Problemen terwijl alles klopt

Status
Niet open voor verdere reacties.

wahagn

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2008
Ik heb een een project gemaakt met mijn IDE Eclipse, het is een van de examples van irrlicht: 15.LoadIrrFile
maar als ik mijnn project probeer te builden lukt het niet, er zijn iets van 100 errors maar alles klopt wel.
Ik heb al geprobeerd het project te refreshen of te cleanen en opnieuw builden en heb alles nog is nagekeken, omdat een andere keer ik ook zo'n soort fout had en toen in het adres van waar de Libraries van irrLicht en irrKlang staan iets misgetypt had, heb ik ook de Libraries meerdere malen gechekt maar die zijn goed.
Dit is wat ik gechekt heb:-Adres van Libraries , - Irrlicht.dll en IrrKlang.dll , - irrlicht.h.
Alles klopt gewoon dat weet ik zeker... Ik denk dat de fouten liggen aan dat de compiler niet kan linken met IrrLicht terwijl alles klopt de files bestaan en er goed naartoe is gewezen in de settings->Libraries van de IDE. Ik heb nog een zo'n project: SPEL ( zie op de screenshot onderaan de directory) dat is eigenlijk de demo an irrlicht en die werkt wel, ... en omdat die ook zo werkt heb ik SPEL vergeleken met dit nieuwe project en alles klopt in dit project.

hier een screenshot:

fout.png

Laatst bewerkt:
verwijder de irlich.h bestand/library.
en voeg deze hierna weer toe en build het project ;)

Byee VRC

Kijk eens na of deze demo en SPEL ook hetzelfde hebben staan onder C++ Build > Settings > C++ compiler > include paths (bij je projectsettings, namen even uit het hoofd, maar denk dat je het wel kan vinden zo)

door <> te gebruiken voor je include laat je de compiler namelijk kijken in je include paths en ik dacht niet dat je eigen projectfolder/subfolders daarbij horen.

@Visha : werkt niet, heb ik net geprobeert

@Johantrax : Ja, ze hebben allebei niks staan in include paths (-I). Maar als je in de screenshot kijkt zie je dat er wel includes staan in de directory links bovenaan. Maar ik wou nog zeggen dat dit ieuwe project niet de demo is maar zoals ik al zei : 15.LoadIrrFile, SPEL is de demo van IrrLicht maar het gaat erom dat de lib map bij allebij op dezelfde plaats staan enzo dus zou het eigenlijk moeten kloppen want als mijn compiler met irrlicht kan linken in SPEL dan kan die het ook met 15.LoadIrrFile.
Denk je dat het mogelijk is dat dat het probleem met bugs te maken heeft in de IDE of compiler ofzo??

Laatst bewerkt:
Dit is niet van mijn gewoonte, aangezien problemen imo hier dienen opgelost te worden, maar gezien de grootte van het project zie ik geen andere eenvoudige oplossing.

Kan je jouw project eens zippen (7zip / tar.bz2 / rar / ...) en online plaatsen? Indien het lukt (< 10 MB) mag je het ook mailen naar cpp[at]jeetee[punt]net en dan probeer ik er deze (of morgen-)avond nog naar te kijken.

http://www.megaupload.com/?d=GN4XMUS4

ik weet niet of het werkt als jij het probeert, want nu staat er : Het bestand dat u probeert te downloaden is tijdelijk niet beschikbaar. maar ik denk dat, dat is omdat ik het maar net heb geupload en dat het straks wel beschikbaar is.

zopas geprobeerd en hij staat nog steeds op 'tijdelijk niet beschikbaar'

Oh.. En ik moest er nog bij zeggen dat het met irrlicht-1.6 gecompiled is.

Op filefactory deed ie het wel.

Het probleem zit, zoals ik eerder al vermoedde, toch in de includepaths voor de compiler. Onderstaande stappen zijn voor als je GCC gebruikt icm Eclipse, anders zou de laatste stap er anders kunnen uitzien.
  1. Je opent de project settings
  2. In het linkermenu klap je 'C/C++ Build open
  3. Je selecteert het submenu 'Settings'
  4. In het rechtergedeelte ga je naar de tab 'Tool Settings'
  5. Binnen in die tab klik je op 'GCC C++ Compiler' > 'Directories'
Die lijst 5Include paths (-I)) was bij jou nog leeg, terwijl daar een verwijzing naar de folder met de irrlichtincludes hoort te staan. Dat wordt dan iets als "${workspace_loc:/15.LoadIrrFile/lib/irrlicht}"

Na dat toe te voegen compileerde het bij mij

Bij mij werkt het nog steeds niet, en sterker nog SPEL werkt ook niet meer:eek:.er is nog iets raars aan de hand: Ik had SPEL met irrlicht-1.6 en die dll's maar als ik nu de exe probeer te runnen na een keer cleanen zegt een windows pop-up : In Demo.exe is een fout opgetreden en moet worden afgesloten. Onze excuses voor dit ongemak. en dan : rapprot wel of niet verzenden maar voor die pop-up komt een console window van het eigenlijke programma Demo.exe en daar saat dat : IrrLicht engine version 1.7.1 terwijl het gecompiled is met 1.6:shocked:. Ik ga Irrlicht uninstallen ik bewwar alleen de map media en de rest delete ik en ik installeer wel 1.7 en probeer 15.LoadIrrfile opnieuw te compilen. Als ik dat heb gedaan post ik hier wel wat het resultaat is

foutp.png

Ik heb gedaan wat ik zei: irrlicht opnieuw gedownload ( v 1.7.1) en opnieuw de demo en 15 LoadIrrFile proberen te compilen. Ik had nieuwe project namen gekozen, deze keer : SPEL/de demo = SevLussan, 15Loadirrfile = Irrfile.
Nu heb de stappen gevolgd die je ergens onderaan de eerste pagina van Spel maken met c++ had gezet en heb de demo ofterwel SevLussan deze keer gecompiled en gerunt zondere ook maar één Error of Waarschuwing maar toen ik het zelfde probeerde met 15.LoadIrrFile ofterwel IrrFile nu had ik één Error: (zie screenshot beneden)

fout.png

Laatst bewerkt:
Hmm. ik heb nog niet met 1.7 gewerkt, maar misschien zijn ze vergeten om dat testproject volledig bij te werken.

Ik zou op dit moment eens nakijken (in SevLussen of de online documentatie) of de aanroep van createDevice toevallig niet gewijzigd is tussen 1.6 en 1.7

Johantrax, laat maar, beadankt dat je het wil uitzoeken maar het is al gebeurd: ik had perongeluk vergeten bij release de libs enzo in te vullen en hij had het gedebugt maar bij debug stonden er geen dll's enzo. Nu heb ik de libs, paden en includes ingevult bij release en bij debug heb ik de dll's gezet en nou werkt het allebei: debug en release. Bedankt voor je hulp:thumb: en ik denk dat als ik nu weer een andere example van irrlicht zou proberen te compilen het wel zou lukken en ik geen errors zou krijgen.;)

even off-topic; weet jij toevallig een tutorial waar goed staat uitgelegd hoe je een geweer voor de camera kunt krijgen ( first-person shooter style) ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan