Problemen netwerk 98/XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berjos3

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2001
Voordat ik mijn vraag hier neetzet: het betreft hier een probleem van een goed vriend en niet van mezelf.

Hij heeft 2 PC's, op de ene draait XP en op de ander draait Windows 98.
Hij heeft in de PC met '98 een netwerk kaart gezet en de boel met elkaar verbonden, de wizzards gevolgd en nu kan hij vanaf de PC met XP 'in' de PC met '98 kijken en bestanden uitwisselen.
Het probleem zit 'm precies andersom: zodra hij op de PC met '98 in de PC met XP (begrijpen we het nog?) wil kijken slaat de boel op de PC met '98 compleet vast.
Als hij op 'netwerkomgeving' klikt in '98 ziet hij niets staan, iets zegt mij dat er tijdens de installatie iets niet goed is gegaan.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn en er misschien oplossing voor?

Het werkt het beste als je op beide pc's dezelfde werkgroep hebt, en een verschillende computernaam.

Op beide pc's beide accounts aanmaken.

Zijn mappen gedeeld?

Win 98 kan inderdaad problemen hebben met netwerken.
Maar onmogelijk is het zeker niet.

Krijgen beide pc's een verschillend intern ip-nummer?

Ze hebben wel beide dezelfde naam, dat had ie nog verteld.
In XP zijn de mappen in ieder geval gedeeld, over '98 zal ik 'm het eens vragen: hoe kom je erachter welk IP nummer de PC's binnenkrijgen? (ben een leek als het gaat om netwerken)

XP: start / uitvoeren / cmd [enter]
ipconfig

98: start / uitvoeren / winipcfg
Verander ppp-adapter in de naam van de lan-kaart
Zie dan je ip-adres.

Post de adressen hier even.

En de interne firewal van xp kan ook wel eens problemen geven zet die maar eens uit.

Ik heb 'm even gemaild, zodra hij de adressen mailt zal ik ze hier zo snel mogelijk neerzetten. :thumb:

Ik kreeg deze IP adressen per mail:

192.168.0.1
192.168.0.178

(de eerste zal wel van XP zijn en de andere van '98 denk ik, had ie er niet bijgezet)

De firewall die in XP ingebouwd is staat nu uit, probleem blijft echter, ook zijn de bestanden op beide PC's gedeeld.

Vreemd, dat ip eindigend op 178.
Zijn het 2 pc's, zonder router / hub / switch enz.?
Gewoon puur op elkaar?
En zijn ze dan aangesloten met een cross-kabel?

Geen router / hub / switch, maar puur 2 pc's:
zet de ip-gegevens eens als volgt:

PC1: ip 192.168.0.1 / Subnet 255.255.255.0
PC2: ip 192.168.0.2 / Subnet 255.255.255.0

Heb je iets aan meegeleverd document (bijlage)?

Laatst bewerkt:
Overigens, als hij het netwerk op de '98 PC wil bekijken op de XP PC komt er de volgende foutmelding:

"Kan Netwerk niet doorzoeken. Kan geen toegang krijgen tot het netwerk. Zie de Help-indix, bij probleemoplosser: Netwerk voor meer informatie."

Die foutmelding is correct als je geen of slechte verbinding hebt met 1 van de pc's.

Ip wijzigen als volgt:

Win xp:
start / configuratiescherm / netwerkverbindingen / rechter klik op de lan-verbinding die in gebruik is.
Eigenschappen.

Dubbelklik op Internet protocol tcp/ip
Aanvinken "het volgende ip adres gebruiken"
Ip adres invullen: 192.168.0.1
Subnetmasker staat dan vanzelf op 255.255.255.0

Win 98:
Start / instellingen / configuratiescherm / netwerk
Tab Configuratie
Dubbelklik op "tcp/ip"van je netwerkkaart die in gebruik is. (realtek? 3Com? ???????)
Zelf even goed kijken of eventueel in apparatenbeheer opzoeken.

Vinkje plaatsen bij "Een ip-adres opgeven"
Invullen: ip-adres 192.168.0.2
subnetmasker 255.255.255.0 (gaat niet automatisch in w98)
Ok, en herstarten als erom gevraagd wordt.

Lukt het nu om verbinding te krijgen?
Eventueel op XP de wizzard nogmaals uitvoeren.

Hij mailt het volgende: hij heeft het IP adres veranderd maar nu komt hij Windows niet meer binnen en krijgt de volgende melding bij het opstarten:

disk boot failure, insert system disk and press enter

Even vragen of ie dat adres veranderd heeft volgens jouw stappenplan...

Dat is weer een heel nieuw probleem.
Zit er in die pc nog een diskette (wizzard netwerk) of een cd-rom? :p

Ip nummers staan los van wel of niet starten van een pc.

Welke pc start nu niet meer? w98 of XP ?

Kun je al iets zeggen over de router / switch / hub en internet verbinding?
Dit staat in direct verband hoe een entwerk eruit gaat zien, en wat voor ip'nr's / bekabeling !

Laatst bewerkt:
Er is geen router/hub, in beide PC's zit een netwerkkaart, over de bekabeling zal ik 'm even bellen. Weet ik veel meer.

De PC's doen het weer, echt nu kan hij zowel vanaf de XP PC niet meer in de '98 PC kijken als andersom, voor de verandering van de IP adressen kon dat vanaf de XP naar de '98 PC nog wel.
We hebben dus te maken met 2 PC's met elk een netwerkkaart verbonden met een standaard netwerk (LAN) kabel.
Iemand nog sugesties?

Gaan we daar verder mee sleutelen, hij had die kabel erbij gekregen bij de netwerkkaart, vandaar.
Ik laat weer van me horen als ik weer wat meer weet, dank voor nu! :thumb:

Er is nu een Corsscable aangesloten, het probleem blijft echter: in de XP PC kun je het netwerk wel doorlopen maar in de PC met '98 komt je het netwerk niet in....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan