Problemen terugzetten naar fabrieksinstellingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Reiga

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2010
Berichten
8
Beste helpmij Helden

ik plaats deze vraag waarschijnlijk in de verkeerde categorie, maar ik ben hier niet zo handig in en vandaar ook deze vraag
ondanks dat mijn laptop al redelijk oud is deed hij het geweldig, tot een paar dagen terug ineens aanzienlijk trager werd en zelfs moeite had met gewoon internet opstarten.
nou ben ik even rond gaan kijken naar mogelijke problemen en ik kwam een heleboel dingen tegen die hier niet thuishoorden of er juist wel hadden moeten zijn.
ik gebruik mijn laptop niet als opslagmateriaal en er staan niet echt belangrijke dingen op en van de dingen die er op stonden die ik wou houden heb ik backups gemaakt.
ik kon alles apart verwijderen en veel fouten maken of ik kan nu gewoon in een keer een grote schoonmaak houden en ik koos voor optie 2

maar hier komt het probleem : ik heb geen flauw idee hoe ik dit zou moeten doen
dus zou ik graag willen weten hoe ik mijn laptop weer naar zijn oorspronkelijke fabrieks instellingen kan zetten en of dit überhaupt wel zin heeft in mijn situatie

Mijn laptop is een Toshiba Satellite L20 - 300

met vriendelijke groet Reiga
 
Welkom bij de Helpmij!

Dat hangt in sterke mate af van hoe de laptop indertijd is geleverd en dan bedoel ik in het bijzonder met wélke disk(s).

Er zijn grofweg 4 opties:

1. bij de laptop zat een officiële Microsoft Windows CD / DVD (goed te herkennen aan het label op de CD / DVD) + een Toshiba disk genaamd 'driver CD' of iets dergelijks
2. bij de laptop zat een CD / DVD van Toshiba met een label als : Systemdisk of Recovery disk
3. er zat eigenlijk geen Windows of systeemdisk bij, maar die heb je indertijd bij de eerste opstart zélf moeten maken en derhalve draagt het ding de naam die jij er toen op hebt gezet
4. er zaten helemaal geen disks bij de aflevering, maar in de handleiding wordt gesproken over een 'verborgen partitie'. Deze activeer je bij het aanzetten van de machine middels een bepaalde toetscombinatie.

Optie 2,3 en 4 zijn voor jou de meest eenvoudige en, naar ik inschat, ook de meest voor de hand liggende.
Voor optie 1 is wat installatiekennis nodig. Voor het uitvoeren van optie 2,3 of 4 zal je even de meegeleverde handleiding moeten raadplegen.
 
Laatst bewerkt:
Beste gast0225
Ik heb deze laptop gekregen van een vriend van mij en ik kreeg hem met de standaard windows en drivers er al op
ik moest nog wel de systeem updates en service packs installeren omdat hij hem ook had teruggezet naar de fabrieksinstellingen
ik heb het boekje erbij gepakt en daarin word verwezen naar een product recovery DVD-ROM, maar die heeft er nooit bij gezeten naar zijn weten, wel zat er een Update CD bij die als ik hem in mijn laptop stop een Qkbfiltr setup opstart.
wellicht is dit die product recovery disc maar dar betwijfel ik
er word nergens vermeld dat er al een backup van deze bestanden in mijn pc staat opgeslagen dus ik vermoed dat het inderdaad gaat om die DVD-ROM
Mocht ik deze niet hebben welke stappen zou ik dan moeten ondernemen om toch mijn laptop terug te krijgen naar zijn oorspronkelijke fabrieksinstellingen?

Met vriendelijke groet Reiga
 
- Dat kan m.i. op 4 manieren :
1. contact opnmen met Toshiba en (vet?) betalen voor een juiste CD
2. hopen dat iemand hier op de Helpmij een identieke machine heeft en jou een kopietje van zijn of haar CD wilt sturen
3. een advertentie op de marktplaats zetten en vragen om een kopietje voor een paar luttele euro's
4. een Windows CD / DVD lenen van iemand en die gebruiken voor installtie (uiteraard wel met je eigen serial -> staat op een sticker op de machine) en vervolgens handmatig de Toshiba drivers installeren en daarna Windows en de drivers updaten.

Optie 4 heeft verreweg mijn voorkeur maar vereist wel enige installatiekennis. Bij optie 4 is het ook van belang vóóraf vanaf de website van Toshiba de juiste drivers te downloaden. Nogmaals, optie 4 is de 'mooiste' maar vereist kennis en vaardigheden. Heb je deze niet dan zal je iemand erbij moeten halen die dat wel heeft. Optie 4 vergt alles bij elkaar een uurtje of 5 (inclusief álle Windows en Toshiba updates)
 
Laatst bewerkt:
Okay die windows DVD heb ik denk ik nog wel ergens liggen dus dat kan wel
Maar waar zijn die toshiba drivers precies voor nodig?
ik heb op hun website gekeken maar mijn model staat daar niet bij
En kan ik die drivers ook apart downloaden als ik net windows er op heb gezet?
of moet ik dit van tevoren doen

Met vriendelijke groet Reiga
 
Toshiba drivers zijn (bijvoorbeeld) nodig voor de chipset van het moederbord, de onboard geluidschip, de onboard netwerkkaart en zo kunnen er nog enkele diverse andere apparaten zijn die drivers nodig hebben. E.e.a. voor zover aanwezig in jouw machine.
Is het type van de laptop exact zoals je het hierboven schreef, of komen er nog cijfers en / of letters bij? Welke Windowsversie wil je gaan gerbuiken? (Is dat XP zoals in de sectie staat waarin je postte?)
 
Op de doos staat ook Toshiba Satellite L20 - 300
PSL2XE-015028DU
En ik ben inderdaad van plan gewoon windows XP ( home edition als dat uit maakt ) te gebruiken, dat werkt voor mij nog steeds fijn en daar heb ik het CD'tje van

Dus als ik het zo hoor moet ik de drivers van tevoren downloaden?

Met vriendelijke groet Reiga
 
Is wel handig, tenzij je natuurlijk een andere pc hebt waarmee je kunt downloaden. Het zou een beetje l*llig zijn als je alleen maar deze ene machine hebt en na installatie van Windows blijkt dat je geen internetverbinding hebt omdát de benodigde netwerkdriver ontreekt. Dat is dan lastig downloaden....... ;)
Daarnaast, is XP wel de indertijd meegeleverde Windowsversie?
Reden voor mijn vraag is het feit dat sommige fabrikanten simpelweg voor bepaalde Windowsversies geen drivers hebben voor hun laptops / desktops, zodat je aangewezen bent op de indertijd meegeleverde Windowsversie.
 
Laatst bewerkt:
Op de doos staat windows XP HE maar ikkan me niet herinneren dat daar een aparte CD voor is meegegeven.
en ook in het boekje worden alleen de Backup media CD ( die ik niet heb ) en de Aditional software CD vermeld

Ik heb hier nog een PC staan dus als het downloaden van die Drivers mis mocht gaan heb ik download ik ze later via die andere PC
 
Houd de volgende installatie volgorde aan:

1. Trek de internetkabel uit de laptop tijdens de installatie en als Windows tijdens de installatie vraagt om een internetverbinding / Windows meldt dat er geen internetverbinding is, weiger dit dan!!! Start totdat je stap 13 hebt gehad géén Google of whatever wat voor een zoekmachine, maar bezoek alleen Microsoft update.
2. Installeer Windows XP (géén lagere versie dan de CD / DVD waarop minimaal SP1 geïntegreerd is)
3. Installeer de chipset drivers
4. installeer álle Toshiba drivers
5. Download nu eerst met een andere machine XP SP2 op een CD / DVD voordat je verder gaat en installeer eerst SP2
6. maak internetverbinding
7. download álle Microsoft updates en herhaal het zoeken naar updates minimaal 5x (er worden elke keer weer updates op udates gevonden) Check update net zolang totdat er geen updates meer gevonden worden
8. schakel nu ook het vakje 'updates van derden' aan zodat Windows ook van andere hardware / software updates gaat zoeken
9. installeer Office (of whatever welke software je gebruikt voor het typen van brieven etc. etc.) en update het ook een paar keer
10. installeer de rest van je programma's
11. check 'apparaatbeheer' in configuratiescherm en kijk of daar geen gekke dingen te zien zijn
12. installeer je anti virus software
13. installeer je anti spyware tool(s)
14. doe schijfopruiming, defragmentatie, scan je hele systeem op virussen en spyware
15. zoek naar updates voor de rest van je programma's (niet Windows programma's)

Volg deze 15 stappen letterlijk uit en je zal
1. theoretisch gevrijwaard blijven van blue screens en een niet goed werkende machine en
2. je zal iig géén ellende in de vorm van virussen binnenhalen.

Attentie : ga tussentijds (tussen stap 1 en 13) NIET Googlen of op een andere wijze het internet op!!!!! Beperk je tot het installeren en updaten van Windows.

Na stap 15 heb je een soepel werkende laptop. Handig is om nu een systeemmirror te maken met bijvoorbeeld een (betaald) programmaatje om je systeem te backuppen. Dan hoef je bij toekomstige installaties iig niet meer alle voornoemde stappen uit te voeren, maar volstaat het terugzetten van de mirror.
 
Laatst bewerkt:
Okay heel erg bedankt
maar hoe moet ik beginnen? wat moet ik doen om windows opnieuw te laten installeren?
op het moment dat ik deze stappen ook uitvoer zorg ik er wel voor dat er een persoon naast me zit die er verstand van heeft
maar het is wel makkelijk als ik even weet waar ik aan toe ben en wat er ongeveer moet gebeuren

nogmaals bedankt voor deze snelle reacties

Met vriendelijke groet
Reiga
 
Stop voor de grap de Windows DVD / CD eens in de lade en schakel onmiddellijk de laptop uit (gewoon rigoureus de stekker / accu eruit trekken!)
Zet 'm daarna eens aan. Wat gebeurt er nu ->

- wordt Windows op de vertrouwde manier gestart?
- komt er een zwart scherm waar héél kort in beeld de melding komt: "Druk op een willekeurige toets om Windows vanaf CD te starten"? Zo ja, dan is alles oké. Zo nee, dan moet je in het bios de opstartvolgorde van de machine veranderen. Vraag die deskundige om dat even te doen.

Als het tweede gebeurt, druk dan niet op die wilekeurige toets, maar wacht af. Windows start na enige tijd weer op de oude vertrouwde manier.

Je weet als die boodschap wél komt, Windows aan de installatie kan / zal gaan beginnen als jij bevestigt dat je vanaf CD wilt starten. Hoe dat verder gaat? Dat vertellen de installatieschermen van Windows je wel.

Backup voordat je begint eerst al je gemaakte brieven, foto's, muziek, etc. etc. naar usb sticks of externe harddisk. Na het formatteren is alles weg! Je schreef wel in je startbericht dat je het allemaal hebt gedaan, maar toch, voor alle zekerheid............
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn discje net even bekeken en het is Windows XP en niet Windows XP home, is dit een probleem?
MVG Reiga
 
Nee, het zal alleen een verassing zijn wélke versie het uiteindelijk is.
 
Okay dan weet ik genoeg
Nogmaals heel erg bedankt ik weet nu weer hoe ik verder moet
ik onderzoek nog een klein beetje op mezelf en vraag maar eens aan die vriend of hij zich kan herinneren een CD kwijtgeraakt te zijn
nogmaals bedankt voor deze snelle reacties

Met veel dank
Reiga
 
Graag gedaan en ik kan niet genoeg benadrukken dat je de installatiestappen letterlijk uitvoert om zodoende problemen te voorkomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan