• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

procentueel aandeel in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bas1982

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2011
Hej mensen,
Ten eerste wil ikeven kwijt dat dankzij dit forum ik enorm veel geleerd heb en het mijn werk als controller veel makkelijker heeft gemaakt, mijn dank daarvoor.
Ik heb dus al een tijdje geen vragen meer gehad die ik niet zelf kon uitzoeken of op het forum kon lezen maar nu is er toch een klei ndetail waar ik zo niet uit kom.
En ik kon het precieze atwoord niet vinden in het forum

ik wilde graag de procentueel aandeel bij de draaitabel en dit is ook gelukt, echter het is iets te goed gelukt.
De draai tabel doet dit nu bij iedere kolom en door mijn keuze in de opties snap ik dat ook wel.
Wat ik echter graag zou zien is het procentueel aandeel gebaseerd op de subtotaal van de rij, dus wat is het aandeel van de afdeling (de meest linkse kolom) op het totaal bedraag van alle afdelingen wat dus in de een na rechtste kolomstaat.

Ik hoop dat de bijlage laat zien wat ik bedoel, dus in de grijs gearceerde kolom probeer ik het % aandeel van het geel gearceerde tov het rood gearceerde totaal te rkijgen.
Echter zoals ik eerder al zei zet de draai tabel dit ook achter iedere andere kolom....

Vast bedank!Bekijk bijlage pivot test.xlsx
er leek iets mis te gaan met het uploaden maar volgens ij zit de bijlage er nu bij...

Eenvoudigste oplossing is mbv een tweede draaitabel:
- verwijder uit je huidige draaitabel het Aandeel
- maak rechts van je draaitabel dezelfde draaitabel (HFP in rijlabels, prijs in waarde)
- geef nu Som van Prijs weer als % van kolomtotaal
- verberg kolommen en maak verder op zodat het één draaitabel lijkt.
Tip: zet de twee draatiabellen direct tegen elkaar. Dan krijg je een waarschuwing als iemand een Reden toevoegt.
Tip: zet de bron gegevens van Blad2 in een tabel (Invoegen > Tabel)

hej,
Daar had ik dus niet aan gedacht, gewoon een wteede tabel haha. Hoe simpel de oplossingen soms kunnen zijn he:)
Bedankt Frans!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan