processor 100+ graden

Status
Niet open voor verdere reacties.

tecje

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2003
Ik heb gister me bios via een jumper op het moederbord moeten resetten. De computer zelf is tweedehands dus ik weet niet of ik nog wat aan moet passen. Vanochtend viel die opeens uit. Nu zegt motherboard monitor dat de CPU temp 110 graden is.....
Case temp 45 graden. Moet ik dan dingen veranderen in de bios, want de fan draait wel met 3500+ rpm, of is het gewoon de comp opzich.

CPU Type AMD Athlon XP, 1100 MHz (5.5 x 200)
Moederbord MSI K7T266 Pro2 (MS-6380 v2.0)
Bus Type DEC Alpha EV6
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 100 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 200 Mhz
Bandbreedte 1600 MB/s

Als er nog andere specs bij moeten dan zet ik ze er wel bij. Ik weet niet waar ik de bios instellingen kan kopieren.

110 graden celcius is precies het dubbele te veel !!!!!
45 / 48 graden is normaal.

Direct uitzetten, en even laten afkoelen
( er moet wel haast rook uitkomen...)
Voelt de cpu van afstand inderdaad zo warm? Of is de temperatuur sensor abuis?

Controleer je koeling, en het contact oppervlak van je koeling t.o.v de cpu.
Zit er nog een heel klein beetje warmte geleidende witte pasta tussen?

hij is nu 96 graden en heb net me vingers eraan verbrand :) hij is inderdaad zo heet. Maar het viel nu op dat de fan lucht van de processor afblaast. Zou dat het soms zijn?:) Als het goed is zou die toch lucht naar de processor moeten blazen? Maar hoe verander ik dit? Voor het resetten van de jumper heb ik wel twee kabels losgehaald maar die waren voor de diskette stations. Moet ik dan toch iets veranderen in de bios?

Mits je de luchtcirculatie maar goed is maakt het niet zo heel veel uit, of hij er nou warmte afblaast of er tegen aanblaast, ik zou meer eens kijken of de ribben nog schoon zijn, zit er geen stof tussen, probeer een extra fan in de kast, maak hem anders open, plaats en fan aan de achterkant waar meestal nog wel een fan rooster zit, zorg voor een goede ventilatie, meer kun je niet doen, als hij dan nog zo warm blijft is er toch wel iets meer aan de hand, als de cpu echt zo heet is dan zou hij haast wel moeten schuren, ik zal die foto eens opzoeken, een in 2en gebroken cpu, erg apart, niet nadoen hoor, zonde van je geld.
is de cpu niet overclockt ofzo?

NIET WAAR...

luchtstroming moet altijd naar de processor toeblazen, omdat anders door stof etc de lucht vlak langs je koelvinnen afgezogen kan worden. Er naar toeblazen forceerd altijd meer lucht op de bodem van je koelblok, en dus betere koeling.

Geplaatst door jjw
Mits je de luchtcirculatie maar goed is maakt het niet zo heel veel uit, of hij er nou warmte afblaast of er tegen aanblaast, ik zou meer eens kijken of de ribben nog schoon zijn, zit er geen stof tussen, probeer een extra fan in de kast, maak hem anders open, plaats en fan aan de achterkant waar meestal nog wel een fan rooster zit, zorg voor een goede ventilatie, meer kun je niet doen, als hij dan nog zo warm blijft is er toch wel iets meer aan de hand, als de cpu echt zo heet is dan zou hij haast wel moeten schuren, ik zal die foto eens opzoeken, een in 2en gebroken cpu, erg apart, niet nadoen hoor, zonde van je geld.
is de cpu niet overclockt ofzo?

Ik heb hem inmiddels onstoft, er zat een dikke grijze laag op:) Ik heb de fan verder niet van de heatsink afgehaald want ik wou niks breken en heb daar verder geen verstand van. Toch blaast die nog steeds lucht van de processor af, maar de temp komt nu niet hoger dan 50...... voorlopig. Kan ik de draairichting op een of andere manier omdraaien???????
Hij krijgt de voeding van het moederbord dus dat stekkertje kan ik niet omdraaien.

Laatst bewerkt:
Het is ook goed dat de lucht vanaf de processor wordt geblazen. En 50 is een nette temperatuur, helemaal in vergelijking met 110.

Nee er is geen andere manier, de spanning omdraaien heeft geen zin.

Wat je kunt doen is voorzichtig de schroefjes losdraaien, de fan omdraaien en terugschroeven.

waarschijnlijk zitten deze schroefjes in het metaal van je koelblok vast, draai ze niet te vast want dan draai je het kapot, gewoon zodra je voelt dat er weerstand komt stoppen met draaien...

Ach ja ik geloof het wel, in ieder geval bedankt voor de hulp en AMD bedankt dat hij het nog steeds doet... Hij had de hele nacht aangestaan op 100+ graden :s

en dat zonder discussie of de lucht nou zo of zo moet blazen, meningen verschillen wel eens, gelukkig dat de cpu nu weer en normale temparatuur aanneemt, daar gaat het om.
Helaas kunnen we nu niet voor een gekookt eitje bij je aankloppen, he daar had ik nou net trek in!

Veel onbezorgd speel plezier.

waar slaat dit op.... ooit een athlon XP 1100Mhz gezien die dan ook nog eens @ 200 FSB draait... denk ff na... dat KAN niet kloppen

Ik ben niet zo thuis in de Athlon serie, maar wat zou het dan volgens jou wel moeten zijn??

misschien een standaard instelling die je kunt vertellen, dan is de topic poster ook weer blij ;)

beste tecje.

ik ben erachter gekomen dat in jouw pc gewoon een AMD Athlon K7 Thunderbird 750Mhz. normaal loopt deze FSB op 133 en bij jouw op 200.
dat is zow een enorme overklok dat je athlon thunderbird als athlon xp ziet.
je moet de FSB netjes op 133 zetten in je bios, vindt je het gek dat ie zow heet is. en de volt op default of kies voor 1,7.
ik zou als ik jouw was terug gaan waar ie vandaan komt. nou suc6 :)

Ok das altijd leuk om achter te komen:) ik heb hem in december tweedehands gekocht en nooit echt problemen mee gehad. Behalve dan dat die de laatste 3 maanden wel eens bevroor, maar ik dacht dat dat aan Azureus lag. Het werd wel steeds erger maar met de fan schoon doet die het niet meer. Hij komt qua temp in ieder geval niet hoger dan 60 graden met gemiddelde van 56.
De persoon van wie ik het gekocht heb heeft hem zelf gebouwd, dus die zal hem wel overklokt hebben. Der zit in ieder geval een aparte fan op, niet eentje die met de CPU kwam. Dus zal wel rekening gehouden met de temp, qua fan vermogen en heatsink, maar niet met mijn stoffige oude kamer ;)

Maar ja, opzich heb ik er nu geen problemen mee, dus is het echt noodzakelijk om de boel te veranderen? Ben nu wel tevreden met de snelheid.

en hoe kan je erachter komen dat de CPU anders is?:)

Laatst bewerkt:
Zolang hij nu leker draait, niet meer bevriest en ook nog eens naar wensen werkt, waarom zou je dan de boel terug zetten, dat ben ik met je eens, maar als je de boel niet suk wilt hebben dan is het best wel aan te raden deze stand weer op 133 te zetten.
Maar goed, die keuze blijft aan jouw

Ik zal er wel naar kijken, moet even uit zoeken hoe en waar ik dat terug zet. Kan er over twee weken pas weer bij.
Gaat dat dan wel ten koste van de snelheid of niet? En in de zin van stukgaan is dat puur een warmte gerelateerde kwestie? Want als dat zo is zou ik ook een extra ventilator erin kunnen zetten. Of is het de belasting van het systeem in het geheel, slijtage enzo. Want opzich is het wel fijn als die nog een jaartje mee gaat.

Slijtage is gericht op warmte produktie ja, onderdeeltjes op en in de buurt van je processor (weerstanden, condensatoren) drogen uit en veranderen hierdoor van waarde, hierdoor kan langzaam je pc kapot gaan.

Als alles rond maximaal 50-60 graden blijft hangen komt het wel goed, daar is als het goed is alles op gemaakt, maar veel warmer kan op de lange termijn onzichtbare schade opleveren.

Die bussnelheid verlagen kost je iets aan snelheid ja, maar zoals je al aangeeft, je wil langer van je systeem gebruik maken, dan zou ik persoonlijk alles weer in originele staat zetten.

choice is yours :thumb:

Tja en echt merken, als je nou echt zware aplicaties draait zoals ik noem maar een Autocad programma, ja dan merk je het wel, meestal komt een cpu toch niet op max snelheid daar het systeem uiteraard door meerdere factoren wordt bestuurd zoals geheugen hdd en noem het maar op.
Maar goed de keuze is aan u

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan