Processen beschermen, hoe het best?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sheep

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2006
Berichten
71
Hi,

Ik heb nooit echt gebruik gemaakt van Firewall's, wel rdelijk ervaren gebruiker. Ben nu eea. aan het uitzoeken. Het vaakste komt toch naar voren dat ZoneAlarm een goeie is. Wat ik echter graag zou willen is dat ik ook de actieve processen kan beheren en op eoa manier kan zorgen dat er geen processen kunnen draaien zonder dat ik ze goed geheurd heb. Naar mijn idee heb ik dan volledige controle op de lopende processen en kan er nooit onnodige rommel tussen komen. Klopt dit en kan dit met ZoneAlarm..

Thanks alvast!!

Grtz.
 
Het starten van processen is met ZoneAlarm niet te regelen.
Wél is met ZoneAlarm toe te staan of te weigeren dat ze naar Internet verbinding maken danwel als server optreden richting het Internet.
Je krijgt dan een ZoneAlarm waarschuwing, en dan kun je aangeven of je wel of niet wilt toestaan waar het proces om vraagt. Dit kun je dan tijdelijk toestaan of weigeren danwel permanent toestaan of weigeren.

Als een bepaald installatieprogramma dat ik vertrouw ervoor zorgt dat msiexec.exe (=Windows Installer) op dat moment naar het Internet wil, dan sta ik dat tijdelijk toe. Komt zomaar uit de lucht vallen op een bepaald moment dat msiexec.exe naar het Internet wil, dan weiger ik dat natuurlijk, en ga ik op zoek welk proces voor het gedrag verantwoordelijk is.

Ook als programma's gewijzigd zijn (bijv. door een Windows update of een virus of dergelijk) dan wordt dat gemeld door ZoneAlarm, óók als je de originele versie al toestemming gegeven richting Internet. Je kunt dan weer aangeven of je het ermee eens bent of niet.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Tijs.
 
Thanks, ik begrijp dat je dus uit eindelijk wel verstand moet hebben van processen, welke je kan toestaan en niet enzo. De meeste wijzen wel voor zich, maar niet altijd alles. Is de gratis ZoneAlarm goed genoeg, of adviseer je een uitgebreidere aan te schaffen? Ben nog bezig met een totaal oplossing, denk aan Kaspersky en ZoneAlarm. Of kan je dan beter ZoneAlarm Internet Suite ofzo kopen?
 
ZoneAlarm in de niet-gratis versie biedt meer mogelijkheden. Die mogelijkheden moet je dan wél weten te benutten, anders heeft het geen zin, en leidt het alleen maar tot meldingen waar je op een gegeven moment 'moe' van wordt (en dus maar toestaat, met alle gevolgen van dien).

Ben je niet een Firewall guru, dan zou ik voor de gratis versie gaan. Lekker eenvoudig. Ik gebruik dat hier ook, i.c.m. de gratis versie van AVG.
Let er wel even op dat als je op je thuisnetwerk bestanden deelt dat je een extra zone moet aanmaken voor het privé netwerk. Voorbeeld: Stel de router heeft 192.168.1.1, dan een Trusted zone ('ip-range') aanmaken waarin 192.168.1.2 t/m 192.168.1.254 zitten, en dan op Apply drukken.
Eens in de zoveel tijd laat ik wat gratis tools (MBAM en SuperAntiSpyware, kijk rond op het forum voor links) mijn pc scannen op 'rommel'. Ben je verder voorzichtig met software, dan loop je weinig risico.
Op mijn werk moet ik wel de moeite nemen firewalls volledig in te richten, maar daar heb ik privé geen zin in! :)

Hopelijk heb je hier iets aan.

Tijs.
 
Thanks, heb de gratis versie van ZA geninstalleerd en het werkt inderdaad goed!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan