstand. Vreemd probleem dus. Zou het komen door de netwerkkaart en de drivers dat hij niet normaal ontwaakt uit de sluimerstand en voor problemen zorgt na het opstarten? Ik heb mijn oude adapter nog liggen, dus ik kan altijd terug.

Ik hoop dat het een en ander duidelijk is, ik vind het moeilijk om het goed uit te leggen.

Heb overigens windows 7 home premium 64 bit met SP 1.
 
Laatst bewerkt:
2 zaken:
a. Je gaat er totaal niet op in welke programma's er nog actief zijn zodra je 'm in sluimerstand zet. Doe het eens zo dat je zoveel mogelijk afsluit voordat je 'm in sluimerstand zet en kijk of dat verbetering oplevert. Mogelijk geeft je dat dan een hint welk programma/dienst sluimerstand blokkeert (als het een software probleem zou zijn).
b. Kijk in Logboeken (de Windows Logboeken, te bekijken in eventvwr.exe ) en dan natuurlijk vooral rond de tijd dat je de pc in sluimerstand zet en de tijd erna (dus zodra je de laptop weer aangezet hebt en je de problemen hebt die je beschrijft). Op (zo'n beetje) alle fouten en waarschuwingen die je daar vindt kun je googelen, dus....

Tijs.
 
Hallo Tijs, bedankt voor je antwoord.

Wat betreft punt 1: ik sluit in principe alle toepassingen af, maar ik laat de (achtergrond)processen uiteraard gewoon draaien. Dit zijn voor zover ik weet geen andere programma's dan die ik normaal laat draaien. Ik zie daar geen gekke dingen tussen staan.
Ik zal kijken naar punt 2. Ik zie tot nu toe in de logboeken geen fouten voorkomen die ik eerder niet had.
 
Nog 2 zaken:
a. Omdat je een SSD hebt: Er zijn aanbevelingen daaromtrent i.c.m. Windows: link
Kan niet beoordelen of dat iets met je probleem te maken heeft, maar bekijken kan altijd. :)
b. (niet dat ik de onderliggende SSD vermoed een probleem te hebben, maar gewoon 'het bestandssysteem', ook gegeven de 'rare' (en trage) manier van opstarten van Windows etc.) raad ik je aan een schijfcontrole te doen. En dan opnieuw schijfcontrole doen (dan met reparatie) als blijkt dat er bestands-/mapfouten op het volume/partitie aanwezig blijken te zijn.
Overigens ga ik er hier vanuit dat je maar 1 harde schijf in de laptop hebt (de SSD dus).

Tijs.
 
Hoi, heb de SSD pagina even doorgelezen. Ik heb in ieder geval al aangepast dat de SSD zichzelf niet uitschakelt na 20 minuten inactiviteit. Misschien zal dat helpen? Verder heb ik een schijfcontrole gedaan (nog zonder reparatie, doe ik de volgende keer).

Ik heb de laptop nu na 3 uur sluimerstand aangezet en alles ging goed. Het gaat vaak ook goed als de laptop maar heel kort in sluimerstand staat. Mochten er weer problemen komen dan zal ik weer posten.
 
Hallo mensen. Ik heb het probleem nog steeds. Eerst stond er 'resuming Windows', maar na een tijdje knalt dat scherm eruit en gaat hij over op 'starting Windows'. Vervolgens kreeg ik de volgende foutmelding.
error.jpg
Weten jullie wat ik hiermee aan moet?
 
In het derde schermafdruk staat een .dmp bestand vermeld (C:\Windows\Minidump\081814-9484-01.dmp).
Kopieer die naar je bureaublad, pak die kopie in in een .zip bestand en upload dat .zip bestand, bijv. naar http://www.mijnbestand.nl , en geef ons de teruggemelde download-link.
Misschien kunnen we er iets mee.

Overigens kun je even kijken of Whocrashed of BlueScreenView jou meteen duidelijk maakt waar het probleem vandaan komt. Doe in ieder geval bij je volgende posting ook schermafdrukken van het pakket van de 2 dat je gebruikt hebt om de minidumps mee te bekijken.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,

Zoals ik al had verwacht worden de problemen veroorzaakt door de driver van de nieuwe wifi-adapter. Het probleem was toen ik de chip installeerde dat hij alleen de bluetooth herkende, maar de wifi niet. Ik kwam toen op een forum een post van iemand tegen die hetzelfde probleem had op dezelfde laptop (Asus k53sv-sx146v). Iemand had daarop gereageerd dat daarvoor een extra driver kon/moest worden geïnstalleerd. Ook ik heb dat gedaan en pas vanaf dat moment heb ik zonder problemen wifi (nou ja, op deze problemen na dan).

EDIT: Driver betreft geloof ik de Intel Proset 17.0.0.34 van 18-2-2014.

EDIT 2: En het betreft deze adapter.
 

Bijlagen

  • crash oorzaak.png
    crash oorzaak.png
    50,4 KB · Weergaven: 66
Laatst bewerkt:
Wil je zeggen dat je een extra wifi adapter hebt geïnstalleerd of dat je het nu over de 'ingebouwde' praat?
Indien de ingebouwde: Nogal een rare stap om met drivers van een andere partij te gaan spelen als het probleem eigenlijk door Asus opgelost moet worden?

Tijs.
 
Nee joh! Heb die oude atheros troep eruit gehaald en deze er nieuw ingeschroefd. Is toch niets raars aan? Kan ik toch gewoon de drivers bij Intel vandaan halen (de adapter komt bij hen vandaan)?
 
Laatst bewerkt:
Niets mis met Atheros. Je moet alleen soms wat nieuwere versies installeren dan op de website(s) van de leverancier van het hoofdapparaat (laptop/desktop) beschikbaar worden gesteld.

Maar goed, vertel je me nu dat je nieuw combi apparaat gekocht hebt? Dus zowel wifi als bluetooth in 1 extern apparaat?

Tijs.
 
Hmmm ben er zelf anders niet zo tevreden over. Hoe dan ook betreft het inderdaad een adapter met zowel bluetooth als wifi. Is die niet compatibel met mijn laptop dan?
 
Welk merk is die nieuwe module dan? En welke type-aanduiding hoort erbij?

Tijs.
 
Heb ik hierboven toch twee maal genoemd? Of bedoel je iets anders?
 
Mijn interpretatie is dat je een combi apparaat hebt gekocht. Je noemt alleen een driver, en dat alleen voor het wifi onderdeel ervan.

Tijs.
 
Ah, ik snap wat je bedoelt. Het betreft (nogmaals) de Intel ac 7260. De driver (Intel proset) die ik heb geïnstalleerd is geloof ik bedoeld voor beide onderdelen.
 
Je hebt gelijk: Je had het apparaat al gelinkt, eerder. Overheen gekeken, sorry. :)

Er staan hier nieuwere drivers dan die jij momenteel hebt. Kijk of je daar wat mee bereiken kunt.

Tijs.
 
Geeft niet! Zal de drivers bekijken en installeren. Ik laat je het resultaat weten.
 
Hoi, ik heb de drivers geïnstalleerd. Overigens moest ik uiteindelijk deze drivers (https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?ProductID=3622&DwnldID=24170) hebben en niet die andere, omdat deze speciaal zijn bedoeld voor de wifi. Zit nu dus op 17.0.6.1 en niet meer op 17.0.0.34. Ik zal vanavond de laptop weer in sluimerstand zetten en morgenochtend kijken of alles goed gaat. Overigens is het niet zo dat de laptop het altijd slecht doet na het ontwaken uit sluimerstand, dus ik zal even een weekje moeten testen. Je hoort van me!
 
Laatst bewerkt:
De wireless drivers staan ook op mijn link, vanaf 'vakje' 5 ("Download Intel® PROSet/Wireless Software and Drivers for IT Administrators"). :D
Dat zijn overigens dezelfde drivers als die jij hebt geïnstalleerd.

Hopelijk heb je over een week goed nieuws. :D

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan